Avatar billede nUUK Novice
10. oktober 2009 - 02:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

XP / Vista -system vil ikke boote

Jeg har brug for lidt råd og vejl. om brug af helgec.dk

Jeg har et dual boot PC system som der er gået ged i !!
En HD XP disk som senere er tilføjet med en ekstra HD Vista disk - begge SATA.
Vista fandt XP ved installationen og lavede selv en boot menu.

Jeg vil helst have systemet op at køre som det var men vil være lettet hvis jeg kan
læse fra begge diske når de sidder som slaver i et andet PC system (data adgang).

Problem-start: Helt kort: Jeg havde en ekstern HD med 4 partitioner som jeg satte
på ovennævnte XP med et USB kabel og ville så sammenlægge partitionerne til 1 på samme disk med programmet
Partition magic 8. Der må være gået kludder i det med mine valg for det ender med at
PC'en ikke vil boote (ingen menu). Der kommer følgende meddelelse: "NTLDR mangler".
Jeg har chekket; I BIOS er HD sat som første boot device.

Når begge diske sættes på andre XP-PC'er vises filsystemet i stifinder fra Vista-disken,
men ikke fra XP-disken: I Diskhåndtering står den som "ikke allokeret". Af samme grund tror jeg ikke det er NTLDR filen der mangler;
Efter at have læst denne side: http://www.helgec.dk/lost%20partition.html  ...tolker jeg netop dette som at partitionstabellen er væk/eller ødelagt.

Hvis jeg nu følger denne vejl.: http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
så har jeg nogle...

Spørgsmål:

Er det helt nødvendigt at køre chkdsk /r  efter tabelgenopretningen ?

Forudsat at det kun er tabellen / MBR der er ødelagt og den kan gendannes med 'testdisk-5.8 ',
vil jeg så kunne få mit dual bot system tilbage igen eller er tabelgenopretningen skruget
sådan sammen at den kun laver/tillader en boot fra disk 1 på MB, dvs boter direkte fra XP udenom boot-menuen ?

Eller har tabeller og boot-filer / boot-menu intet med hinanden at gøre ?

Er der andre filer (boot) jeg kan chekke efter om de mangler eller er ændret i et sådan XP / Vista system ?

Hvilken tekst vil der typisk stå i boot.ini-filen for 'mit' dual system ?

Hvis det ikke lykkes med ovennævnte: at systemet kan boote (men filerne efterfølgende godt kan ses i stifinder når XP-disken sidder som slave i et andet PC'system), så kan jeg vel altid efterprøve med:

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

i windows repair mode ?

På forhånd mange tak for råd / svar m.v.

nUUK
Avatar billede steffenernst Nybegynder
10. oktober 2009 - 10:32 #1
Her er opskrift på at lave en boot-cd.

Når du først får bootet op, kan du finde ud af, hvad du vil gøre med de forskellige partitioner.
Avatar billede steffenernst Nybegynder
10. oktober 2009 - 10:32 #2
Avatar billede nUUK Novice
11. oktober 2009 - 02:51 #3
# 1 + 2  Mange tak for dåd !! Jeg giver gerne point hvis du lægger et svar her !

Jeg fik en mail og blev senere ringet op af HelgeC her til aften. Han var særdeles flink og imødekommende og ved hjælp af
denne cd: www.helgec.dk/insert.iso kom mit dual boot system op at køre igen efter 10 min. Processen var nogenlunde som beskrevet for programmet; testdisk-5.8 omtalt her; http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Partitionstabellen var slettet som jeg havde en mistanke om !!
Alle data er igen tilgængelige og dual boot-systemet er præcis som det var før problemet opstod.
En meget fin, hurtig og præcis hjælp fra HelgeC som jeg kun kan anbefale til andre her på Eksperten.

Tak til HelgeC
Avatar billede nUUK Novice
11. oktober 2009 - 03:03 #4
Lige en Rettelse:
Faktisk var det denne proces HelgeC kørte fra førnævnte CD:
http://www.helgec.dk/insert-filtabel.html  og ikke den på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede nUUK Novice
14. august 2011 - 11:16 #5
lukker