Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 10:14 Der er 24 kommentarer

Fødselsdagskalender - opdatering af angiven alder?

Hej, jeg har modtaget denne her fødselsdagskalender (http://www.eksperten.dk/spm/787310) og det er superfedt at man let kan opdatere datoerne ved blot at ændre årstal! Men hvordan kan man udbygge den, så den automatisk opdaterer visning af alder på de angivne fødselsdage i kalnderen? Er det til at hitte ud af rimeligt enkelt?
Mvh. Trine
Avatar billede store-morten Ekspert
04. januar 2010 - 10:32 #1
Kan man få en kopi?
exceller @ pc.dk
  Morten
Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 10:49 #2
For en god ordens skyld må du hellere skrive til Perhol per.holst@gmail.com, da det jo er hans design ;-) Trine
Avatar billede store-morten Ekspert
04. januar 2010 - 11:06 #3
Ja, selvfølgelig :-)
Det er jo ikke nemt at hjælpe, når man ikke har noget kode?
Men måske Perhol per.holst@gmail.com kan hjælpe dig ;-)
Avatar billede perhol Seniormester
04. januar 2010 - 11:21 #4
Har sendt til store-morten.
Følger spændt med her, det kunne jo være der kom en ekspert forbi og løste tingna's spørgsmål.
Har forresten en version hvor der er et særskilt ark hvor alle 'mine' fødselsdage er noteret. Den regner så selv alder ud, men man skal stadig selv indsætte alderen i kalenderen!
Problemet er (tror jeg), at der på alle dage i kalenderen er en formel der undersøger om pågældende dag er en helligdag og, hvis det er en helligdag, skriver helligdagens navn.
I denne version ligger navn og alder i særskilte tekstbokse, samlet i en gruppe med flaget.
Avatar billede perhol Seniormester
04. januar 2010 - 11:31 #5
Har lige sendt versionen med et ark til fødselsdage til Trine og store-morten
Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 12:40 #6
Ja, ok det kan jeg jo godt se, det med indblik i koden... Nu har jeg mailet perhol, så må vi se. Men det jeg hat brug for er en formel a la IF (årstal forøges med ét år)THEN (forøg alle angivne aldre med ét år)
Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 12:43 #7
Hov, havde ikke set at perhol allerede var med her ;-)
Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 12:49 #8
Jeg tænker at man kan oprette en ny kolonne "Alder" ved siden af kolonnen med helligdage osv. (her skriver jeg også navn på den, der har fødselsdag). Så tænker jeg at man må kunne lave en formel der tæller op på numrene i kolonnen "Alder" når årstallet ændres...
Avatar billede perhol Seniormester
04. januar 2010 - 12:55 #9
Det vil måske komme til at knibe med pladsen.
Har du set den ny version jeg har sendt?
Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 13:07 #10
Ja, nu har lige set på den og det er også smart, det faneblad med fødselsdagene. Men det kunne være rigtig skønt hvis aldrene lige blev ført ind;-) Jeg har lavet en kolonne til "Alder" i mit ark, og det er faktisk ok overskueligt at se på, problemet er bare "lige" formlen. Den skal jo så være: Check for helligdage og fastlås navn på fødselar til dato i kolonnen "Helligdage" OG tæl op på aldre i kolonnen "Alder"...
Avatar billede perhol Seniormester
04. januar 2010 - 13:36 #11
Hvis der ALDRIG for noget år er en fødselsdag på en helligdag er det jo ikke noget problem.
Så skriver du blot navnet på fødselaren i cellen for den dag.
I cellen for antal år skriver du et lighedstegn (uden at trykke på enter), går til siden fødselsdage og klikker på cellen for antal år ud for den person det gælder og trykker på enter.
Så vil antal år blive overført automatisk til din kolonne med alder for fremtiden.
Jeg har lavet en mindre rettelse til udregningen af alder for at sikre at antal år altid er korrekt.

