Avatar billede mike2002 Nybegynder
04. februar 2010 - 15:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

DNS service

Hej Eksperter

Jeg var lige ved at bestille DNS Service hos unoeuro.com, men blev alligevel i tvivl, om jeg var i gang med at gøre det rigtige.

Jeg har et domæne med webhotel - lad os bare kalde det www.mitdomæne.dk. Nu ønsker jeg at mit ny domæne skal pege på www.mitdomæne.dk/nytdomæne. Således at når man indtaster www.nytdomæne.dk vises indhold fra www.mitdomæne.dk/nytdomæne (helst uden at det kan ses i url'en).

Er det så det rigtige jeg er i gang med?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
04. februar 2010 - 16:29 #1
man kan ikke bare kalde det noget, man skal have det rigtige navn.
Rigtig navn = rigtig svar
....url redirect, men fra oprindelig domain
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2010 - 16:44 #2
ville det ikke være lettes at du på index.html på www.nytdomæne.dk bare har en stor tom side med en iframe, så så viser www.mitdomæne.dk/nytdomæne
på den måde bevarer du www.nytdomæne.dk i adressefeltet.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
04. februar 2010 - 23:01 #3
> jonah.hex: OK, mit domæne hedder dr.dk, og hvis man taster tv2.dk vil jeg gerne have vist indholdet fra tv2.dr.dk. Nu vil jeg gerne have et rigtigt svar, tak!

> claes57: Det er i hvert fald en meget simpel løsning, men dels er jeg ikke til iframes, dels var det for at undgå at skulle købe både webhotel/hosting og domænenavn. Det ville jo være fint, hvis man kunne nøjes med at registrere et domæne og betale den årlige afgift.

Jeg har læst lidt på det, og som jeg forstår det, skal jeg oprette et CNAME for nytdomæne.dk som så er host for nytdomæne.mitdomæne.dk. Er det korrekt?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg overvejer at købe en stor hostingaftale med ubegrænset antal databaser, trafik mm. Ideen var så, at jeg ville kunne serve flere hjemmesider fra samme webhotel. Men jeg er altså lidt i tvivl om, hvordan det kan lade sig gøre. Hjælp!
Avatar billede justrace Novice
04. februar 2010 - 23:27 #4
En server kan godt selv styre flere domæner med samme IP.

Bortset fra det, så vil det jo hjælpe gevaldigt på det hvis du stiller det rigtige spørgsmål, før du beder om korrekte svar.

Derfor bør du enten sætte dig ind i tingene så spørgsmålet bliver korrekt udformet, i stedet for bare at kommentere et indlæg med "Nu vil jeg gerne have et rigtigt svar, tak!".
Avatar billede mike2002 Nybegynder
05. februar 2010 - 00:07 #5
> justrace: Point taken! Men jeg blev bare lidt provokeret af, at man ikke kan svare, fordi man anvender eksempel-domæner. Det er da det alle gør alle steder.

Jeg kan dog ikke se, at spørgsmålet har ændret karakter. Og jeg ved stadig ikke, hvad jeg skal gøre.

Kan jeg nøjes med at købe et domæne med hosting og så ved hjælp af et kontrolpanel e.l. lave diverse CNAME's, så længe jeg har registreret de øvrige domæner også? Det virker ikke logisk?
Avatar billede mike2002 Nybegynder
05. februar 2010 - 00:10 #6
Og for at være på den sikre side, så alle forstår (også mig selv):

Jeg vil gerne have at domænerne:

domæne1.dk  -  domæne2.dk  -  domæne3.dk

Alle ligge på samme server: mitweb.dk, fx:

d1.mitweb.dk -  d2.mitweb.dk -  d3.mitweb.dk

Altså peger de på samme IP, men på forskelligt third level domain.

Hvordan gør man det?
Avatar billede justrace Novice
05. februar 2010 - 00:33 #7
Det må jo være alt efter hvordan den løsning du køber ser ud, og der er nok et par timers læsning og test foran dig. :)

Jeg har over 30 domæner på samme server, med samme ip, og alt DNS peger på den ene IP.

Og der er ikke noget der hedder d1.mitweb.dk.

Alle domæner har deres rigtige URL, som DNS sender til min IP, hvor serveren ser domænenavnet, og sender forespørgslen til den rigtige "mappe".

