Avatar billede 49jensen Nybegynder
16. november 2009 - 14:31 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan et styreprogram virke på en ext. usb drev.

Kan et styreprogram, f.eks. windows, virke udelukkende fra et ext. usb drev, altså ingen intern harddisk, og hvorfor kan det ikke det?? Jeg ved det er lidt underligt formuleret, men en af mine venner prøver at overbevise mig om, at det kan man godt. Jeg mener nej.
Hvis muligt en overbevisende forklaring eller et link.
16. november 2009 - 15:39 #1
... under alle omstændigheder skal PC'en BIOS/Bundkort kunne Boote fra en USB enhed.
Samt den på USB enheden instalerede XP (?) skal 100% passe til hardwaren/chipsæt/... på den PC den skal 'styre' ...
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2009 - 15:46 #2
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 16:04 #3
Jeg har lige for nysgerrighedens skyld prøvet det.
Bios sat til at boote med CD som 1,ste boot derefter HD og USB.
Harddisk er Ata (ide) og bios sat til default d.v.s. AHCI er
slået fra. Styresystem er windows XP. Det skulle teoretisk kunne
fungere. Win CDén starter også normalt op, og kan åbenbart
registrere, at der er en HD, men skriver, at installationsprog.
ikke kan få kontakt med denne HD.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
16. november 2009 - 16:35 #4
Det vil sige at, hvis man bruger en af disse små usb enheder, som man kan ha`i lommen, og ingen harddisk i computeren, vil det ikke kunne lade sig gøre. Er det korrekt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2009 - 16:39 #5
Har i testet med linux? Du skriver i dit spørgsmål at det er lige meget hvilket OS det er .
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 16:54 #6
Man kan godt køre Linux live på en USB lige som man kan med CD.
Men det er jo noget helt andet, end at installere styresystem på
en USB enhed.
Men spørgsmålet helt konkret:
"Kan et styreprogram virke på en ext. usb drev." (fra et ext)
Svaret må være ja hvis det er en Linux live, men nej hvis det er
windows, som først skal installeres på det USB medie hvor den skal
fungere som styresystem. Ud fra mit forsøg vel at mærke.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2009 - 17:05 #7
Jeg forstår det sådan med pendrive linux, at det er et fuldt fungerende styresystem, hvor man kan have sin mail, filer osv.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
16. november 2009 - 17:10 #8
Jeg er lidt forvirret. Det jeg mener er, om man kan lægge (f.eks.windows XP)ind på en usb nøgle og få computeren til at køre derfra, uden en intern harddisk installeret. Hvis man kan hvordan gøres dette.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 17:21 #9
Kan windows XP køres fra en USB nøgle?
Ud fra min undersøgelse er svaret "Nej"
Fordi windows installation program ikke kan få adgang til den.

pendrive linux? det lyder smart:)
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2009 - 17:23 #10
Kig på det link jeg sendte i #2. Så svaret må være, ja det kan lade sig gøre. Men man kan ikke lægge "f eks windows XP" ind på en USB nøgle og regne med at det virker.

Der findes flere styresystemer end windows. Håber det var svar.
16. november 2009 - 17:28 #11
...ind på en USB nøgle og regne med at det virker... - under alle omstændigheder så skal som sagt HARDWAREN være den samme for at det vil virke. Og dem findes der jo 1000vis af kombinationer af ude i verden...
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 17:30 #12
Jeg mener ikke at det kan lade sig gøre, og svaret er egentlig
logisk nok - kom jeg i tanke om.
USB driverne leveres jo af windows med servicepack. Så ingen
windows, ingen driver, derfor ingen adgang til USB.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 17:32 #13
Ps. Jeg går ud fra, at i Linux live til USB, er der indbygget en USB driver.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2009 - 17:35 #14
I teorien skulle det vel kunne lade sig gøre, hvis man, som karise_larry siger, har 2 identiske PC'er. Så bruger man bare USB nøglen som HD. Så er alle drivers osv der. Men som sagt skal man nok over i noget linux.

Men tror diskussionen med spørger og vennen gik ud på at et OS kunne køre uden HD. Og det kan det jo, ved ikke hvorfor der bliver diskuteret windows hele tiden.
Avatar billede 49jensen Nybegynder
16. november 2009 - 17:39 #15
Ok mange tak for svarene. Jeg ved ikke hvem der vil lægge et svar så jeg kan give point.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2009 - 17:42 #16
Jeg samler ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 17:47 #17
Og jeg er et ligeglad med point, så jeg springer også over:)
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2009 - 17:53 #18
For god ordens skyld, du kan installere f.eks. SuSe 11.2 på en bærbar uden harddisk overhovedet,udover det du har tilsluttet via USB - naturligvis kræver det at computeren kan boote fra USB
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 18:29 #19
helgec - Er det fordi SuSe indeholder USB driver?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2009 - 18:45 #20
Mig bekendt kan det gøres med alle Linux distroer, men jeg kan klart sige det med SuSe da jeg har en sådan opsætning
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 19:11 #21
Ok. men så må der jo være en USB driver integreret.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2009 - 14:46 #22
Hvis ingen lægger svar, så lægger du bare et selv, som du
efterfølgende accepterer:)
18. november 2009 - 19:38 #23
(Måske en lille smule - deles mellem alle parter...)