Avatar billede heeelp Nybegynder
03. februar 2010 - 19:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Erfaring med Win7 upgrade?

Jeg overvejer i øjeblikket at hoppe på Windows 7 vognen og vil gerne gøre det så billigt som muligt. Jeg har derfor kigget på "Windows 7 family pack" som kan opgradere XP/Vista til win7.

De computere der skal opgraderes er alle Vista maskiner, men det er alle forskellige udgaver:
Vista OEM home
Vista OEM Ultimate, og
Vista Business MSDNA udgave (student).

På MS egen hjemmeside står der:
"To be eligible for the offer, each PC you upgrade needs to be running a genuine copy of the Windows XP or Windows Vista operating systems."
men kan det virkelig passe at jeg kan opgradere alle computerne med en Win7 family pack?

Kan det passe men ikke skal have "stand-alone" udgave af XP/Vista for at opdatere? Erfaring søges.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2010 - 19:37 #1
det, der er problemet er data. Du skal have en maskine med win7, og derfra kører du windows let overførsel - så kan du lægge et prg på en usb-stick, og køre det på en af de gamle - her kan du så hente data ud.
Det er teorien - det virker ikke 100% korrekt.
Der er ikke en outlook express i win7, så du skal have thunderbird indlæst på den gamle i forvejen - derudover, så kastes data rundt hvis den har problem med brugernavn.

Jeg ville have en ekstern disk med image af en maskine - formatere denne maskine, og lægge win7 ind - og håndkopiere data ind.
Og så fremdeles med de næste maskiner.

Hvis du bruger freeware versionen af http://www.macrium.com/
så kan du placere image-kopier af dine diske på en enkelt ekstern harddisk - og trække data ud via programmets egen stifinder.

Hvis du bare kører en opgradering, så arver hver maskine gamle fejl - m$ selv anbefaler en formatering.
Avatar billede heeelp Nybegynder
03. februar 2010 - 19:44 #2
Tak for hurtigt svar. Det forvirrede mig dog noget. Hvorfor skriver du noget om mails (thunderbird)?

Planen er "bare" at installere win7 ved at formatere alle computerne, installere programmer og så kopiere mine dokumenter/billeder/film ind bagefter.

Kan jeg bruge en win7 family pack til dette eller skal jeg købe 3 "stand-alone" udgaver af win7?
Avatar billede lasbas Nybegynder
04. februar 2010 - 13:49 #3
Man kan slet ikke opgradere til windows 7 fra disse 3 versioner

Vista OEM home
Vista OEM Ultimate, og
Vista Business MSDNA udgave (student).

Man kan kun lave en ny ren installation af win7 derfra

Det er dog ikke noget problem fordi Win7 laver (altid)
opretter et bibliotek på C: drevet kaldet Windows.old
uanset om man vælger at formatere undervejs

Og man kan pege direkte ned i windows.old og hente filer
eller eksekvere gamle programmer

Så du kan roligt gå i gang
Avatar billede heeelp Nybegynder
04. februar 2010 - 22:43 #4
Tak for hjælpen