Avatar billede skov_p Praktikant
20. november 2009 - 15:25 Der er 17 kommentarer

Dual boot med C som root på 2 partioner

Hvordan er det muligt at installere XP og Windows 7 på hver sin partition som samtidig have C som root uanset hvilket miljø jeg starter op?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2009 - 16:30 #1
Det er godt nok C der er systemdisk i begge systemer, men det er næppe samme partition der benævnes som C
Avatar billede skov_p Praktikant
20. november 2009 - 18:44 #2
Jeg forstår ikke helt dit indlæg.

Når jeg starter XP vil jeg gerne at C er root og der XP er installeret

Når jeg starter W7 vil jeg gerne at C er root og der W7 er installeret

Det skal installeres på hver sin partition.

Giver det mening...
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2009 - 19:10 #3
Boot op i XP -> opret en mappe i C: kald mappen test, jeg antager at du har installeret XP først og du har altså nu en mappe liggende på 1. partition der hedder "test" -> boot op på Windows 7  og nu vil du sikkert erfare at der ikke er nogen mappe der hedder "test" i C: simpelthen fordi det ikke er 1. partition -> se evt. det som står med rødt på http://www.helgec.dk/vista-install.html
Avatar billede skov_p Praktikant
20. november 2009 - 19:15 #4
Det lyder helt korrekt.

Jeg husker blot at hvis man lavede dual boot med W2K og XP var root på D for det ene system.

Måske jeg bare aldrig har forstået at gøre det anderledes.

Jeg prøver...
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2009 - 02:54 #5
Som helgec skriver, vil C-drevet tilhøre det styresystem, man
booter op på,fordi det ikke er en fælles C root. Hvert styresystem er fuldstændig, og du skal jo under boot vælge hvilket styresystem
du vil åbne. Og selv om du kan se feks. win7 root fra XP, så kan
du ikke bruge det til noget, det fungere først når du booter på
win 7. (Bare for at suplere lidt)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2009 - 03:03 #6
Fandens også! Da jeg begyndte at skrive, var der slet ingen
kommentarer. Så dukkede helgec første kommentar op, og jeg
skrev selvfølgelig det første om. Nu dukker der minsanten flere
kommentarer op, endda "gamle" fra kl 19:15:52 og nu er Kl 03 nat.
Havde jeg set det før, havde jeg slet ikke skrevet noget.
Der er sandelig kuk på Eksperten i disse dage. Øv!
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2009 - 03:20 #7
Ps. der er noget man skal være meget opmærksom på. Det er, at
de drevbogstaver partitionerne får, ikke er de samme under
dual boot. Så hvis man vil gemme noget under f.ks. F:\ så ligger
det under et andet bogstav, når man skifter styresystem. Eller
meget værre, man kan komme til at formatere en forkert partition.
For man har jo fuld adgang til alle partitioner fra begge windows.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
21. november 2009 - 12:47 #8
Hvis jeg forstår spørger korrekt, så ved han godt, at drevbogstaver kan pege på forskellige partitioner.

Det, han ønsker at vide, er, hvordan han skal lave installationen, så netop de to Windowspartitioner bliver tildelt C. Korrekt?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2009 - 13:04 #9
Det kan du som opfatter dig selv som guds gave til menneskeheden sikkert hurtigt forklare
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2009 - 13:04 #10
C-drevet må nødvendigvis altid tilhøre det styresystem, der bootes
op på. Det bliver jo installeret sådan.
Man kan ikke bibeholde XP C:\ når man booter på win 7, hvordan
skulle win 7 så kunne kontakte win 7 C:\ som det er installeret
på? Man skal huske på, at de to styresystemer kører helt uafhængig
af hinanden. At de kan se hinanden, er noget andet, det hele kan
jo også ses fra en Linux live CD.
Avatar billede skov_p Praktikant
21. november 2009 - 13:10 #11
Hmm...

Ved opstart kan jeg vælge om jeg vil starte XP eller W7

De 2 OS skal være installeret på hver sin partition.

F.eks. XP på partition1 og W7 på partition 2

Når XP kører er partition 1 mit C drev og når jeg starter W7 er partition 2 mit C drev.

Jeg håber det giver mening...

Jeg kan fint leve med at W7 ligger på D: når jeg kører i XP
Avatar billede off-line Nybegynder
21. november 2009 - 13:54 #12
Ja det giver mening, C:\ kører automatisk som det skal.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
21. november 2009 - 15:13 #13
Held og lykke med at få kvalificeret hjælp af helgec.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. november 2009 - 00:29 #14
Fik spørger et brugbar svar?
Avatar billede skov_p Praktikant
24. november 2009 - 09:17 #15
Det ved jeg ikke endnu :o)

Jeg er igang med processen, så nu må jeg se hvor jeg ender.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. november 2009 - 12:00 #16
OK!
Avatar billede skov_p Praktikant
20. juni 2010 - 22:27 #17
Havde glemt dette... kom med et svar, jeg havde succes med opgaven.