20. januar 2010 - 16:20 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

12-220 v Omformer i adapter???

Hej.
Jeg skal til Østrig og stå på ski, og derfor her jeg brug for nogle indgange til: Gps, DVD-Skærme, og en 12-220v omformer. problemet er bare at min bil kun har EN 12 volt udgang.
Mit spørgsmål er, om man godt kan sætte en 12-220 volt 300 Watt Omformer/Inverter  i en 3-i-1 adapter, som man sætter i en 12 volt udgang i bilen?
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 16:27 #1
Jeg har selv en 12-200v 300w omformere og har ikke haft problemer med det.
Hvis du belaster omformeren mest muligt, vil den trække ca. 15 Ampere, og jeg vil gætte på, at DVD-sættet trækker 2-3 Ampere.
OG din navigator trækker mindre end 2-3 Ampere.
Altså omkring 20 AMP.
Prøv at tjekke, hvor meget sikringen kan trække - så har du en ide om det.

Hvis det var mig, så ville jeg tilslutte det hele, og afprøve om det virker. Husk at lade det køre noget tid og husk at tilslutte noget til din omformer, som trækker noget strøm.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 16:30 #2
Ja, det kan du da... men..
Det er godt nok farligt?
Ledningen der forsyner dit cigarstik (12volt udgang) er ikke beregnet til at føre ret stor strøm.
Så for ikke at ende i Østrig, med en bil i brand, så tal med din mekaniker.
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 16:37 #3
#2: Man gør aldrig galt i byen ved at spørge mekanikeren.
Men din opfattelse med at det er farligt og brand i bilen er lidt langt ud, med mindre bilisten har skiftet sikringen ud med en 7-tommer søm.
Pointen er at biler har en sikring, som netop sikrer, at der ikke kommer for meget belastning på ledningsnettet.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 16:50 #4
Har lige tjekket "Instruktionsbogen"
12 volt stikdåse i kabine Max 180W og i bagagerum Max 240W.
Så er det bare at tjekke din model?
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 16:56 #5
Spørgsmålet er så, er om de 300w er på 220 volt siden eller på 12 volt siden.
Jeg har opfattelse af, at det er på 220 volt siden, men er absolut ikke sikker.
Hvis det er på 220 volt siden, at den kan trække 300 watt, svarer det til ca. 15 Amp.
På 12 volt siden svarer det til (12 volt * 15 Amp) = 180 watt.
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 17:08 #6
Sorry - jeg vrøvler og regner forkert.
300 watt på 220-volt siden svarer til kun 1,4 Ampere. (Volt * Ampere = Watt)
rynke10 Nybegynder
20. januar 2010 - 17:50 #7
300W er på både 12V og 230V siden ;-) Der er lidt tab i omformeren, men den kan ikke ændre effekten.
Det er rigtigt at den vil trække godt 15 Ampere fra cigaret tænderen, men hvis man kobler en fordeler på og slutter flere ting til den, så bliver det en del strøm. Jeg gætter på at sikringen vil springe ret hurtigt.
Man kan få kraftigere omformere der så kobles på batteriet, via en sikring, det er nok løsningen til strømslugende ting i bilen.
20. januar 2010 - 17:54 #8
Tak for svarene.
Vil gerne lukke denne Tråd hvordan giver jeg point?
rynke10 Nybegynder
20. januar 2010 - 18:03 #9
Hvis ingen har lagt et svar, men kun en kommentar, så beder du om et svar fra den du vil tildele point.
Så kan du se dem der har svaret og vælge hvem du vil give point.
Nu har du givet dig selv point ;-)
20. januar 2010 - 19:55 #10
Kom med et svar "nemlig"
20. januar 2010 - 19:59 #11
Vil det sige at 300 watt svarer til ca. 15 ampere???
20. januar 2010 - 20:30 #12
Drop det jeg lige spurgte om :D
Nyt spørgsmål:
Hvor mange ampere vil omformeren på 300 watt bruge ca.???
Har nemmelig fundet ud af min bil højst kan klare 10 amp.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 20:46 #13
Du må kikke på din 12-220v omformer Tekniske detaljer.

Her fra en tilfældig.
Tekniske detaljer:
Udgangseffekt: 300W
Kontinuerlig effekt 300W
30 minutters maxbelastning: 350 Watt
Spids effekt 600W
Input spænding: DC 10V~15V
Output spænding: AC 230V
Output-form: Modified sine wave
AC frekvens: 50Hz
Lav-batteri-sluk: 10.5V
Stand-by: 0.36A max
Effektivitet: 90%
Dimensioner: 163 x 90 x 75 mm
Vægt: 1100g
Tilsutningskabel med cigartænderstik eller krokodillenæb
CE-godkendt
Sikring: 35A (krokodillnæb)
Sikring: 15A (cigarstik)

Du skal, helt sikkert, have monteret at kabel direkte fra batteriet, i en kraftig kvalitet, med sikring.
20. januar 2010 - 20:52 #14
Jeg har kigget i bilens instruktionsbog der står: Strømudtaget må IKKE bruges med større strømforbrug en 12 volt, 120 W (10 A)
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 20:57 #15
Jeg har lige kikket på monteringsæt til bilstereo.
Det er kraftige sager.
Er det ikke bare at ofre de 300-400kr for et sat kabler og en sikringsboks?
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:05 #16
Power wiring kit

