Avatar billede triforce Nybegynder
06. oktober 2009 - 18:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Autoformatering og SUM

Hej eksperter ;)

Jeg står med en for mange nok et simpel problem i excel 2003, hvor jeg har en kolonne hvor man kun skal kunne sætte 1 taller eller lade dem være tomme. Skriver man istedet andre tal, så vil de blive korrigeret til 1 taller.
Hvis man i 2003 går ind og formatterer cellerne under brugerdefineret og definerer 1 som mulig værdi, så løser det umiddelbart problemerne, men har formateringen ændret tallene, så er det desværre de oprindelige tal den bruger når de bliver lagt sammen; =SUM(S11:S25)
Jeg skal bruge en formel der kan definere "1" som lovlig syntaks og derefter addere tallene
Avatar billede hphansen Novice
06. oktober 2009 - 19:12 #1
Hvis du skal have en rigtig rettelse af værdien til 1, hvis den er forskellig fra 0 og 1, kan du lave en macro, som looper gennem kolonnen og tester de enkelte værdier og evt. korrigerer.

Du kan også lave en skygge-kolonne, hvor du sætter en hvis-funktion ind, som skriver værdien af den bruger-indtastede kolonne, med mindre værdien er forskellig fra 0 og 1, så skriver den 1. Din sum kan laves på skygge-kolonnen, med den løsning du allerede har lavet.

Jeg håber det hjælper lidt...

Mvh

Hans Peter
Avatar billede triforce Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:31 #2
Hej HP
For det første vil jeg gerne undgå brugen af macro i denne projekt, da det vil være et regneark som mailes til arbejdsgiver ugentlig. Vil eksperimentere med skyggekolonner , hvis der ikke dukker andre muligheder op, da kolonnerne ligger inde midt i et ark.
Avatar billede excelent Ekspert
06. oktober 2009 - 19:36 #3
I stedet for SUM-formlen så anvend :

=tæl.hvis(s11:s25;">0")
Avatar billede triforce Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:44 #4
fedt nok exelent - det virker, og sammen med "formater celler" funktionen, endda perfekt :)

...hvordan er det nu lige jeg gir dig point ...længe siden sidst ;)
Avatar billede excelent Ekspert
06. oktober 2009 - 19:50 #5
ok :marker box med navn og klik accepter