Avatar billede fcand Nybegynder
18. februar 2010 - 12:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flash menu!

Hej hej.

Jeg har lavet en menu i flash.

Lad os, for at gøre det nemmere at forstå, sige at menuen er placeret i frame 1.

Når jeg så trykker på et menupunkt, skal mit movieclip bare gå til frame 2, som afspiller en "outro" sekvens indtil f.eks frame 20.

Det der er mit problem, er så hvordan jeg laver et script i frame 20, der gør at når jeg har trykket på menupunkt 1, at jeg så sendes videre til side 1 og hvis jeg har trykket på menupunkt 2 at jeg så sendes videre til side 2 osv..

Jeg har lavet siden i AS2.

Jeg er ROOKIE til actionscript, så håber det er til at forstå!

//afc
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2010 - 20:34 #1
Lad os tage en meget simpel metode.

Prøv at oprette et nyt layer i dit MC (MovieClip) kaldet "Actions". Det er generelt god praksis at separere grafik og scripts, da sidstnævnte alternativt ofte bliver uhensigtsmæssigt opdelt.
Herefter sørger du for, at du kun har én keyframe i layeret i frame 1 og herefter regulære frames til slutningen af outro-sekvensen. I actions (F9) til din ene keyframe i Actions-layeret kan du skrive:
var destination:int;
Det opretter variablen "destination" af typen int (integer, heltal).

Herefter skal MC'et (MovieClip'et) have et navn; lad os sige "outro". Dette gøres under properties. Herefter kan du tilføje følgende til den kode, der får MC'et "outro" til at spille, når der klikkes på den første knap:
outro.destination = 0;
Følgende tilføjes til koden, der får MC'et "outro" til at spille, når der klikkes på den anden knap:
outro.destination = 1;

Endelig tilføjes en keyframe sidst i "outro" - husk at tilføje den i "Actions"-layeret for god ordens skyld! Til denne nye keyframe hører følgende kode:
if (destination == 0) {
    // Gør hvad du vil for at loade side 1 her - spørg hvis du vil have en præcis uddybning af, hvordan det gøres
} else if (destination == 1) {
    // Her skriver du så koden til at loade side 2
}

Fungerer det?
Avatar billede fcand Nybegynder
23. februar 2010 - 11:08 #2
hej hej.
Mange tak for dit svar, jeg er sikker på det er noget i den retning jeg skal bruge.
Mit problem med dit forslag er bare at jeg har en unik outro til hver "underside" i min flash fil. Dvs jeg har et MC i min scene der hedder menu. Under menuen har jeg endnu et MC der hedder subSites. Inde i "subSites" er der så endnu 4 MC's der hedder: side1, side2, side3 og side4, i henholdsvis frame 1,2,3 og 4 af "subSites", med et actions layer over, hvor jeg stopper timeline ved hver frame.

Så det der skal ske, er at når der klikkes på menupunkt 1, skal outro'en i side1 kører, og outro'en for side1 starter i frame 10 i MC'et side1..

Does it make any sence??? :)
Avatar billede fcand Nybegynder
24. februar 2010 - 12:44 #3
Hej igen.

Jeg har selv fundet ud af det nu, men du fik mig helt sikkert på rette spor, så hvis du vi have point, lægger du bare et svar!

//afc
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2010 - 12:54 #4
Fantastisk. Jeg beklager, at jeg ikke fik skrevet tilbage før, men min hukommelse har det med at forråde mig.