Avatar billede dsjk Novice
25. januar 2010 - 17:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ubundet datafelt "beholder" ikke værdi fra andet felt

Hej,

Jeg har en database som skal skal bruges til tidsregistering.

Det meste er sat op og virker, men jeg har fået et lille problem.

Overordnet har jeg tabeller:
Personer (alle dem der skal indtaste tidsforbrug)
Opgaver (alle opgaver)
Opgaver-Personer (Her er personid og taskid bundet sammen, så de forskellige tasks bliver tilknyttet en eller flere personer)
Tidsforbrug (her gemmer jeg personid, taskid, år, uge og tiden i felterne mandag, tirsdag osv.)

I min formular vises nu alle de opgaver som personen kan udføre, samt evt. tid allerede registeret. Men for jeg kunne komme dertil, og kun vise de opgaver der er tilknyttet personen og samtidig indlæse de timer der var gemt, har det betydet at mandag, tirsdag osv. felterne er låst for redigering.

Det jeg så tænkte jeg kunne lave var at lave 7 nye ubundet felter i formularen, hvor i jeg skriver det der nu står i tabellen. Her kan jeg jo nemt rette tallet, og få den bagved liggende VBA til at gemme tallet.
Men det som er mit problem er at den kun viser data i mine ubundne felter på den række/opgave jeg er på.
Jeg har lagt ind i handlingen VedAktuel at den skal "kopiere" tallene fra de låste felter ind i de ubundne felter.

Skal den ligges et andet sted?
eller er der en anden måde at lave en forespørgsel på, så jeg får ovenstående men at felterne med tider ikke er låst?

på forhånd tak

/dsjk
Avatar billede mugs Novice
25. januar 2010 - 17:09 #1
Det mest korrekte vil vel være, at brugerne kan rette i de låste felter idet de jo har forbindelse bagud til tabellerne.

Du kna så lave en kommandoknap der låser udvalgte felter op, hvis der er behov for at rette i dem. Det er denne kommando:

Me.feltnavn.locked = false
Avatar billede dsjk Novice
25. januar 2010 - 17:50 #2
De er låst direkte af access da jeg lavede forespørgslen. Måske det er den det er galt med? Eller i hvertfald kan laves bedre?

I min forespørgsel har jeg tre tabeller:
t_task (TaskID og Task)
t_UserTask (iPersonID, iTaskID) - Her knyttes opgaverne op på personen
t_Time (iTask, iPersonID, iyear, iweek, imonday, ituesday mv.)

min forespørgsel tager så alle de tasks i t_UserTask som personen kan lave, og dem fra t_time hvor de er forbundet, og tilsidst tager jeg Task (for at få navnet med)
Hermed er felterne låst.

Kan den laves på en anden måde?
Avatar billede mugs Novice
25. januar 2010 - 17:59 #3
Det tyder på, at også forespørgslen er låst (kan ikke opdateres). Så fejlen ligger i forespørgslen og sandsynligvis i relationerne. Før forespørgslen kan opdateres nytter det ikke noget at fejlfinde i formularen.

Det er svært at sige, om det kan laves smartere uden at se db. Du kan evt. prøve at sende den som en .zip fil (ikke 2007) til:

mugs snabelting mail.dk

Men jeg er ret ophængt lige nu, så det bliver nok først imorgen.
Avatar billede dsjk Novice
25. januar 2010 - 19:25 #4
super, den er hermed sendt.

Tak for hjælpen