Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 16:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Restriktion på upload af billeder

Jeg har et simpelt php-script som kan uploaded en fil til ens server samt smide noget data i en database. Scriptet fungerer fint, og jeg skal udelukkende bruge det til at uploade billeder med. Men der er 2 funktioner jeg savner:

- maks størrelse på filen der bliver uploadet (f.eks. 100 kb)
- check om højde/bredde på billedet er korrekt (300 x 200 i dette tilfælde)

Kan man lave det i scriptet?

--------------------------------------

<?php
$allowed = array("jpeg","gif","png","jpg");
?>
<form action="" method="post" enctype="multipart/form-data">
Choose file to upload <input name="upload" type="file">
<input name="sb" id="sb" value="go" type="submit">
</form>
<?php
mysql_connect("localhost","username","password") or die("Could not connect: " . mysql_error());
mysql_select_db("database");
$result = mysql_query("select MAX(id) as maxnum from files");
$row = mysql_fetch_array($result);
$number = $row[maxnum] + 1;

if(isset($_POST['sb'])) {
$pathInfo = pathinfo($_FILES["upload"]["name"]);
$extension = $pathInfo['extension'];
$dir = "uploadFolder";
if(!in_array($extension, $allowed)) die("Extension not allowed!");
if(move_uploaded_file($_FILES['upload']['tmp_name'], "$dir/$number".$_FILES['upload']['name'])) {
    print "Your new file can be viewed/download at <input name=\"newfile\" value=\"http://$_SERVER[HTTP_HOST]/test4/$dir/$number".$_FILES['upload']['name']."\" type=\"text\" style=\"width: 300px\">";
}else{
    print "File could not be uploaded";
}

mysql_free_result($result);

mysql_query("insert into files(id) values ('$number')");
print mysql_error();
}
?>
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 17:00 #1
Filstørrelsen må kunne sikres via dette:

if(move_uploaded_file($_FILES['upload']['tmp_name'], "$dir/$number".$_FILES['upload']['name'])) && ($_FILES['upload']['size'] < 100000)

Men det smider en fejl som det står der.
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 17:02 #2
Ah det var bare lidt () fejl:

if(move_uploaded_file($_FILES['upload']['tmp_name'], "$dir/$number".$_FILES['upload']['name']) &&     $_FILES['upload']['size'] < 100000) {
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 17:04 #3
Og det virker; en fil på + 100 kb kunne ikke uploades.

Små er det bare størrelsen der mangler.
Avatar billede xicrow Nybegynder
16. december 2009 - 17:08 #4
Hej Tenletters.

Angående billedets størrelse (altså bredde og højde), kan du billedet er blevet uploaded bruge funktionen getimagesize() (http://php.net/getimagesize). Her kommer lige et eksempel:

$image_path = $dir.'/'.$number.$_FILES['upload']['name'];
list($width, $height) = getimagesize($image_path);

if ($width > 300){
  // ...
}
if ($height > 200){
  // ...
}

/xicrow
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 17:08 #5
Åh træls...

Ved nærmere eftersyn så bliver filen faktisk uploadet alligevel. Tror den restriktion skal placeres "højere oppe" so to speak.
Avatar billede xicrow Nybegynder
16. december 2009 - 17:11 #6
Problemet med fil størrelsen, ser ud til at ligge i din if, tjek filstørrelsen INDEN du prøver at flytte den...:

if ($_FILES['upload']['size'] < 100000){
  if (move_uploaded_file($_FILES['upload']['tmp_name'], "$dir/$number".$_FILES['upload']['name'])){
    // ...
  }

/xicrow
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 17:29 #7
Okay så blev det løst ved at bruge den her: http://www.w3schools.com/PHP/php_file_upload.asp

Så mangler højre/bredde bare.
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 17:34 #8
Ah heh yeps.

Mht. getimagesize() så bruger man den kun efter billedet er blevet uploadet korrekt?
Avatar billede Tenletters Juniormester
16. december 2009 - 18:03 #9
Jeg tror jeg har nok til at få det på plads nu. Smid et svar xicrow
xicrow :)
Avatar billede showsource Seniormester
16. december 2009 - 18:33 #10
Str. bruger du på tmp_name

D.v.s. tempfilen ved upload checkes for str.

if(false == ($xy = getimagesize($_FILES['upload']['tmp_name']))) {
echo"Det er IKKE et billede!";
exit;
}
Avatar billede xicrow Nybegynder
17. december 2009 - 08:40 #11
Og så kom der lige et svar

/xicrow