Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
27. februar 2010 - 16:49 Der er 7 kommentarer

Hvilke data får jeg ud af min vægt?

Hej

Jeg har en lille elektronisk vægt, som jeg har skilt af. Der går 4 ledninger fra den og over til printpladen, men hvad signal er det den sender? Jeg skal nemlig have fat i signalet, sammenligne det (i en PIC controller, hvis det kan lade sig gøre) med en given værdi jeg har plottet ind og derefter tænde og slukke for en motor, hvis værdien er korrekt eller forkert.

Håber I kan hjælpe

mvh. Jacob
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2010 - 17:18 #1
Det kunne være signalet fra en 'strain-gauge' som sammen med en 'Wheatstone-bro' angiver den målte vægt i Ohm.

En strain-gauge er en helvedes lang og meget tynd kobbertråd. Princippet er ganske enkelt - tråden strækkes (og bliver tyndere), og dermed øges modstanden.

Men kan du ikke afkode det digitale signal som går til vægtens display ?
Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
27. februar 2010 - 17:53 #2
Nu har jeg ikke helt det store elektroniske kendskab, men hvordan vil du gøre det?

Vil jeg kunne sammenligne to LCD displays værdier vha. en pic controller og lave noget tænd og sluk?

Jeg vil nemlig gerne taste en værdi ind på et LCD display og når min vægts LCD display viser det samme, så skal en motor eller LED slukke, hvordan den lige skal kringles har jeg ikke kunnet finde ud af.
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2010 - 18:42 #3
Det kommer an på, hvad det er for et display der er i vægten, og om der findes et diagram (pinout).

Her er eksempler http://www.purdyelectronics.com/products/displays/segment.cfm
Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
27. februar 2010 - 18:55 #4
Hmm det er svært at sige hvilket display det er, da jeg ikke kan se partnummer på den. Jeg har talt at der er 16 pins på displayet og der står at det er et LCD. Man kunne jo sende noget strøm til hver pin og se hvilken del af displayet der lyser op eller er det umuligt?
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2010 - 20:27 #5
Det er ikke nemt, for udover vekselspænding til segmenterne, strøm til bagbelysning, så benyttes de samme dataledninger til alle cifre - d.v.s. at cifrene opdateres et efter et og låses.
Avatar billede swordfish0711 Nybegynder
27. februar 2010 - 21:55 #6
Hvad vil du så foreslå mig at gøre?
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2010 - 22:46 #7
Tjaa.. Konstruere apparatet selv, udfra en passende strain-gauge.
http://kortlink.dk/google/7gr8

Så får du en analog spænding, som 'bare' skal gennem en A/D konverter, for at din PIC controller kan bruge det.