Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. november 2009 - 16:37 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

DAS drev

Jeg overvejer lidt at få et DAS, dvs. et eksternt kabinet der sluttes direkte til computeren via USB, Firewire eller eSATA.

(jeg har allerede et NAS så det er ikke det jeg kigger efter).

Så vidt jeg kan se er Drobo nogle af de eneste på markedet, men jeg synes de virker voldsomt dyre ift. hvad man får for pengene.

Så er der andre der kender til et godt DAS. Det skal have hardware-raid (dvs. ikke et kort der skal i min PC) og kunne rumme 4 diske.
Avatar billede justrace Novice
28. november 2009 - 16:56 #1
Kan du ikke bare bruge USB-stikket på en NAS?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. november 2009 - 17:20 #2
NAS = strøm hele tiden + ethernet.

DAS = kun når pc´en er tændt + eSATA i stedet for ethernet.

Internt i pc = skal have kæmpe kabinet og éndnu et raid kort (har i forvejen raid 0 og raid 1 arrays i maskinen).
Avatar billede justrace Novice
28. november 2009 - 21:38 #3
Men tilbage til tråden. :)

Seagate laver nogle små kasser, men har du kigget på RaidSonic? De laver det du efterspørger.
Avatar billede justrace Novice
28. november 2009 - 21:38 #4
De hedder Stardom. :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. november 2009 - 00:50 #5
Tjekkede lige Stardom: Av koster jo 4.000+ for RAID indbygget...

Men researchede lidt mere:

Drobo: Smart teknologi, men meget lav hastighed (under 20 mb/s) og minimum 3000 kroner

Drobo s: Smart, nu med eSata. Ikke på markedet = ikke testet. Pris nok 5000+ kroner (uden drev). Skidt kvalitetsry.

Lacie 4big quadra: 4 tb data, raid 0, 1, 5, 10 etc. + eSATA. Lidt over 4200 incl. drev. God test her http://www.tomshardware.com/reviews/LaCie-eSATA-4big,2108.html

...havde egentligt tænkt mig at bruge den til mine 4 x 250 drev jeg har i overskud efter at have smidt 4 x 500 gb i NAS, men kan i princippet taget LaCie med 4 tb (4 x 1 tb) og bruge de 250 gb til noget andet en dag :-)

Nogle der har erfaring med LaCie DAS?
Avatar billede justrace Novice
29. november 2009 - 01:02 #6
Jeg har et enkelt NAS-drev fra LaCie, og er ikke imponeret.

Software: Hmm, kunne sagtens gøres bedre. Meget bedre.
Opdateringer: Hmm, kunne gøres så det virker, hver gang. Og lidt rodet oversigt.

Hastighed: Tjah, sikkert udmærket.
Design: Jo da, lad os se mere af den slags. :)

Ellers er min erfaring med DAS noget der ligger som perler på en snor ned af Autobahn. :)

Kiggede selv på den til 4 x ATA-drev. Har en stak 250'ere fra min gamle webserver. :) Meeen som du selv siger, så er 4 kilo mange penge at smide efter overskudslageret.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. november 2009 - 01:26 #7
Ok, hmmm...regner med at bare køre DAS´et uden deres software. Er så begejstret for mit Synology at den ikke fortjener konkurrence :-)

Meennnn 4,2 k for 4 x 1 tb drev, raid 5 og eSATA...det er fristende. Specielt fordi reviews siger at den der stille (hvad min Synology DS407 *IKKE* er - og derfor bor den i et skab).
Avatar billede justrace Novice
29. november 2009 - 12:00 #8
Hastighedsmæssigt må det jo være en fornøjelse at have eSATA. Men når man har en NAS og som jeg flere PC'er, er det nok spild af penge.

Jeg har allerede både en LinkSys NSS6000 med 4 x WD1000FYPS og en QNAP TS-409 Pro med samme harddiske. I PC'en er der 3 TB, såeh... :).

Du burde kigge på en af QNAP's nye x39 modeller, da de både på softwaren sagtens kan matche Synology, og på EL og Støj er de helt overlegne. Du kan vel få en til test?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. november 2009 - 12:09 #9
God ide med Qnap - jeg taler med dem.

Min plan er at have

1) Fjernstorage i et skab til backup og deling i huset (spejles hver dag)

2) Maskinen (har 2 x SSD i RAID 0 til OS og 2 x SAS-diske i RAID 1 til dokumenter)

3) Ekstern boks der sluttes direkte til maskinen med eSATA til billeder og andet der kræver høj datasikkerhed + høj hastighed ved adgang.

