Avatar billede synderen Praktikant
23. februar 2010 - 10:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilket lydkort til mediecenter?

Hej alle eksperter.

Jeg skal bruge et lydkort til mit mediecenter, som skal spille på min Harmon Kardon AVR 4500 5.1 forstærker.

Jeg skal udelukkende bruge SP-DIF udgang og har prøvet at sammeligne 4 forskellige kort:

http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=432802;696461;182627;213899

Så vidt jeg har læst herinde, kan jeg lige så godt købe det billigste kort, da det er forstærkerens DAC der afgør lyden. Er det ikke korrekt?

Eller får jeg bedre lyd hvis jeg køber den dyre (AUDIOTRAK Prodigy PRODIGY 7.1 HIFI)
Avatar billede Bodillen Nybegynder
23. februar 2010 - 11:26 #1
Det er forstærkeren, der omdanner de digitale signaler til analog lyd, så du kan roligt spare på lydkortet.
Avatar billede synderen Praktikant
23. februar 2010 - 12:04 #2
Men har det ikke noge at sige om det har 5.1, 7.1 eller DTS osv?
Avatar billede IMF-5000 Nybegynder
23. februar 2010 - 16:01 #3
Lydkortet har kun noget med lyden computeren udleder. Din forstærker/højtalere skal kunne spille den samme kvalitet som dit lydkort udleder, ellers vil du ikke få noget ud af at købe et nyt lydkort medmindre, at dine højtalere er bedre end dit lydkort.

mvh
Avatar billede synderen Praktikant
23. februar 2010 - 16:26 #4
Mit anlæg kan fint være med.
Skal jeg ikke tage hensyn til 5.1 / 7.1 osv. på lydkortet? jeg har læst at SP-DIF kun kører i 2 kanaler (PCM) - hvordan delen skal det så kører i surround 5.1?
Avatar billede Bodillen Nybegynder
23. februar 2010 - 17:23 #5
S/PDIF kan sagtens overføre surround, men lydkortet/chippen skal understøtte Dolby Digital eller DTS. Selve lydkvaliteten er ikke afhængig af kortet, så du behøver ikke købe det dyreste.
Avatar billede IMF-5000 Nybegynder
23. februar 2010 - 18:58 #6
Jeg er ikke sikker på, at du vil få surroundsound, men er ret sikker på at du vil få lyd igennem.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
23. februar 2010 - 20:07 #7
Du får surround ud, hvis dit kort understøtter Dolby Digital eller DTS!
Avatar billede IMF-5000 Nybegynder
24. februar 2010 - 19:21 #8
Det er helt sikkert, at du vil få surroundsound, hvis du køber det dyresete. Der står 7.1, men igen, jeg ved ikke, om det vil fungere optimalt med 7.1, når dit anlæg er 5.1