Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:06 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få installeret windows xp igen

Hej eksperter.

Lige pt har jeg windows 7 32 bit, men jeg bryder mig ikke så meget om det, så derfor vil jeg gerne have windows xp tilbage
nu er det bare opstået et lille problem, den vil ikke boote fra cd-rom, eller jo, det vil den på min windows 7 installations cd men ikke min windows xp. og min windows xp er ægte.
og hvis jeg så prøver at installere den fra windows, siger den at den ikke kan fordi at jeg har en nyere version af windows end den der er på cd'en..

jeg er helt lost,
vil gerne have xp igen fordi der er noget som jeg bruger meget der ikke kan køre 7
sætter stor pris på enhver af hjælp
hvad skal jeg dog gøre?

tak på forhånd
Avatar billede OrcAniCe Nybegynder
06. januar 2010 - 17:08 #1
har du prøvet at gå ind i BIOS og se om den står til at den skal boote fra cd og ikke harddisk eller noget.. skedte nemmelig for mig engang
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:12 #2
hvis du læser ordenlig efter, så har jeg skrevet:

"nu er det bare opstået et lille problem, den vil ikke boote fra cd-rom, eller jo, det vil den på min windows 7 installations cd men ikke min windows xp"
Avatar billede hcma Novice
06. januar 2010 - 17:12 #3
hvad er det du bruger som ikke kan køre Win7 ??
Er det ikke "bare" at få fat på drivere eller evt.køre det i XP-Mode ??
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:14 #4
Det er private ting. Jeg vil godt bare gerne have mit windows XP igen, da jeg synes det er det eneste rigtigt, intet at diskutere der.

Det eneste svar jeg leder efter, at få mit problem løst, med at få installeret windows xp :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:18 #5
Kan din WIN XP CD boote i en anden maskine?
Lyder mest af alt som om at din XP CD er defekt.

Alternativt kan du installere XP på en virtuel maskine ovenpå din Windows 7, men det vil du jo nok heller ikke. Om ikke andet så kan det jo da bruges til at teste CD'en med.

Vil den slet ikke boot fra XP, eller starter den lige op?
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:24 #6
Jeg har desværre kun denne maskine til rådighed. Den reagere vidst ikke når windows starter op. Men det gør den på min windows 7 cd.

Men jeg har prøvet at starte den i selve windows, og der ligner det at den virker fint nok. Hvis bare jeg kunne få et lille fix, sådan jeg kan installere xp i windows. Fordi det kan jeg ikke pga den siger jeg har et nyere windows end der er på cd'en.

(alstå mit nuværende system er windows 7)
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:28 #7
Jeg tror altså ikke cd'en er defekt, hvad kan problemet ellers være end defekt da, har du nogen idé om det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:28 #8
Du skal komme din XP CD i maskinen og så genstarte maskinen.

Så skulle XP installationen starte!
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:31 #9
Jeg tror desværre vi har misforstået hinanden, den reagere slet ikke når jeg gør det, men jeg kan godt starte den op i selve windows når computeren er startet, men jeg kan bare ikke fortsætte installationen, da jeg har en nyere system på nuværende tidspunkt end windows 7
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:35 #10
OK.

Hvordan fik du windows 7 på maskinen.

For at installere XP skal du komme CD'en i CD ROM drevet og slukke maskinen. Når du tænder maskinen igen kommer den op og skriver tryk på en tast hvis du vil starte fra CD.

Hvis den ikke gør dette skal du ind i BIOS og ændre boot rækkefølgen, så den forsøger at boote fra CD først.

Det er korrekt at du ikke kan installere windows XP når windows 7 er startet op. Du skal slukke og tænde maskinen, med XP CD'en i og have den sat til at boote fra CD.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:36 #11
Det ville gøre det lidt lettere hvis man viste hvilken maskine der var tale om.

Og jeg vil stadig gerne vide hvordan du fik windows 7 på maskinen!
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:38 #12
Nu prøver jeg lige genopfriske mit spørgsmål, du har åbenbart ikke forstået mig helt:

Hvis jeg sætter windows 7 cd i maskinen, genstarter, så kommer den og siger tryk på en vilkårlig tast.

Hvis jeg sætter min windows XP cd i, så kommer den slet ikke og spørg: tryk på en vilkårlig tast.