Eksempelvis er nikonforum.dk ikke hoveddomænet.

Men indtil du får helt styr på hvordan den slags laves, vil jeg anbefale en lidt dyrere løsning, som så kan flyttes når din viden og erfaring er på plads, at benytte dandomain.dk.

Deres viden og support er helt på toppen, og kan kraftigt anbefales.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
05. februar 2010 - 01:06 #8
vedr. d1.mitweb.dk:
På serveren vil det måske se sådan ud: httpdocs/mitweb/d1/ - men vha. CNAME kunne det se sådan ud i url'en: d1.mitweb.dk. Som jeg forstår det...

mitweb.dk er ikke mit domæne, men bare et eksempel. Var faktisk ikke klar over, at der faktisk var indhold der.

Alle domæner har deres rigtige URL, som DNS sender til min IP, hvor serveren ser domænenavnet, og sender forespørgslen til den rigtige "mappe" -> Tak, det vil jeg gerne have. Hvad hedder det? CNAME, A-record, alias, url-pegning, web-forwarding, eller hvad? Eller sættes det op i httpd.conf (Apache)?

Tak for hjælpen - læg et svar... Så lægger jeg mig i min seng.
Avatar billede justrace Novice
05. februar 2010 - 01:16 #9
>"Hvad hedder det? CNAME, A-record, alias, url-pegning, web-forwarding, eller hvad?": Når det handler om DNS er det A-record.

Ingen point til mig.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
05. februar 2010 - 06:33 #10
dit domain hedder ikke dr.dk
forkert navn = ......
Avatar billede justrace Novice
05. februar 2010 - 07:40 #11
Det med d1.mitweb.dk er forøvrigt et subdomæne, som kan have sin egen dns.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
05. februar 2010 - 10:02 #12
OK. Takker for din hjælp.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
05. februar 2010 - 18:51 #13
> Justrace: jeg skal nok åbne et nyt spørgsmål, hvis du vil have point. Men jeg har simpelthen mere end svært ved at finde nogen steder, hvor der står noget håndgribeligt om DNS.

Nu har jeg købt domænet biovip.dk og DNS service hos unoeuro.com. Her har jeg mulighed for at oprette A, AAAA, MX, TXT og CNAME records. Jeg har så oprettet en A record, der peger på min IP adresse for mit webhotel hos one.com. Når TTL er udløbet skulle jeg således gerne kunne se mit domæne på biovip.dk, ikke?

Men hvordan kan jeg sørge for, at når der kommer en forespørgsel fra biovip.dk, så skal mit webhotel servere indhold fra en bestemt mappe?

Se evt. screenshots (af min DNS opsætning) her:
http://www.scrnshots.com/users/mlykke/screenshots/229888
http://www.scrnshots.com/users/mlykke/screenshots/229892
Avatar billede mike2002 Nybegynder
05. februar 2010 - 20:46 #14
Opdatering: Først fik jeg en 404-fejl, når jeg indtastede biovip.dk; nu får jeg one.com's besked om, at domænet endnu ikke er klar... Så noget er der sket.

Nu tror jeg bare jeg skal have sat mit one.com webhotel op til at vise indhold fra mappen /biovip på biovip.dk. Kan nogen hjælpe med det?
Avatar billede mike2002 Nybegynder
07. februar 2010 - 01:03 #15
Til andre der har brug for lignende løsning, her er hvad jeg har gjort:

Hovedproblemet er åbenbart, at one.com ikke understøtter web-alias'er. Det andet problem er, at jeg ikke kan få unoeuro.com til at ændre nameserver.

Derfor er det ikke muligt for mig at delegere trafik til biovip.dk videre. Kun trafik til et subdomæne på biovip.dk kan jeg sende videre. Lige nu sender jeg besøgende på forum.biovip.dk videre til en DynDNS side: biovip.dynalias.com, og herfra sendes folk videre til biovip.mit-one-com-domæne.dk/forum. Det giver godt nok en reklamebjælke i toppen af mit site, men url'en er stadig: forum.biovip.dk.

Lidt af en omvej, men nu virker det...

Ellers læser jeg lidt om moc_rewrite i en .htaccess fil - kan være der er noget der, men så melder jeg lige ind igen.