Avatar billede stoney73 Novice
06. december 2009 - 14:17 Der er 5 kommentarer

Hvordan kan jeg oprette hjælpe tekster til Excel funktioner kodet i VBA?

Hej

Hvordan ligger man hjælpetekster ind i funktioner man selv har oprettet i VBA, således at brugeren kan får hjælp til udfyldelse af de enkelte argumenter, når brugeren står på funktionsargument skærmen?

Er der en der ved det?
Avatar billede supertekst Ekspert
06. december 2009 - 15:35 #1
Hvordan er funktionerne tilgængelige?

Direkte i en celle eller via en knap eller anden form for object -f.eks. i en Userform?
Avatar billede stoney73 Novice
06. december 2009 - 15:48 #2
direkte i cellerne på samme måde som excel's standard funktioner (hvis, find, sum osv.), hvor man f.eks. bare indtaster =sum(a1:a2) men det er så den hjælpetekst man kan få hvis man trykker på f(x) knappen oppe til venstre for formel linien
Avatar billede jkrons Professor
07. december 2009 - 11:02 #3
Du skal lave en hjælpefil ved hjælp af en "help-editor", typisk et 3. parts værktøj, som kan lave CHM filer. Denne fil skal så knyttes til funktionen via dennes egenskab. Du kan ikke lave hjælp direkte i Office-pakken.
Avatar billede stoney73 Novice
07. december 2009 - 22:22 #4
Hvilket program kan anbefales til dette og hvordan tilknytter man rent faktisk hjælpen filen?
Avatar billede jkrons Professor
08. december 2009 - 22:47 #5
Med mindre, du laver professionelle applikationer, med built-in functions, er det næppe besværet værd, at lave hjælp til dem. Det tager lang tid - og er pokkers besværligt. Men her er lidt info:

Jeg har selv tidligere brugt CHM Editor og et gratis program fra MS HTML Help Workshop, men tror ikke at det findes mere. Brug den valgte editor til at oprette filen, som alstå bliver en html-help file. Her du du hjælp til flere funktioner i samme hjælpefil (og det er nødvendigt, hvis du har mere end en Funcion i hvert modul) da der kun kan knyttes en hjælpefil til modulet), skal du allerede mens du opretter filen knytte en såkaldt Help Context Id til hver separat hjælp. Hvordan dette gøres, afhænger af editoren.

Når du så har lavet din hjælpefil, skal du have knyttet den til funktionen.

Mens du står i VBA Editoren, skal du vælge Tools - Project Properties. Her kan du specificere navnet på din hjælpefil. Nu vælger du View Object Browser i VBA Editoren. Find det relevante modul på listen og klik på det. Nuy vises de funktioner, der er i modulet. Højreklik på en af dem og vælg Properties. Nu kan du indtaste dit help context id. Du kan også indtaste en beskrivelse. Beskrivelsen vises, når du klikker på funktionsnavnet i Guiden Indsæt funktion.

Hjælpen vises, når du klikker på Hjælp til denne funktion.

Nu er hjælpen på plads, men endnu ikke dine argumentbeskrivelser. Disse kan ikke laves i VBA men kræver endnu et 3. parts værktøj. Se her: http://www.jkp-ads.com/articles/RegisterUDF01.asp