Avatar billede o-zone Nybegynder
02. december 2009 - 10:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Test for boolean værdi?

Hej med jer.

Jeg har en funktion som kan tage 1 argument som enten kan være en boolsk værdi, et objekt, undefined eller ingenting (hmm ... de sidste to er vel i virkeligheden det samme, eller er de?)

Jeg har brug for at vide med sikkerhed hvilken af de tre/fire ovenstående jeg har modtaget.

Jeg rodede mig selv ud i noget i retning af:
---8<----------
if (arguments.length > 0){
  if(arguments[0] instanceof Object){
    // der kom et objekt med
  } else {
    // der kom en primitiv med
    if (arguments[0] === true){
      // der kom en boolsk true med
    } else if (arguments[0] === false){
      // der kom en boolsk false med
    } else {
      // der kom en ikke boolsk primitiv med
    }
} else {
  // der kom ingen argumenter med
}
---8<----------

Men dels er det grimt som en svigermor fra helvede, og endnu vigtigere er jeg ikke helt sikker på at det er godt nok - f.eks. vil den tydeligvis fejle hvis den får en Boolean med (objektet - ikke primitiven), da den vil teste positiv på at være instanceof Objekt :-/

Er der nogen der ved hvordan man nemt og med sikkerhed kan fastslå om en given variabel er en boolsk værdi eller noget andet?
Avatar billede j3ppah Novice
02. december 2009 - 11:42 #1
Prøv at checke det her.
http://www.java2s.com/Tutorial/JavaScript/0040__Operators/Getvariabletype.htm

Tror det kan hjælpe dig, der kan du i hvertfald finde ud af hvilken type de er.

Ved at bruge TypeOf(argument[0]);

Så kan du jo evt, smide det i en switch, eller i if's . Your choise ;)

Håber det kunne hjælpe, skriv hvis jeg skal smide svar.
Avatar billede o-zone Nybegynder
02. december 2009 - 12:15 #2
For pokker da, jeg må være træt her til morgen - typeof kender jeg jo godt! :"-)

Smid et svar, så får du points!
Avatar billede j3ppah Novice
02. december 2009 - 12:43 #3
Hehe :)...
Er da bare glad for at kunne hjælpe ;)