Avatar billede dortekrog Nybegynder
11. januar 2010 - 22:34 Der er 5 kommentarer

Forskellige sidefødder i samme word-dokument, Office 2007

Jeg har brug for hjælp til at styre sidefødderne.
Dokumentet består af 1 billedforside og et varierende antal tekstsider.
Forsiden skal ikke have sidefod, resten af dokumentet skal have et sidetal i bundens højre side og et billede midt i sidefoden - bortset fra den sidste side, som skal have et andet billede i sidefoden. Det er ikke en særskilt bagside, men bare den sidste side i dokumentet, der har et andet billede end de andre sider. Jeg kan derfor ikke indsætte et sektionsskift med ny side. Når jeg indsætter et fortløbende sektionsskift, kan jeg ikke ændre billedet uden at det også ændres på de foregående sider.
Jeg har forsøgt med og uden "Sammenkæd med forrige", flyttet rundt med sektionsskift, lagt ekstra sektionsskift ind, men lige lidt hjælper det.
Er der nogen, der har guldkornet ???
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. januar 2010 - 00:27 #1
Det med forsiden kan styres ved at slå "Speciel første side" til. Så har første side separat hoved/fod (findes f.eks. på fanen Design, der vises, når markøren er i hoved eller fod).

Du skal generelt bruge sektionsskift af typen "Næste side", når du vil have forskelligt indhold i hoved/fod i de forskellige sektioner, og du SKAL slå "Sammenkæd med forrige" fra, inden du ændrer i foden hoved/fod.

Du kan få dokumentet automatisk at håndtere den specielle sidefod på sidste side ved at bruge felter med betingelser - man kan godt indsætte billeder (ombrydning "På linje med tekst") i en feltkonstruktion. Jeg har lige på min blog beskrevet principperne for at lave en speciel sidefod på sidste side. Du finder blogartiklen her:
http://wordblog.thedoctools.com/#post71

Læs først artiklen. I dit tilfælde kunne konstruktionen se sådan ud:

{ IF { PAGE } < { NUMPAGES } "[Indsæt billede 1 her]" "[Indsæt billede 2 her]" }

hvor billede 1 er det, der skal være på siderne før sidste side og billede 2 er det, der skal være på sidste side. I stedet for [Indsæt billede 1 her] og [Indsæt billede 2 her] skal du altså indsætte selve billederne. Det virker både med og uden citationstegnene.

Du kan styre centreringen af billederne ved at indsætte en centreret tabulator (er der måske allerede) og indsætte feltkonstruktionen der.
Avatar billede dortekrog Nybegynder
14. januar 2010 - 00:59 #2
Tak for svaret ... desværre lykkes det mig stadig ikke. Jeg kan stadig kun få et andet billede på sidste side, hvis jeg bruger sektionsskift med ny side, ikke med fortløbende.
Er det mig, der gør noget helt galt ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. januar 2010 - 09:06 #3
Det er uklart for mig, præcis hvad du har prøvet. Har du afprøvet løsningen med felterne? Med den løsning kan det styres.

Hvis du vælger en løsning med sektionsskift, er du nødt til at bruge sektionsskift af typen "Næste side", som jeg også skrev tidligere. Og så har du jo ikke en fleksibel mulighed for indholdet på sidste side, da sektionsskiftet afgør, hvor sideskiftet kommer.

Grunden til, at det ikke uden videre går godt med "Fortløbende" er, at én side jo kun kan have ét sidehoved og én sidefod. Et fortløbende sektionsskift kan i princippet være hvor som helst på en side, dvs. at der på siden er indhold fra to sektioner, og det vil være sidehoved/fod fra den øverste af disse sektioner, der kommer på siden - først på næste side har Word mulighed for at skifte. Hvis der nu slet ikke kommer en næste side (fordi indholdet slutter inden), så kommer sidehoved/fod fra den sidste sektion slet ikke i brug.
Avatar billede BSN Praktikant
15. august 2016 - 11:48 #4
Jeg har et problem, der minder men er ikke helt det samme- Når jeg bruger sektionsskift til tabeller, går der fuldstændigt kuk i sidetal- selvom jeg bruger  "næste" "sammenkæd m forrige, Årsagen er at til  tabeller vil jeg rotere til liggende sider, da stående tabeller  er ubrugelige i min anvendelse grundet antal af kolonner, og jeg ved at man kan. den starter tabelrækken helt uden nummer og begynder på tabelside 2 med no 1- jeg har godt nok mødt alt for mange tåbeligheder i word, men dette ta'r prisen.
MVH Bjarne
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2016 - 13:09 #5
Det oprindelige spørgsmål, du har skrevet dit spørgsmål under, handler om indhold i sidefødder. I din forklaring taler du først om problemer med sidetal og efterfølgende om numre i tabelrækker. Det lyder som to forskellige ting.

Hvis det er sidetal i sidefod (eller sidehoved), du taler om:
Problemet er sandsynligvis, at sektionen med tabellen/tabellerne er sat til "Speciel første side" på fanen Layout i dialogboksen Sideopsætning (kan åbnes via fanen Sidelayout > klik på den lille pil nederst til højre i gruppen Sideopsætning). Klik i den sektion i dokumentet, hvor problemet er, og åbn dialogboksen Sidelayout > fanen Layout. Slå den uønskede indstillinger fra. Klik OK.

Forklaring:
Hver sektion i et dokument har potentielt 3 forskellige sidehoveder og 3 forskellige sidefødder:
Første side, lige sider, ulige sider.

De to første typer kommer kun i sving, hvis henholdsvis "Speciel første side" og "Forskellig lige og ulige" er slået til i dialogboksen Sideopsætning > fanen Layout. Disse indstillinger er nødvendige for at kunne opnå alle de typer opsætning, der kan være brug for.

Når du indsætter et sektionsskift, arver den nye sektion som udgangspunkt indstillingerne fra den sektion, markøren var i (hvilket er rimeligt). Hvis f.eks. "Speciel første side" var slået til i den oprindelige sektion, er indstillingen derfor også som udgangspunkt slået til i den nye sektion, dvs. at første side i den nye sektion indeholder samme sidehoved/sidefod som er defineret for den forrige sektion, hvis "Sammenkæd med forrige" er slået til ? og der er måske ikke sidetal. Sidetal i hver af de tre typer tæller videre fra samme type i foregående sektion, hvis de er sat til "Sammenkæd med forrige".

NB Det ville være bedre at oprette et nyt spørgsmål i stedet for at stille et nyt spørgsmål under et gammelt spørgsmål. Sandsynligheden for, at nogen ser dit spørgsmål og tilbyder hjælp er større på den måde (tilfældigvis så jeg dit spørgsmål, fordi jeg for mere end 6 år siden har skrevet svar til det oprindelige spørgsmål). Desuden er spørgsmål og svar til større hjælp for andre, hvis en tråd holder sig til det oprindelige emne (er lettere at finde ved søgning).