Avatar billede viking69 Novice
21. december 2009 - 17:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Computere kan/kan ikke se hinanden.

Vi har et netværk bestående af 4 computere. Jeg vil for enkelthedens skyld her kalde dem nr. 1 til 4.

Computer 1: Windows 7 Home Premium. Denne computer har husets printer installeret og direkte forbundet. Denne computer kan kan se de 3 andre computere, og gå ind på delte filer hos dem også. Kort fortalt ingen problemer.

Computer 2. Vista Home Premium. Denne computer kan se computer 3 og 4, men ikke se computer 1. D.v.s. at den kan heller ikke printe ud fra computer 1. Det har den kunnet, men uden at vi mener at vi har pillet ved noget, kan den det ikke mere.

Computer 3: Nøjagtig som computer 2, dog har den aldrig været sat op til printer.

Computer 4: Xp Home. Denne computer kan kun se computer 2. Ikke computer 1 og 3.

Computer 1, 2 og 3 har Norton 360 v3 installeret. Computer 4 har ikke noget sikkerhed installeret.

Hvordan får jeg alle 4 computere til at kunne se hinanden? Og hvad kan have forårsaget at vi lige pludselig ikke kan printe ud fra computer 2 og 3. Computer 4 er som sagt ikke sat op til nogen printer.

Mvh.

Henrik
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2009 - 17:42 #1
giv dem faste ip-adresser.

Og tag så og smid en freeware antivirus på den sidste maskine - fx avg eller avast.
Avatar billede osdata Nybegynder
21. december 2009 - 17:42 #2
Hvis de ellers kører i samme "arbejdsgruppe" er det formentlig Windows Firewall eller Norten der blokerer.

Du er nødt til at finde ud af hvad det er der blokerer og åbne for det lokale netværk.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede viking69 Novice
21. december 2009 - 20:54 #3
De kører i samme "WORKGROUP". Jeg har nu prøvet at deaktivere Norton 360 firewall, og Windows 7 firewall er ikke aktiv (styres af Norton 360).

Hvor skal jeg starte?
Avatar billede Blandy Praktikant
22. december 2009 - 08:18 #4
Det er altid hårrejsende at fejlfinde som i dit tilfælde.
I virksomheder er der som regl kun en fast firewall i sidste led inden den udgåendeforbindelse til internettet fra det lokale. Men på hjemme computer har hver styrersystem en firewall for at sikre sig selv billigst.

Hvis dine maskiner kører lokalt netvækt, så prøv at tage internetforbindelsen fra ved samtlige maskiner, og så derefter deaktiver alle firewalls og antivirusprogrammer. Hvis maskinerne kan se hinanden, så er det self firewallen der er problemet.

Du skal evt ind i firewallen for at give tilladelse til indgående forbindelser, evt med deres IP adresse.