Avatar billede weblex Nybegynder
01. februar 2010 - 18:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm på stationær

Min papsøns stationære computer har pludselig sort skærm. Når man genstarter maskinen siger den et biip, hvorefter det lyder som om den går i gang som normalt. Det der biip har vi ikke hørt før.

Det er ikke skærmen det er galt med. Vi kan godt kort fremkalde Acer logoet, hvorefter vi får en besked om at der ikke er noget signal.

Det kunne jo godt tyde på skærmkortet...?

Jeg har forsøgt at flytte kablet til en ny udgang (der er 2*dvi), men det hjælper ikke. Håber I har nogen råd?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 18:19 #1
Kan være skærmkortet ja, men det kan også være strømforsyningen der er gået. Og det kan være en dårlig forbindelse mellem bundkort og grafik kort. Prøv at løsne det, tage det ud og rense kontaktflader med isopropyl alkohol (båndoptager rens) på en vatpind og monter det igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 18:22 #2
Nu når i alligevel er der inde så rens ud for snavs derinde:http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Kontroller at stik fra strømforsyning sidder rigtigt på plads i bundkortet, og grafik kortet som i nogle tilfælde får strøm fra denne.
Avatar billede weblex Nybegynder
01. februar 2010 - 19:02 #3
Vi har nu fjernet hvad der svarer til et halvt gulvtæppe fra maskinens indre, lirket grafikkortet ud, tjekket alle stik - uden resultat, desværre. Vi har ikke lige renset med båndoptager rens - jeg tror vi brugte det sidst for ca. 25 år siden :-)

Synes nærmest den fik det lidt værre af det. Maskinen går nu slet ikke i gang med at læse på harddisken. Vi får blot det fornærmede biip og ikke mere...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 19:10 #4
Har i fulgt guiden jeg henviste til, og har fået samlet det hele rigtigt igen?? Den skulle ikke blive værre fordi man renser sit tårn.
Avatar billede weblex Nybegynder
01. februar 2010 - 19:40 #5
Glem hvad jeg skrev om at den har det værre - knægten synes det er det samme. Men stadig intet signal :-/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 19:48 #6
Nej man får nogle gange nogle forventninger, når man ser hvordan tingene ser ud (snavs i maskine). Har bundkortet indbygget grafik, så man kan kontrollere, om bundkortet fungerer?
Avatar billede weblex Nybegynder
01. februar 2010 - 20:07 #7
Det ved jeg ikke - hvad skal jeg se efter?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2010 - 20:26 #8
Har bundkortet grafik chip, er der et blåt vga stik bagpå, som der er på det løse grafik kort. Man kalder det onboard grafik, som der også bla. er på lydkort. De lidt bedre bundkort har dog ikke denne mulighed.
Avatar billede weblex Nybegynder
01. februar 2010 - 21:02 #9
Det tjekker jeg lige i morgen.
Avatar billede kimtheman Novice
01. februar 2010 - 22:06 #10
I kan heller ikke nå at trykke F8 under opstart og starte op i fejlsikkert tilstand?
Avatar billede weblex Nybegynder
02. februar 2010 - 15:17 #11
F8 under start reagerer den ikke på. Der er ikke noget vga-stik bagpå (der er godt nok et han-stik der ligner, men det er vel ikke det?)
Avatar billede kimtheman Novice
02. februar 2010 - 19:38 #12
Du kan ikke komme i nærheden af en med et grafik kort i kan prøve med?
Avatar billede weblex Nybegynder
09. februar 2010 - 19:47 #13
Jeg er bange for at vi ikke redder den :-( Har ikke lige adgang til et reserve skærmkort og har i grunden heller ikke lyst til at rode for meget med den. Han må ønske sig en ny til konfirmationen.

Hvis I vil have point, smider I et svar...
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2010 - 08:48 #14
ping
Avatar billede kimtheman Novice
12. februar 2010 - 15:41 #15
Nå okay er computeren ikke mere værd end han bare skal ønske sig en ny kan det nok ikke betale sig at rode i. Hvor gammel er computeren da..
For ellers kunne i jo vælge at få en til at se på den der har muligheden for at afprøve med andet skærmkort osv.