Avatar billede fanatic Nybegynder
19. november 2009 - 00:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Scaler billede efter browser størrelse

Hej Eksperter.
I Silverlight og Flash kan man få billeder til at skalere efter brugerens browser (dynamisk).

Kan dette lade sig gøre med ASP.NET, HTML eller JavaScript??

Jeg er ikke interesseret i blot at sætte størrelsen på et img-tag da resultatet ikke bliver så godt. Hvad kan man gøre i stedet for? Kan man lade serveren bestemme brugerens aktuelle browser-størrelse og derefter blot downloade et billede af den størrelse? Eller skal jeg bruge AJAX til dette hvis det skal foregå dynamisk?

Er der en der har nogle gode ideer eller kan sende mig link til noget eksempel-kode?

Tak for hjælpen.
Avatar billede hojgaard Nybegynder
20. november 2009 - 23:30 #1
Du kunne lave en httphandler, der resizer billedet ud fra parametre i url'en

ImageHandler.ashx?id=12345&with=300&height=300
Avatar billede fanatic Nybegynder
21. november 2009 - 09:11 #2
Interessant. Kan du forklare lidt mere hvad det går ud på? Hvor kommer parmetrene fra og hvordan ser en ImageHandler ud... er det noget ASP.NET kode??
Avatar billede hojgaard Nybegynder
21. november 2009 - 17:14 #3
Ja, det er en http handler du selv skriver i f.eks. C#
Fandt en artikel, der viser et eksempel med thumbnails:

http://www.c-sharpcorner.com/UploadFile/desaijm/HTTPHandlersForImages11152005062705AM/HTTPHandlersForImages.aspx
Avatar billede fanatic Nybegynder
25. november 2009 - 10:51 #4
Hej hojgaard.

God artikel. Er dog lidt bekymret for punkt 3. Kan dette mon lade sig gøre hvis hjemmesiden hostes hos SurfTown, ved du det?

Step 3) we also need to tell IIS about this extension and map it to ASP.NET. If we don't perform this step IIS will simply return image file rather than pass it to ASP.NET runtime. As a result, the HTTP handler will not be called.

Launch the Internet Services Manager tool, right click on Web Site, select Properties, go to Home Directory tab and press Configuration button. This will popup Application Configuration dialog. Click Add button and fill the Executable field with the path to the aspnet_isapi.dll file and fill .jpg in the Extension field. Also change other properties as shown in figure.
Avatar billede hojgaard Nybegynder
25. november 2009 - 13:41 #5
Du har helt ret - du har ikke lov til selv at ændre opsætningen på IIS'en hos Surftown.
Heldigvis har du heller ikke brug for det :)

Det er nok du registrerer din http handler i web.config under noden <httpHandlers>.
Avatar billede fanatic Nybegynder
25. november 2009 - 13:50 #6
aha.. ok, det vil jeg prøve.

Du har vel ikke lige et eksempel på hvordan det gøres i web.config? Et link er også ok.

Send et svar så får du dine velfortjente point ;-)
Avatar billede hojgaard Nybegynder
25. november 2009 - 14:06 #7
Du kan gøre det som vist i artiklen. Du skal bare ændre namespace og klassenavn til hvad du har.

<httpHandlers>
  <add verb="*" path="*.bmp" type="ImageHandler.HttpImageHandler,ImageHandler"/>
  <add verb="*" path="*.jpg" type="ImageHandler.HttpImageHandler,ImageHandler"/>
  <add verb="*" path="*.gif" type="ImageHandler.HttpImageHandler,ImageHandler"/>
  <add verb="*" path="*.png" type="ImageHandler.HttpImageHandler,ImageHandler"/>
</httpHandlers>

Sig til hvis du ikke kan få det til at virke. Så brygger jeg et eksempel sammen til dig :)
Avatar billede fanatic Nybegynder
25. november 2009 - 14:14 #8
Nåh okay, jeg havde overvejet det men vidste ikke om det var tilstrækkeligt.

Tak for hjælpen!
Avatar billede hojgaard Nybegynder
25. november 2009 - 20:36 #9
Fik du det til at virke?
Avatar billede iceyblue Nybegynder
30. november 2009 - 18:44 #10
Hej hojgaard.

Jo tak. Det var præcis hvad jeg var ude efter. Fungerer fint!

Tak for hjælpen ;-)