Avatar billede dendrophila Nybegynder
20. november 2009 - 19:48 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken fabrikant laver de bedste bærbare computere???

Hej.

Jeg står at vil anskaffe mig en bærbar computer.
Havde egentlig regnet med, det skulle være en HP, men i dag læste jeg i en annonce på PC-WORLD, at HP iflg. en amerikansk test, er den af de bærbare som oftest går i stykker.
Så nu ved jeg snart ikke.....

Hvad skal jeg kigge efter af fabrikater og er der nogle få mærker, man kan sige er de bedste?

På forhånd tak.
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2009 - 20:00 #1
Det er vist en standende diskussion.

Selv foretrækker jeg dell og toshiba. Mine erfaringer med begge er gode.
Avatar billede haverslev Novice
20. november 2009 - 20:12 #2
Undersøgelsen der er lavet, er over bærebare der, der i løbet af de første 3 år er røget til rep.
De bærebare producenter, der er med i undersøgelsen:
(1= bedst 9= værst)
1. Asus
2. Toshiba
3. Sony
4. Apple
5. Dell
6. Lenovo
7. Acer
8. Gateway
9. HP

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf

Har f.eks lige selv bestilt en Dell Studio XPS 16 med cori7-820 cpu. osv.
Ville have haft en ny HP ENVY 15, men har hørt fra et par stykker, at den ikke lever op til deres forventninger og de har fortrudt deres køb.
Efter hvad jeg lige har forstået, så er der tillige et problem med Win7 og varme problem på den HP.
Der skal åbenbart også komme en eller anden "fix" til Win7, for at køre win7 korrekt på Corei7 cpu`er.

Jeg har snakket med DELL-DK og de bekræfter at de IKKE pt vil sælge deres XPS 16 med pre.install. win7 - derfor er min bestilt med Vista Ultimate 64bit - selvfølgelig med fuld opdaterings ret til win7, når MS har lavet dette "fix" engang.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
20. november 2009 - 20:51 #3
Lenovo.

Det er en umulig opgave at gøre bærbare mærker op.
Pris, kvalitet spiller ind.

Men hvad hvis maskinen går i stykker? Sender fabrikanten en fragtmand hjem til dig, hvor du afleverer den bærbare.. og kommer den retur et par dage efter, med selv samme fragtmand..?
Eller skal du selv ned og aflevere den - og går der så ugevis hvor du intet hører, før den endelig kommer retur - med samme fejl?!

Alt i alt kan det svare sig at prøve lidt forskellige, i alle prislejer, og fra forskellige fabrikanter.. og så vælge én af dem, man lige forelsker sig i. :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2009 - 20:54 #4
Men hvad hvis maskinen går i stykker? Sender fabrikanten en fragtmand hjem til dig, hvor du afleverer den bærbare.. og kommer den retur et par dage efter, med selv samme fragtmand..?

Dette er gældende ved nr. 1 på listen.
Det er vist også den eneste der har 2 års fuld garanti og 1 år på batteri!
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
20. november 2009 - 21:32 #5
#4 John, bare af nysgerrighed.. vil du lægge et link til producenten, hvor de bekendtør de to ting, du kommenterer? :-) På forhånd tak.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
20. november 2009 - 21:40 #6
#4 Ok, jeg fandt selv et link;
http://rma.asus.dk/index.html

Personligt har jeg svært ved at tage et firma seriøst, med en RMA (garanti)-side, fyldt med stavefejl, tastefejl, sproglige fejl.. men det er bare mig.

Ellers får de vist generelt ret god kritik af deres bærbare computere!
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. november 2009 - 21:40 #7
Lenovo er klart min foretrukne leverandør. Deres maskiner holder bare og så har du ofte også den fordel at f.eks. mange microsoft software udviklere sidder på lenovo maskiner så tingende har en tendens til at virke drivermæssigt.

Vi plejer at sige at du kan slå en mand ihjæl med en Lenovo og så skrive hans dødsannonce på samme maskine bagefter.