...når jeg  går efter eSATA er det fordi at hvis jeg flytter rundt kan jeg altid smide eSATA-boksen til mit NAS som eksternt drev = fleksibilitet!
Avatar billede justrace Novice
29. november 2009 - 13:47 #10
Hvis du vælger at prøve 639'eren og laver en test samtidig ville det da være helt kanon. :) 4- eller 8-eren kan da også være interessante. :) De kan med deres "nye" software (juli?) faktisk en del mere end de fleste "frelste synologister" vil være ved. (Sorry :) )

Det lyder lidt som din "fjernbackup" skal køre i en virtuel RAID10? Det er lige noget for 2 x QNAP. :)

2) Det lyder lidt misundelsesværdigt det setup. Er lidt afventende med SSD. Har bare 2 x WD250'ere i RAID1 til scratch-disk til Premiere Pro og Vegas Pro. :)

3) Ved godt det kun er 2 diske, men har du set den med 1394b tilslutning og CF-cardreader?? Den er beregnet til at placere under din skærm. http://old.shg.dk/p/2114482  &  http://www.raidsonic.de/en/pages/products/details.php?we_objectID=5307

Raidsonic og QNAP er jo nære familiemedlemmer, så mon ikke det dur? Deres IcyBox har jeg ikke fidus til. Skulle aldrig have kigget på deres side. :)

Det ser s.... ellers ud til at kunne være en djævlens god løsning på mange fotografers kabelrod og langsomme kortlæsere osv. :) Og skuffeløsningen er jo genial så man kan have flere harddiske i brug, alt efter indhold og til "gamle" filer osv..

Det kræver lige at "nogen"? har mulighed for at prøve den i praksis. Specielt sådan noget som om kortlæseren er hurtig nok, og mon ikke 1394b (Firewire800) er hurtig nok? Omvendt er 1.500,- ikke meget for den løsning. Det er lige før man skulle droppe Ris á la manden og købe sådan en. F...... osse jeg lige har investeret i en Bamboo Fun Touch (Du ved den der 90" touch fra CSI-serien, bare "lidt" mindre) som sopplement til min Intous3 (A4 oversize).
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. november 2009 - 14:06 #11
Ja 2 x Intel i SSD til desktop giver 300 mb/s og betyder at f.eks. PS CS4 starter på under 2 sekunder.

Men det er ikke lige til den stykpris man bygger storage til alt det andet :-) Så derfor vil jeg satse på SAS-drev i RAID til ting som dokumenter og så eSATA-boksen (DAS) til fotos. Der er pt. 342 gigabyte i den folder - og den vokser jo støt som du ved!

Ser godt ud med den under-skærmen-boks, men når noget er kølet af 40 mm blæsere så plejer det at betyde at støjen er både høj og har en frekvens der er lige nøjagtigt generende - derfor har jeg 3 x 300 mm blæsere i mit kabinet. Deres støj er dybere.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. november 2009 - 14:15 #12
He he - slog lige op: http://www.pcworld.dk/art/11165?page=2

(2 x SSD = 460 mb/s faktisk).
Avatar billede justrace Novice
29. november 2009 - 14:45 #13
Tjah, men forskellen på 2 sek. eller mine under 5, er s'gu dyrt betalt. (CS4 64bit på QuadCore 3 Ghz m/ 8 GB RAM)

Jeg har tæt på en TB men der er ca. 30% HD-video med i den beregning.
Ja hver gang jeg trykker på udløseren er der ca. 60 mb mere til lageret. :) Du ved det der lille husmor kamera D3x. :) Har da også et Canon G10 som er ret godt til inderlommen, og med en 430EX II bliver det faktisk til "tæt på D-SLR kvalitet" billeder, og så min 6-årige datters S610c.

