Avatar billede darkhero Nybegynder
19. februar 2010 - 13:47 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Ny strømforsyning, hvad skal jeg være opmærksom på?

Hej Eksperter!

Min strømforsyning brændte af fornylig og er derfor på udkig efter en ny. Men er ikke helt sikker på hvad jeg har behov for og hvad man skal være opmærksom på.

Min nuværende konfiguration er:
Asus P5ND2-SLI motherboard
Pentium 4 ~ 3 Ghz
2 stk. GeForce 6800 i SLI
2 stk. Raptor 10.000 rpm HDD i raid 0. (og en alm. 7.200 HDD til opbevaring)
DVD-drev
(Er der andet det er vigtigt at vide?)

1.  Hvor stor en effekt har jeg med denne konfiguration behov for? (Tror min tidligere strømforsyning var 550W, men synes det virker meget voldsomt)

2.  Jeg regner med computeren kan holde et par år endnu inden den skal udskiftes, så ville det kunne betale sig at investere i en strømforsyning der også vil virke til næste generation? Hvad skal man i så fald være opmærksom på? (kan der være kombatibilitets problemer?)

3.  Strømforsyningen må meget gerne være støjsvag hvis det er muligt. Kan I anbefale en ny strømforsyning I har gode erfaringer med der dækker mine behov?

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 15:17 #1
nej 550 watt er ikke voldsomt meget - det bruger den jo ikke men den kan.

det skal være en der ikke afgiver ret meget varme og er støjsvag og her er den jeg har

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=441340

650 watt - den anbefaler jeg

hvis du kan finde den billigere et andet sted køber du den der - denne link er bare for at du kan se den

m.v.h
Avatar billede darkhero Nybegynder
19. februar 2010 - 15:31 #2
Hej treatmenice, tak for dit hurtige svar!

Jeg har prøvet at udregne min nødvendige effekt gennem denne side:
http://thermaltake.outervision.com/Power

Hvilket giver mig et forventete load på ~ 365W

Til sammenligning prøvede jeg at lave en EDBpriser søgning og fandt denne meget billigere PSU:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=151103

Hvad er forskellen udover 250W mellem den du forslår og overstående? og hvad får jeg ud af den større effekt? Det er ikke fordi jeg ikke vil bruge mere end 300 kr på strømforsyningen, men vil gerne forstå hvad jeg skal holde øje med :)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 15:40 #3
tænk sådan her
om den er på 500 watt eller 1000watt hvad bruger den så selv og hvor meget varme afgiver den

hvis den selv bruger 50 watt uanset om den er på 500 eller 1000 watt så er det vel enten efter ens pengepung eller også må man bare give lidt ekstra for at få den stille slags

den må bare ikke være for lille hellere for stor
stort set bruger en stor ikke mere end en lille andet end hvis den har særinteresser men så kan de ikke sælge dem

den jeg viste dig er ret god.

m.v.h
Avatar billede darkhero Nybegynder
19. februar 2010 - 17:01 #4
Er ikke helt sikker på at jeg forstår.

Hvis jeg regner med at skulle bruge max. 500W, hvad får jeg så ud af at købe en 650W+, vil de være mere støjsvage når de kører ved 500W end en hvis max. ligger på 500W?

Hvordan kan man se hvor støjende en konkret PSU vil være så man kan sammenligne de forskellige? lader til at EDBpriser kun angiver dB på nogle få at produkterne.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2010 - 07:47 #5
er vi enige - den må ikke være for lille

den må og kan godt være kæmpestor 500 - 1000 watt
strømforbrug kan være individuelt

hvorfor en er meget støjsvag
hvorfor en afgiver lidt varme
det er det du skal kigge på

så er der prisen

hvordan du ser det vi bruger din link

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=151103
slå den over på spedifikationer
den er på 400watt
den støjer Lydudbredelse 12 DB
yderligere oplysninger end dem der står der kan du finde på producentens hjemmeside

den jeg viste dig
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=441340
slå den over på specifikationer
den er på 650 watt
den støjer 20 db

sværere er det ikke

m.v.h
Avatar billede darkhero Nybegynder
23. februar 2010 - 17:28 #6
Hej Treatmenice,

Desværre var denne tråd ikke helt så aktiv som jeg havde håbet så fandt flere gode råd på hardwareonline.
[ http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=0&tid=537913 ]

Jeg endte med at bestille en OCZ Z Series 650W på grund af høj effektivitet og støjsvag.

Jeg har ikke brugt eksperten længe og er derfor ikke helt klar over hvor mange point man skal give for hvad, så smid et svar med hvor mange point du synes du skal have for dit svar! Tak!
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2010 - 07:29 #7
det er dig der bestemmer med point - længere er den ikke

men et vsar kan du få