0,9M sort stelkabel 8GA
5M rød powerkabel 8GA
Polsko
Sikringsholder
40 Amp glassikring

169,-kr

Sikringsboks 1 indgang/3 udgange

129,-kr

+ et par stik
20. januar 2010 - 21:02 #17
Men hvad sker der hvis man overstiger de 10 amp.
20. januar 2010 - 21:03 #18
Giv et svar og du får point :D
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:07 #19
I bedste fald springer sikringen?
Eller ledningerne begynder at varme under instrumentbordet og der opstår røg og ild.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:10 #20
Nu har du jo selv taget pointene i dette spørgsmål ;-)

Så hvis du mener jeg skal have point, opretter du et nyt spørgsmål med teksten "Point til store-morten" evt. med dette link:
http://www.eksperten.dk/spm/899010#reply_7528609
20. januar 2010 - 21:31 #21
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:35 #22
20. januar 2010 - 21:40 #23
hvad skal: Sikringsboks 1 indgang/3 udgange bruges til???
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:40 #24
Rød kabel, Polsko på batteri, klip kablet og indsæt sikring umidelbart efter batteri. Før kabel ind i kabine.
Her sætter du sikringsboks/fordeler, med kablet fra batteri og det andet brune kabel til en god stel-forbindelse.
20. januar 2010 - 21:43 #25
tak:D
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:43 #26
Inde i kabinen.
Så bruger du den til at dele ud til div.
Gps, DVD-Skærme, og en 12-220v omformer, med hver sin 'Lille' sikring der passer til det til sluttede.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:44 #27
Husk, at være opmærksom på ikke at køre batteriet flat ;-)
20. januar 2010 - 21:46 #28
kan man godt komme til at køre det fladt, selvom man kører i bilen samtidig?
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 21:55 #29
Det må du ikke hænge mig op på ;-)
Men jeg vil tro ladelampen vil lyse, hvis ikke der produceres strøm nok.
Det giver ikke nogen mening at sætte en batterivagt ind i systemet (Batterivagt = tynde ledninger)
Ellers ønsk dig sådan en fætter:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3418043254&n=-1676669402&pn=-1673719551
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 22:24 #30
Lyder som nogle gode løsninger, der bliver foreslået.
Men jeg vil lige gentage, at jeg har ikke haft problemer med at trække en 300w 12/220v. dims samt GPS og DVD-skærme.

Det afgørende er jo også, hvad du sætter til 12/220 v omformeren. Den trækker jo først 300 watt under fuld belastning. Jeg har anvendt omformeren til opladning af en bærbar PC.

Det værste der kan ske, er at sikringen til cigarstikket springer.

Ellers er jeg da med på, at den korrekte løsning, er et system som fungerer ved fuld belastning.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 22:30 #31
# 14

"Jeg har kigget i bilens instruktionsbog der står: Strømudtaget må IKKE bruges med større strømforbrug en 12 volt, 120 W (10 A)"
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 22:37 #32
#31 - Det samme fremgår af min instruktionsbog, og jeg tror heller ikke, at jeg har brugt mere end de 10 Ampere.
Det afgørende er vel, hvad der tilsluttes, og om det tilsammen giver mere end 10 A.

Jeg forstår godt, at det ikke er en gangbar løsning på sigt, da løsningen ikke bør give problemer ved fuldt belastning.
store-morten Ekspert
20. januar 2010 - 22:44 #33
Jamen det er da rigtigt.
Men det er lidt sent at finde ud af om det går?
Når man er halvejs til Østrig. ;-) med kone, og børn på bagsædet.
nemlig Forsker
20. januar 2010 - 22:52 #34
Jeps enig - det vil være rigtigt træls.
Jeg foreslog også i #1 at det skal afprøves inden turen.
21. januar 2010 - 07:05 #35
Har også tænkt mig at afprøve det før turen :D
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester



Seneste spørgsmål Seneste aktivitet
I går 23:04 Android Af ZeBa i Mobiltelefoner
I går 20:58 pdf filer Af evo i Andet software
I går 20:10 AutoKeys med undermacro Af per2edb i Access
I går 18:52 BSOD: system thread exception not handled Af Sten-hader-BSOD i Windows
I går 18:43 PowerBi Af micaud i Excel


Premium
En ny udbudslov kan se dagens lys i 2020: Få overblikket her
Evalueringen af den nuværende udbudslov blev sat i gang, da erhvervsminister Rasmus Jarlov udsendte et høringsbrev i demcember 2018. Lovforslaget og eventuelle ændringer forventes at ligge klar i 2020.
Computerworld
Yousee, Telmore og TDC Erhverv bliver nu en del af et helt nyt underholdningsselskab
TDC Group bliver i fremtiden splittet op i to selskaber, og det ene selskab, der kommer til at fokusere på digital underholdning har netop fået sit navn.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.