Avatar billede para7 Nybegynder
17. december 2009 - 17:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan en søgerobot forstå en session ?

Jeg er ved at lave noget der omdirigerer på basis af om der er en session eller ej. Så vil jeg godt lige sikre mig at fx google spideren også reagerer som en bruger vil gøre på en session.
(Kan nok regne ud at spidere ikke reagerer på cookies.)
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 07:14 #1
Det er måske næsten et dumt spm. Spiders bruger en simplere form for browser. Da en session vel gemmes som et unikt ID på serveren, kan spiders da ikke undgå dem??
18. december 2009 - 09:13 #2
der er ingen, udover brugeren der ejer den pågældende session, der kan læse fra den. Heller ikke en søgemaskine!
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 10:18 #3
Tak, men altså søgemaskiner er som os andre, de må bruge den session der er. Det kan vi vel godt slå fast?
18. december 2009 - 10:28 #4
ok, lad os lige slå fast hvad du mener med session ?

Jeg mener det session data der ligger i session objektet på serveren.
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 12:56 #5
Ja, der er faktisk flere slags. Men jeg mener altså den man sætter i sin kode:
session("test") = "on"
18. december 2009 - 13:13 #6
ok, jamen så er svaret stadig nej. Ingen andre end sessionens ejermand kan læse eller skrive til sessionen.

Du kan også se det på, på en anden måde. En søgerobot kan kun læse det der er tilgængeligt igennem browseren og ikke hvad der sker på serveren.
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 13:51 #7
Tak. Det jeg mener, er om en søgerobots færden på en side udarter sig som en bruger, når det gælder en givet session og dennes indflydelse. Hvis sessionen fx indeholder en instruktion/variabel, der siger at når den er sat, så skal der omdirigeres til en anden side.
Avatar billede 2c Nybegynder
18. december 2009 - 14:20 #8
Uden at vide præcist hvordan google virker, så vil jeg mene at den kun downloader dit HTML. De links der så er i dit html crawler den osv. Google logger ikke ind på din side på nogen måder, eller finder sider som der kun er linket til fra javascript f.eks.

Så, efter min bedste viden, nej, den kan ikke gøre noget baseret på en session på nogen måder.
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 14:30 #9
Det giver mening, og robotten læser ikke javascript eller gemmer cookies. Men så ville det sige, at hvis man lavede et site, hvis navigation var meget styret af sessions, så ville robotten ikke kunne indeksere det......
Avatar billede 2c Nybegynder
18. december 2009 - 14:38 #10
Det kommer an på om links til dine sider er synlige, hvis du rammer en side uden en session.

Altså, står der links til alle dine sider et eller andet sted som man kan se, selv om man ikke har en session?
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 14:50 #11
Jeg prøver bare at opsætte et scenarium. Hvis der fx står på en side:
session("link1") = "on"
if session("link1") = "on" then
  response.write "<a href='side1.asp'>Side 1</a>
end if

Jammen så er det veæ klart at spideren MÅ få linket at se, da asp siden genereres på serveren, og spideren læser clientside.

Hvis jeg laver en redirect:

session("redirect1") = "on"
if session("redirect1") = "on" then
  response.redirect "side1.asp"
end if

Så må det vel logisk set også virke?
Avatar billede para7 Nybegynder
18. december 2009 - 15:19 #12
Arrgh.. Sessionen er jo ikke en del af HTML. Men jeg er stadig uklar. Nogen ideer?
Avatar billede para7 Nybegynder
29. december 2009 - 11:58 #13
Alle ideer er velkomne. Lukker meget snart.
Avatar billede para7 Nybegynder
08. januar 2010 - 13:47 #14
Lukker...