På arket 'Fødselsdage' i celle D4 er der denne formel:
=HVIS($B4=""; ""; ÅR(IDAG())-ÅR($B4)&" år")
Denne del:
IDAG()
skal ændres til dette:
År!$A$1
Så hele formlen ser sådan her ud:
=HVIS($B4=""; ""; ÅR(År!$A$1)-ÅR($B4)&" år")

Så kopierer du formlen ned til og med celle D39.
Avatar billede perhol Seniormester
04. januar 2010 - 13:37 #12
Tager på arbejde nu. Er først på min pind igen i morgen formiddag.
Avatar billede tingna Nybegynder
04. januar 2010 - 14:48 #13
Tak for det, den virkede da jeg justerede formlen til :
=IF($B4=""; ""; YEAR(År!$A$2)-YEAR($B4)&" år")
Tak for det, nu vil jeg lige prøve det med = fra hovedfanebladet...
Avatar billede prinsib Seniormester
04. januar 2010 - 19:48 #14
Hej perhol.
Vil du ikke sende mig et kopi.
ib@iof.dk
Hilsen Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
04. januar 2010 - 20:39 #15
Mit foreløbige forslag:

På arket 'Fødselsdage' i celle D4 har jeg indsat denne formel:
=HVIS($B4=""; "";" "&A4&" "& ÅR(År!$A$1)-ÅR($B4)&" år")
Så kopierer du formlen ned til og med celle D39.

På arket 'År' i celle D7 tilføjes:
=HVIS(Helligdagsnavn(B7;FALSK;FALSK)<>"";Helligdagsnavn(B7;FALSK;FALSK);"")&Fødselsdage!D4
Og formaterer til Fed og Kursiv
Billedet slettes/erstattes af lille flag.

(I cellen D7 klikkes bageres i formellinien og der skriver du et & tegn (uden at trykke på enter), går til siden fødselsdage og klikker på cellen D4 (den dato det gælder) og trykker på enter. Pil op, formater - Fed og Kursiv)

Kikker lige om jeg kan få den til at opdatere ved års-skift uden at trykke på knapper?
Avatar billede store-morten Ekspert
05. januar 2010 - 08:12 #16
Har sendt mail til perhol.

Skriv årstal - tryk enter - opdaterer alle faneblade.
Farve - vælg fyldfarve, for lørdage+søndage+helligdage tryk knap (eller bedre "Skriv årstal")
Fødselsdage - lavet om, liste pr. mdr. Opdaterer online i kalender.
Flag skal stadig tilføjes manuelt.
Avatar billede perhol Seniormester
05. januar 2010 - 17:21 #17
<store-morten>
Får set/testet den i løbet af i morgen.
Avatar billede perhol Seniormester
06. januar 2010 - 01:36 #18
Har testet store-morten's forslag og lavet en mindre rettelse. Den er nu sendt retur til store-morten.
Jeg synes at han har lavet store forbedringer.
Avatar billede prinsib Seniormester
06. januar 2010 - 14:36 #19
Hej perhol.
Tak for at du sendte mig et eksemplar af din fødselsdagskalender.
Er det med de sidste ændringer, som store-morten har lavet?
Ib
Avatar billede perhol Seniormester
06. januar 2010 - 15:03 #20
Nej.
Da havde jeg endnu ikke testet den.
Sender den nu.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. januar 2010 - 17:35 #21
Hej perhol.
#18

Ang. din rettelse, prøv at sæt "den" til igen.
Og slet talkoden i celle E37-E38-E39 (slet 22)

E37-E38-E39 har nu kun fyldfarven "Gul"

Prøv så at opdater ved at skrive 2010 i celle E35 og Enter, så skal du se løjer ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. januar 2010 - 20:17 #22
Arbejder på v.5
Avatar billede store-morten Ekspert
10. januar 2010 - 16:32 #23
Per og undertegnede er næsten klar med V.12

Vender tilbage

Morten
Avatar billede perhol Seniormester
12. januar 2010 - 22:22 #24
Trine,Store-morten og undertegnede tror nu at fødselsdagskalenderen er færdig ;b)).

Vi vil begge stoppe overvågningen af dette spørgsmål.
Interesserede vil kunne bede om at få den sendt fra denne ny-oprettede tråd: http://www.eksperten.dk/spm/898168