Panasonic laver også nogle ret hårdføre maskiner kaldet toughbook. Jeg har ikke haft en i hænderne, men de ser ret solide ud, desværre er prisen vist også solid
Avatar billede haverslev Novice
20. november 2009 - 21:48 #8
En ting er sikkert, f.eks Lenovo er ihvetfald gået meget tilbage med deres holbarghed osv. i forhold til da det var IBM ejet.
Vi har udelukkende IBM TP maskiner på job og har nu fået en hel del Lenovo T500 og nogle enkelte W500 - de fleste af dem har allerede været til rep. hvorimod T60 / T61 maskinerne bare kører derud uden problemer.
Avatar billede chalde Seniormester
20. november 2009 - 23:05 #9
Personligt vil jeg også sige Lenovo.
Vi har til dato kun haft en enkelt der er blevet erklæret helt død. En r41. (vi har ca. 25 thinkpads fra r40 serien til x200/t4+500 serien).
Ellers har vi haft Thinkpads der har overlevet alt fra fanta til flere meters fald ned af trapper.
Og når der endelig er brug for support er der onsite dagen efter på dem der har det, og ellers maskinen retur fra rep inden for få dage.

Et alternativ er HP's pro serie. De kan også tåle en del (må endelig ikke sammenlignes med pavillion eller andre af deres "almindelige" serier).

#7 Det er primært HP de benytter. Men drivere har jeg endnu ikke haft problemer med på vores thinkpads. Og så er systemupdate nu en noget så rar ting :)
Toughbooks er lækre. Vi har overvejet en som "gave" til en af vores brugere som har fået skiftet sit tastatur 3 gange pga. sodavand (en thinkpad dør dog heldigvis ikke af det, da de har "spytbakke") :)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2009 - 00:28 #10
Det må vel gælde om at vælge en fabrikant som IKKE er på listen.
Fujitsu-Siemens f.eks: - Går slet ikke i stykker de første 3 år!
Avatar billede giweo Juniormester
21. november 2009 - 10:27 #11
Fra Tænks´s hjemmeside:

Erfaringer med bærbare computere

25. april 2008

Laptopguide
Erfaringer med bærbare computere
Hvilken bærbar har du behov for?
Gode råd om bærbare
Det skal du kigge efter
Spar penge med gratis styresystem
Galleri: Ubuntu Linux
Sådan tester vi
Mærkebanken
Om Tænk
Kontakt Tænk

Næsten 6000 forbrugere har deltaget i Tænks spørgeskemaundersøgelse om erfaringerne med bærbare computere. Det mærke, der kræver flest reparationer er også det mærke, som brugerne helst anbefaler til andre.

Udbredelse blandt forbrugere
IBM / Lenovo holder
De mest holdbare computere hedder IBM/Lenovo, HP og Acer, viser en undersøgelse fra Tænks MærkeBank.

Vi har spurgt 1.200 mennesker, hvilken bærbar computer de har, og hvor tit den har været til reparation. Og de suverænt mest stabile computere er de kinesisk producerede fra IBM/Lenovo. 89 procent af ejerne har aldrig måttet sende deres computer til reparation. HP følger lige efter med 87 procent. Derefter kommer Acer med 85 procent.

I den anden ende af skalaen får den danske nationalstolthed et knæk. De billige bærbare fra danske Zepto lider af så mange skavanker, at 32 procent af ejerne har måttet tilkalde en computerdoktor.

Også Apple og Fujitsu-Siemens ligger med 79 procent i den lave ende.
Apple er elsket
Verdens dejligste æbler er flade og bærbare, og ejerne anbefaler dem glad og gerne til venner og bekendte.

Selv om de bærbare computere fra Apple er nogle af de mest reparationskrævende, er det dem, langt flest vil anbefale til andre, viser en undersøgelse fra Tænks MærkeBank.

75 procent af Mac-ejerne synes, at sådan en skal vennerne da også have. Dermed ligger Apple langt højere end undersøgelsens nummer to, IBM, der kun kan mønstre en opbakning på 55 procent.

"Det er jo et mønstereksempel på brand value (mærkevareværdi, red.)," siger kommunikationsrådgiver Henrik Byager.

"At skabe en emotionel kontrakt med sine kunder er altafgørende for succes. Og det er Apple nogle af verdens dygtigste til. Ingen andre i elektronikbranchen kan skabe sådan en "hype", et "must-have" begær omkring sine produkter. Den kærlighed er så stærk, at man ser igennem fingre med en masse besværligheder. De produkter, vi ikke føler noget for, dropper vi til gengæld på et nano-sekund," siger han.

I den modsatte ende af skalaen ligger Packard Bell, som kun 22 procent vil lokke andre til at købe - på trods af at de ikke er synderligt skadesramte. Det samme gælder Toshiba, som kun 26 procent af ejerne finder anbefalelsesværdige.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. marts 2010 - 20:43 #12
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. marts 2010 - 20:44 #13
Og det var til indlæg 5, men er der en der gider forklare mig hvorfor jeg får mails fra et gammelt spørgsmål????