Avatar billede juicesworld Nybegynder
04. november 2009 - 11:39 Der er 5 kommentarer

Hvilke/Hvor skaffer jeg Kabler til mit Lydsystem?

Hej jeg har har følgende system som jeg købte i tidernes morgen:

http://ixbtlabs.com/articles2/creative-thx-550/index.html

Jeg er meget tilfreds med det men er flyttet i ny lejlighed og skal bruge nogle længere kabler problemet er (hvis i kigger på linket og det billede af højtalerindgangene på bagsiden) at de er hvad jeg ser som minijack? I den ene ende og almindelig højtaler kabel i den anden (dvs. de to kobberledninger som du sætter ind i to "klips" ting) lissom i almindelig højtalere, på højtaleren. Jeg vil gerne købe nogle kabler hurtigst muligt så jeg kan få det sat op, men jeg er i tvivl om hvilke kabler jeg skal købe?

Vil meget gerne have feedback på folk der har erfaring med dette sæt da jeg også er interesseret i om det muligt at bruge det igennem andet end min computer? Kunne godt tænke mig en måde man kunne se surround over tv med dem på eller lignende?

Al hjælp er velkommen og værdsat!
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. november 2009 - 12:00 #1
Hvis det er dem som går ud til højtalerne, så hedder det RCA stik.

Nu er det lavet til et lydkort i en computer, og derfor at der seperat indgang til henholdsvis Front- Rear- og Subwoffer. Der er ikke den normale måde der anvendes i et sourround anlæg. Disse er minijacks og signalet er et liniesignal, og dermed ikke forstærket.
Hvis du kobler en sourround forstærker i disse stik, tror jeg du brænder forstærkeren i creative wofferen af, så det ville jeg afholde mig fra.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
04. november 2009 - 12:38 #2
Ok dvs. kablet der går fra min subwoofer og hen til højtalerne med det jeg tror der er minijack i den ene ende og alm. højtaler tvedelt kobberting i den anden hedder RCA stik? Bare lige for at være sikker.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
04. november 2009 - 13:08 #3
Jeg har fundet noget på creatives support side under mit højtalersæt:
http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=4863

(klik under "connect to tv using scart")

Jeg er dog stadig lidt i tvivl da guiden er en smule kryptisk, nogen der kan skære ud i pap hvilke konverterer og kabler de mener jeg skal bruge? Jeg er total newbie til Hifi altså det er sgu lidt frustrerende :S
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. november 2009 - 16:54 #4
I dit første link, kan du se tilkoblingen. Dem til venstre (2 hvide, 1 sort og 1 gul) er input. Det ligner minijacks, og det er dem du skal have signal ind i fra dit TV.

De andre til højre er højtaleroutput, og det ligner RCA stik. Der er en forholdsvis tyk centerleder med en cirkelrund skærm uden om. Der er 1 stik til hver højtaler.

Selve surround dekodningen foregår på dit lydkort, og ikke i højtalerne. Der sidder blot en forstærker i SUB'en.
Derfor kan jeg ikke se hvordan du kan koble de højtalere til et TV på en linie udgang (ikke forstærket), og så få surround ud af det. Hvor bliver signalet afkodet til 5.1 ?

Har du en surroundforstærker med linieudgang til SUB, kan du koble SUB'en direkte til denne, og så koble de 5 højtalere til højtalerudgangen på forstærkeren.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2009 - 12:43 #5