Avatar billede LVK Praktikant
03. februar 2010 - 18:14 Der er 4 kommentarer

Ulovligt at SE videoer online?

Jeg blev i tvivl om om det er ulovligt at se videoer på nettet, eller om det kun er ulovligt at downloade videoer? håber der er nogen der ved det (:
Avatar billede patrick14 Nybegynder
03. februar 2010 - 18:16 #1
Det er heller kke ulovligt at se videoer

Hvad endte denne http://www.eksperten.dk/spm/899001 med?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2010 - 18:18 #2
hvis du mener spillefilm/biograffilm, så er begge dele ulovligt.
Men at se video på nettet er ulovligt for den, der viser filmen - du kan jo ikke nødvendigvis vide - eller skulle vide - om der er betalt afgift.
Det er lidt ligesom sort arbejde - det er ulovligt at købe - men du kan jo ikke vide, om din håndværker nu opgiver sin indtægt til Skat - så du kan være dum lovligt.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
03. februar 2010 - 19:55 #3
claes57: Er du sikker på det? Som regel er folk vel klar over, hvis de sidder og ser ulovlig film på nettet.
Avatar billede Beach Mester
05. februar 2010 - 03:28 #4
http://www.infokiosk.dk/sw81199.asp
Infokiosk er et site oprettet af kulturministeriet som formidler info omkring ophavsret.

Her står der lidt kluntet, at hvis man som i føromtalte E-spørgsmål er blevet gjort opmærksom på at det er ulovligt at se og downloade værker som bliver lagt på nettet, så kan man blive dømt for overtrædelse OGSÅ ved bare at se det->
For at du kan ifalde straf- eller erstatningsansvar forudsættes det dog, at du på tidspunktet, hvor du foretager den ulovlige handling, ved eller bør vide, at det du gør ikke er tilladt.
Hvis andre siger at det ER lovligt at se og downloade fra en side, så løber man igen ind i et par problemer->
Hvis du er i god tro om lovligheden af den hjemmeside, du kopierer fra, kan du ikke ifalde ansvar for kopieringen.

Her er det så at man skal lade fornuften tale->
Det vil ofte være vanskeligt at konstatere, om de værker, som findes på de forskellige hjemmesider, er gjort tilgængelige med rettighedshavernes samtykke eller ej, og der gælder ikke en særlig undersøgelsespligt af lovligheden for dig som privatbruger.

Alt dette bunder i et tidligere spørgsmål bragt her på E, hvor der bla. spørges til om det er lovligt at se og hente vide fra dette site->
http://www.pro-stallions.com/en/stallions.htm
Efter lidt søgen på netop dette site fandt jeg selv denne sætning->
I used pictures and videos from various websites to create this site. If this poses any problem send me an e-mail and I will take off the concerned pictures and video as soon as possible.

Her står der meget tydeligt oversat til dansk, at hvis man finder ens matriale på sitet, og det er et problem, skal indehaver af værket kontakte sitets ejer og gøre denne opmærksom på at man ikke ønsker ens billeder/video liggende på sitet.

Og lige netop HER er det at nogle mener at hvis der andre steder på selv samme site står skrevet at det er lovligt, så kan indehaver af sitet poaste stort set alt hvad siteejer ønsker, indehaver af værkerne kan jo bare kontakte siteejeren og bede om at dette bliver slettet. Tænker at det kunne være en finurlig sjov ting at prøve at se hvad der ville ske hvis selv samme siteejer ligger et top-blockbuster -film på sitet!
Ret sikker på at der i løbet af ikke mange timer vil stå en kø af amerikanske advokater foran hoveddøren hos siteejer, men ønske om at sagsøge ham langt ind i helvede...

Der har også tidligere været skrevet af et site som youtube jo også har en masse værker liggende som de skriver er lovligt. Intet om at der hver eneste dag bliver slettet tusinder af uploads fra bruger netop pga. brud på oprettighedsloven.

Et godt tip, som ikke bringer en i fedttefadet hvis uheldet er ude->
Hvis den side, du ønsker at downloade værker fra, ikke er at finde på nogen lister over hverken lovlige eller ulovlige hjemmesider, kan du prøve at spørge dig selv om følgende:
Er der en klar angivelse af, hvem der står bag hjemmesiden - navn, adresse, telefonnummer m.v.?
Fremgår det af hjemmesiden, om der er truffet aftale med rettighedshaverne om klarering af rettigheder og betaling?
Er der en fornuftig sammenhæng mellem prisen for at downloade og den normale markedspris for produkterne?

Det vil være et kæmpe arbejde at kontakte alle de berørte ejere af de værker som er samlet på omtalte site, og ikke noget jeg selv vil bruge oceaner af tid på, men er man igen i tvivl om hvor vidt det er OK at de ligger til fri download, kan man jo forsøge selv at kontakte ejer af værket man ønsker at downloade, og høre om ejer er klar over at ejers matriale ligger til download på en andens site.
Er ejer ikke bekendt med dette, men ikke ønsker at gøre noget ved det, er man i min verden i god tro og kan downloade. Er ejer forbavset over problemet og ikke ønsker det ligger andre steder end på ejers egen site, så ligger det jo lige for øjet at der er brud på oprettighedsloven og følgerne kan nemt lande i en retssal:-(

Hvis man stadig er i tvivl, så kan man jo kontakte den myndighed der i dag hjælper danske borgere med at vurdere om man er på den ene eller anden side at loven.
De kan findes her->

KULTURMINISTERIET
    Nybrogade 2
    1203 Kbh. K
    Tlf.: 33 92 33 70

//B