Men stadigvæk tror jeg næppe den er defekt, da den er helt ny, ingen ridser, kan godt starte installationen op i windows 7, men ikke fortsætte.
så hvad kan problemet være
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:39 #13
Min maskine er en bærbar emachines G725

- og jeg har installeret windows 7 med en installations cd?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:39 #14
din boot rækkefølge.

Ind i BIOS og ret den.
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:40 #15
Jamen der da da ikke noget galt med boot rækkefølge, når den godt kan starte en windows 7 installation igang?
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:44 #16
Eller hvad?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:45 #17
Ok hvis du insistere på at boot rækkefølgen er OK og at din XP CD virker.

Så er der kun en løsning tilbage. Slet Windows 7. Så skal du kunne installere XP. Brug KillDisk til at slette alt med: http://www.helgec.dk/killdisk.html

KillDisk sletter alt på din disk så du skal være sikker på at det er det du vil og at du har en backup, inden du starter.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 17:51 #18
Nu har jeg siddet og fulgt en til tider farceagtig debat og så kom køsningen endelig i #17 man kan ikke installere XP når win7 har været installeret så er der kun en total formatering tilbage!
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:51 #19
er du sikker på det er det?
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:52 #20
når jeg har formateret er du så sikker på det virker?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 17:54 #21
poko, det anede jeg ikke, i min verden kan man altid boote fra en CD og installere et andet OS.

Men så er der jo kun Killdisk tilbage.

Tak så lærte jeg også noget i dag.
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:54 #22
når jeg har formateret er du så sikker på det virker?
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 17:55 #23
Så prøver jeg det der killdisk nu
held og lykke til mig,

i skal nok få nogle point hvis jeg får xp på computeren :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 18:00 #24
Hvis killDisk virker (og det gør den).
Og din XP CD virker, så kan du også installere.
Ellers er der jo altid Win7
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 18:04 #25
er der ikke en anden måde en killdisk kan ikke finde ud af at bruge progammet
06. januar 2010 - 18:15 #26
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
06. januar 2010 - 18:18 #27
det er vel også killdisk er det ikke?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2010 - 18:42 #28
"Nu har jeg siddet og fulgt en til tider farceagtig debat og så kom køsningen endelig i #17 man kan ikke installere XP når win7 har været installeret så er der kun en total formatering tilbage!"

Man kan altid boote fra CD og formattere - også selv om det styresystem man vil have ind er ældre end det der er installeret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2010 - 18:51 #29
#27 jep, men hvorfor læser du ikke vejledningen?
Evt. printer den ud, hvis ikke du har en pc med netadgang ved siden af...
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2010 - 15:09 #30
"Fejlen", eller forskellen på XP og Vista/W7, er at harddiskens MBR (Master Boot Record) er forskellig.

Med XP peger MBR på filen boot.ini, hos de andre to (sammen med Linux), peger MBR på en bootloader.

Vælges 'R' (repair) fra XP boot CD'en, så 'Recovery console' dukker op, burde kommandoerne FIXMBR og evt. FIXBOOT klare ærterne, så XP kan installeres.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2010 - 15:19 #31
Har selv formatteret en hdd med win7 rc på til fordel for XP.
Blev gjort via XP installationen´.

Thov, det lyder underligt det du der skriver, for XP er ikke inde så der er intet at reparere :)
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2010 - 15:36 #32
Det er såmænd ikke så underligt, for XP forventer en god gammel standard MBR på harddisken, men render ind i en 'langtfra standard' MBR - og kløjs så i det.

Der kan ske præcis det samme, når en tidligere Linux disk skal have XP.

En af fordelene ved bootloader systemet, er den, at ved dual-boot kan begge systemer køre på drevbogstavet C:, på trods af, at de er installeret på to forskellige partitioner - det kunne man ikke tidligere.

Det næste skridt, som ses på flere af de nyeste bundkort, er at bootprocessen helt er fri af BIOS. Det betyder at XP ikke længere kan bruges.
(Skummel mistanke - kan det være Microsoft som står bag).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. januar 2010 - 15:42 #33
OK, er vi ikke bare lidt enige om at Windows XP installationen kan boote fra CD lige meget om der er en harddisk i maskinen eller ej.

Desuden er en af de første ting den gør at partionere og formatere disken. Den bruger ikke MBR til nogle af delene!
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2010 - 16:32 #34
Helt enig :-)
XP CD'en skal kunne boote. Og forlanger man en 'frisk og forfra' installation, bør det også kunne lade sig gøre.

