Avatar billede zagger Juniormester
15. februar 2010 - 16:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Overdragelse af domæne.

Jeg har fået en mail hvor jeg bliver tilbudt en slat penge for et af mine domæner. Og så ville jeg lige høre om der er nogen der ved hvad man skal være opmærksom på hvis man overdrager sit domæne til en anden.

Og er der nogen der ved om det kan risikere at være en fupmail?
Afsender virker meget pålidelig, men man kan jo aldrig vide.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2010 - 16:54 #1
Det kan sagtens være fup.

Hvis det er småpenge, kan du jo tage chancen.

Ellers kan du forlange at bruge en escrow-service, som du vælger, fx. sedo.com - de sørger for at penge og domæne udveksles. Og de tager sig lidt betalt for det. http://sedo.com/uk/services/domain-transfer/?tracked=&partnerid=&language=e
Avatar billede zagger Juniormester
15. februar 2010 - 17:44 #2
>erikjacobsen: Er sådan en service ikke mest til dem som køber domænet. Jeg mener, som køber står man jo til at miste sine penge, mens man som sælger "kun" mister sit domæne.

>claes57: Ja det trick har jeg hørt om. Men det er da næsten også den eneste måde som de kan få noget ud af sådan et nummer på hvis det er en fupmail.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2010 - 17:24 #3
et typisk svindel er, at de 'kommer til' at sende en for stor betaling på check. De beder dig om at returnere det for meget betalte, og senere viser det sig, at den check du fik, var uden dækning/falsk. Så så du med udgiften til 'det for meget betalte'.

Så hvis de sender for mange penge på check, så returner check, og bed om at få en ny på det korrekte beløb - og skriv at overdragelse først sker, når check er clearet hele vejen igennem.
Avatar billede reupke Nybegynder
15. februar 2010 - 23:15 #4
Det er meget ofte scams. Send evt. en kopi af e-mailen eller prøv at søge på indholdet.

Et eksempel er beskrevet på http://domainnamewire.com/2009/06/03/the-incredible-mutating-domain-appraisal-scam/
Avatar billede zagger Juniormester
16. februar 2010 - 15:41 #5
Her er en kopi af mailen. Alle oplysninger om firmaet er fjernet, af hensyn til hvis det er et legitimt tilbud.

Til rette vedkommende,

Jeg er interesseret i at købe domænet "domæne".

Det skal bruges til et større pitch vi er i gang med for en kunde.

Jeg er villig til at betale 5-10.000 kr for det - vil du sælge?

De bedste hilsner / best regards

"navn" "efternavn"
Project Director / Partner

"firmanavn" ApS
"adresse"
Denmark
CVR: "fjernet"
M: +45 "fjernet"
P: +45 "fjernet"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. februar 2010 - 16:59 #6
Det virker ikke umiddelbart som fup.
Avatar billede zagger Juniormester
16. februar 2010 - 17:25 #7
Nej det synes jeg heller ikke det gør. Men hvad med at overdrage domænet til ham så? Hvordan gør jeg det nemmest?

Skal jeg kontakte dk-hostmaster og lade dem tage sig af det, eller skal jeg give ham mit login til dem så han selv kan rette oplysningerne? Sidste løsning bryder jeg mig ikke selv ret meget om.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. februar 2010 - 22:24 #8
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. februar 2010 - 22:26 #9
Men lige en advarsel: Een af jer må jo stole på den anden, for enten får du penge først, eller den anden får domænet først. Derfor har man lavet omtalte escrow service.

(og så skal det jo opgives som indtægt et sted)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. februar 2010 - 22:27 #10
Een af jer må stole på den anden: Enten får du pengene først, eller også får den anden domænet først. Derfor har man omtalte escrow service.

(og så skal indtægten også opgives et sted)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. februar 2010 - 22:28 #11
Fisk...
Avatar billede zagger Juniormester
17. februar 2010 - 17:02 #12
Vi har fundet frem til en løsning.

Tak for hjælpen. Læg et svar alle 3.
Avatar billede zagger Juniormester
06. marts 2010 - 15:49 #13
Vil I ikke have point?  :) Smid et svar!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. marts 2010 - 15:55 #14
Nej tak
Avatar billede zagger Juniormester
31. marts 2010 - 18:02 #15
Lukker...