Ved godt de blæsere kan være et problem, men da jeg har 6 x 120mm og en 200mm og så 3 x 30mm til RAM, og en ASUS megakøler til CPU, og et HD4890 GFX, plus skabet med de 2 RAID-servere, en LARMENDE Zyxel GS2024 switch, og den ret voldsomme (blæsere igen) DualCore 3 Ghz WEB-server stående kan den "Under skærmen kasse" ikke være ret meget andet end "lydløs". :)

Men kunne være interessant at læse en test af den. Den kunne jo også bruges som "underlag" til en bærbar. :) 17" er jo efterhånden ret udbredt. Hov-sa, det bliver da til årets julegave til "gadget" sektionen.
Avatar billede justrace Novice
29. november 2009 - 14:46 #14
:) Ja det er lige med at huske hvad man selv har skrevet.
Avatar billede justrace Novice
07. december 2009 - 15:49 #15
Nå, men har lige fået en mail fra shg.dk at http://www.raidsonic.de/en/pages/products/details.php?we_objectID=5307 er kommet på lager, så den henter jeg i morgen formiddag. :)

Er det noget l... kan den sikkert snart findes på dba.dk. :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. december 2009 - 11:04 #16
Jeg endte med en lacie - tak for snakken og drop et svar :-)
Avatar billede justrace Novice
08. december 2009 - 11:14 #17
Jo, det har umiddelbart også været et bedre valg. :(

Er lige ved at teste overførselshastigheder, og er i gang med den første, og det ser ikke for godt ud.

Men der er jo 2 FW stik bag på, så møske skal de begge være tilsluttet.

Noget andet, kan du svare på om mit FW-kort kører optimalt, da det er et PCI med ekstra længde, og den sidste del af kortet er derfor ikke tilsluttet, da der ikke er sådan et på mit P5Q-E bundkort?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. december 2009 - 11:17 #18
Der er vist noget med Windows og FireWire også kunne jeg læse mig til.

Jeg får 193 mb/s med eSATA og raid 0 på LaCie....men kan bare ikke få den skiftet over til RAID 5...et eller andet har jeg misset :-)
Avatar billede justrace Novice
08. december 2009 - 11:28 #19
Ja nu må vi se, for det funger fint med den Sandisk Extreme kortlæser jeg havde i forvejen.

Hvis du skal ændre RAID, skal du jo nok fjerne drevene fra Arrayet.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. december 2009 - 11:37 #20
Ak ja, hvis bare det var så nemt. Det er noget med at slukke, holde en knap inde, skifte knap, holde en anden knap inde, slukke, tænde...næsten mere end mit snotfyldte hoved kan magte tilsyneladende :-(
Avatar billede justrace Novice
08. december 2009 - 11:50 #21
Ok, så har vi måske i sidste ende begge to været bedre tjent med at have købt julegaver til nogen andre for pengene? *GG*

Jeg skal nok undlade at nævne mit tidligere indlæg om LaCie i #6. :)

Men nu kan man så sige at de lever fint op til at have et fransk-klingene navn. :)
Men flotte er de da i det mindste.

Er der forresten ikke noget med MB = MegaByte og mb er megaBIT?

Så skal man gange MB med 8 for at få hastigheden, eller er det mig der i farten han misset et eller andet fundamentalt?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. december 2009 - 12:20 #22
Jeg tror det bare er mig og ikke boksen - skal prøve et par gange mere når kropstemperaturen er normal :-)

Jeg tester med HDtune - det giver en fin score i MB/sek
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. december 2009 - 13:16 #23
Så lykkedes det! Man skal bare se bort fra manualen og holde knappen inde i meget længere tid end de der franskmænd mener!

4 x 500 gb diske i RAID 5 = 1.5 tb fri og 197 MB/sekund. Nu er jeg tilfreds :-)
Avatar billede justrace Novice
08. december 2009 - 13:54 #24
Åh-ok, der virker meget moderne og sikkert indtil junior kravler om bag den og ... :)  = JBOD?

Nåmen det har man jo taget backup af såeh..

Ja her går det ikke meget bedre ens sidst, og testede med HDtune, og fik 36MB og ca. 100 på de 3 andre harddiske, og 130 på de 2 der sidder i RAID1 som bruges til scratch-disk til CS4 Production Premium pakkens programmer.

Har så lige stillet den om til RAID1 og venter på den bliver klar. Bruger Paragon HD-manager Suite 2009.

Nå men den lille (23") skærm er da kommet op i højde med den anden, så noget har jeg da fået ud af det. :)
Det ser om ikke andet bedre ud end hvis jeg havde brugt en stak gamle reklamer til det. :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
14. december 2009 - 15:54 #25
Smid lige et svar, så lukker vi :-)
Avatar billede justrace Novice
14. december 2009 - 16:19 #26
Så skidt da. :)
Avatar billede justrace Novice
14. december 2009 - 16:19 #27
Hov...