Det kan kun være ved opgradering, at installationen tjekker hvad er findes i forvejen, og går i stå, hvis der ligger noget nyere/uforståeligt.

Men jeg har godt nok oplevet, at en harddisk skulle have fixet MBR, før XP kunne installeres (Klaret med Ranish Partition Manager).

Det er måske bundkort/BIOS som er forskellige - nogle kan, andre kan ikke ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2010 - 19:32 #35
thov - undskyld men det er en gang vrøvl.
Det vil sige at man på en helt ny og ren harddisk skal lave samme nummer for at installere Windows.
Det giver ingen mening.
Avatar billede thov Forsker
08. januar 2010 - 05:02 #36
En helt ny, og jomfruelig, harddisk er ikke blevet 'maltrakteret' af Vista/W7/Linux, så den vil XP selvfølgelig kunne gå lige til...

Derfor giver det stadig mening :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. januar 2010 - 05:34 #37
THOV>> Jeg kan altså sagtens installere XP på en disk der ligger linux på, både dual boot og XP alene, så er nød til at holde med John.

Men problemet er slet ikke så stort, brugeren skal bare køre killdisk inden, så er problemet væk. Og så har vi med stor sansynlighed et andet problem!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. januar 2010 - 05:39 #38
Det er ved at være et par dage siden vi har hørt fra RUNE. Mon XP disken virker nu?
Avatar billede fuglen1 Novice
15. januar 2010 - 11:32 #39
#21 Det burde være muligt at boote fra winxp cden uanset om windows 7 eller et andet OS er installeret.

Ellers så er det fordi at drevet ikke spinder hurtig nok op til at den begynder at boote fra harddisken
mener at have læst et sted at nogle maskiner ikke kan kører windows x

Noget andet er at harddisken nok er sata så er det en diskette eller en ny xp cd med sata drivere.
Ulempen ved at installere et forældet OS

dette er umuligt at lave når først win 7 først er slettet og kræver adgang til en anden maskine
Avatar billede fuglen1 Novice
15. januar 2010 - 11:38 #40
#0 en anden mulighed er at bruge en win9x cd til starte winxp installationen
http://www.bootstrike.com/WindowsXP/dosinstalling.html

det er så at boote fra den til kommandopoint og skifte over med xpcden.
Avatar billede allantpedersen Praktikant
16. marts 2010 - 13:53 #41
Har lige haft nøjagtig samme problem. Jeg kunne heller ikke finde XP på dvd-drevet. Det skrev at cd'en var tom.
Det jeg gjorde, var at smide XP'en på en dvd-skive og så ville den gerne boote op.
Avatar billede NielsChr Nybegynder
09. juli 2010 - 17:55 #42
Mangel på eksperter.

Nu er denne snak det tætteste jeg har kunne finde på mit problem og håber nogle af jer kan hjælpe.

Jeg sidder på en halv gammel DELL fra 2005 med XP. Gennemtidernes løb af jeg kørt et par boot's fra XP Cd'en, men idet jeg forsøger at lave en ny boot, får jeg noget der ligner samme meddelse som Rune .. Windows er for ny! - Det er som sagt stadig XP jeg har fra samme Cd-skive, og har blot accepteret tidernes opdatering fra windows.

Når jeg putter CD'en i åbner den og spørg hvad jeg ønsker at gøre (i windows .. cd'en starter ikke automatisk når jeg starter computeren) ..om jeg vil installere XP, installere udvalgte .. mm.

Lige meget hvad jeg vælger fortæller skiven mig at windows er for ny og jeg resikere at slette data! - Herefter har jeg kun mulighed for at annullere!!

Jeg har set forslaget med Kill-disk, men desværre er maskinen fra tiderne hvor man ikke automatisk havde brænder i CD-drevet.

Er der siden marts (hvor tråden slutter) kommet mere info på dette problem og er der andre muligheder at køre en formatering/gen-installtion af maskinen?

Håber på assistance
Med venlig hilsen
Niels Chr.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juli 2010 - 20:18 #43
Helgec har lavet en guide til at installere XP uden cd drev: http://helgec.dk/usb-install.html
Avatar billede NielsChr Nybegynder
09. juli 2010 - 21:20 #44
Super .. det prøver jeg og vender tilbage
Avatar billede RuneHLA Nybegynder
30. august 2011 - 13:57 #45
lukket
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. august 2011 - 14:07 #46
Nu vi brugte tid på at hjælpe, så ville det være god stil hvis du skrev løsningen?