Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 17:56 Der er 29 kommentarer

Store problemer med installation af drivere efter formatering!

Hej.

Efter at have formateret min stationære computer har jeg fået store problemer med at installere drivere til skærmkort, skærmkort (VGA-kompatibel) og multimedielydkort. (Kan se de gule udråbstegn i enhedshåndtering.)

Min pc og skærm er Dell, og jeg har derfor forsøgt at finde passende drivere på Dell's egen hjemmeside.

Det virker dog til at være en umulig opgave, selvom jeg følger den opgivede vejledning.
Jeg kan downloade alle drivere, men når jeg har installeret en system software og chipsettet og når til skærmkortet går den ikke længere.

Har efterfølgende prøvet at installere andre drivere for bare at prøve NOGET, men intet virker som jeg vil have det og troede. Her skal det også lige nævnes at jeg ikke er så erfaren med computere.

Håber meget at nogen kan hjælpe :)
Avatar billede knuf Nybegynder
01. marts 2010 - 18:38 #1
Jeg har arbejdet med 3 forskellige stationære Dell-pc'ere (5000/9200) og aldrig haft problemer ved geninstallationer.

Har du geninstalleret via den selvudpakkende funktion (ctrl + F11), som er langt den nemmeste at have med at gøre?

Eller har du geninstalleret via medføldende diske + download?

Ved download er det vigtigt, du går ind via din Service Tag, så du er sikker på at hente de rigtige drivers.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 19:18 #2
Hvis jeg forstår dig rigtigt har jeg geninstalleret via diske + download. I hvert fald har jeg downloaded filer, som jeg efterfølgende har forsøgt at installere, selvfølgelig uden meget held..

Da jeg søgte efter passende drivere på Dell's hjemmeside skrev jeg min servicekode ind.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2010 - 19:43 #3
Prøv med dette program, at se hvad det grafikkort hedder.
Gå ind i venstre side  Download (Freeware Version)  og download
den som hedder "Siw stand alone"
http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 19:48 #4
Jeg er inde i programmet nu. Hvor kan jeg se navnet på grafikkortet?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 19:50 #5
Er det det der hedder motherboard? Eller er det noget andet?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2010 - 19:57 #6
Under Video.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 20:06 #7
Under Video står der (Dell Inc. Dimension 5000), BIOS date, Core temperature, shaders temperature, directX, driver name, driver description.

Det står i nævnte rækkefølge nedad, men er det noget man kan få noget ud af?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2010 - 20:16 #8
Ok har du været inde her:
http://support.dell.com/support/downloads/download.aspx?releaseid=R86087&formatcnt=1&libid=0&fileid=112691

Og set i højre hjørne. Drivers and Downloads    Need help with Drivers? Visit the Dell Drivers Help page for support and answers
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 20:22 #9
Ja jeg har været derinde. Har brugt mange timer på at prøve at finde frem til noget derinde i dag, men det lykkedes desværre ikke at finde en løsning på mit problem.

Det er derfor jeg er endt herinde. Håbede at nogen med lidt mere forstand på det hele kunne forklare eller måske ved, hvad jeg åbenbart gør forkert.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2010 - 20:33 #10
Ja det er jo svært at vide, når man ikke kan følge med i det som sker.
Prøv at gå ind i Enhedshåndtering, til de gule felter. Gå ind i
egenskaber og prøv "Opdater driver" og lad så windows søge på nettet. Det er nok tvivlsomt om det finder noget. Hvis ikke, så
prøv at slette driveren, og geninstaller den.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2010 - 20:40 #11
"Opdater driver" har jeg også forsøgt mange gange. Den finder ikke noget ved nogle af de tre gule udråbstegn/spørgsmålstegn jeg har stående.

Men hvordan kan jeg slette driverne, for er grunden til udråbstegnene ikke at der ikke findes nogen driver til det angivne område?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2010 - 20:58 #12
De gule tegn betyder bare, at der er noget, som ikke fungerer.
Det kan være manglende driver, men også en forkert driver, som
ikke kan fungere med hardwaren.
Du er vel helt sikker på, du fik den rigtige Chipset driver?
Avatar billede PlekterDK Nybegynder
01. marts 2010 - 23:42 #13
Hvis du vil vide hvad din maskine har af Hardware og andet info kan jeg anbefale Winaudit, den finder ud af alt.

http://www.pxserver.com/WinAudit.htm
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2010 - 14:20 #14
Jeg kan vel ikke være sikker på at det er den rigtige når nu situationen er som den er!? Jeg ved dog at der var flere gule udråbstegn på et tidspunkt, så nogle af dem er altså forsvundet. Det kunne da tyde på at chipset driveren er rigtig, eller hvad?

Hvad skal jeg mere specifikt se efter under det link PlekterDK har sendt?
Avatar billede knuf Nybegynder
02. marts 2010 - 15:20 #15
Jeg har set lidt på mit barnebarns Dell Dimension 5000, hvor det originale skærmkort dog er skiftet ud med et nyere kort.

Dell har et diagnoseprogram, som formentligt også ligger på din pc.
Gå ind i start/alle programmer/Dell Accessories.
Tryk på Driver Reset Tool.
Så køres en diagnose på dine drivers.
Jeg har 0 fejl, men hvis den finder fejl, vil jeg forestille mig, at der kommer løsningsforslag.
Hvis du har den originale CD "Drivers and Utilities", vil den formentlig bede om at få sat den i pc'en.

Lige en tanke mere: kunne det tænkes, at der sidder et skærmkort i, som ikke kommer fra Dell?

Har lige prøvet det program PlekterDK har sendt, og det viser fint, hvad der ligger på 5000'eren.
Du skal køre programmet og se i venstre side:
Kategorier/Hardware Enheder/Skærmkort. Her kan du se hvad dit skærmkort hedder og dermed lettere finde den rigtige driver på nettet.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2010 - 13:28 #16
Hej knuf
Jeg forsøgte med din første løsning uden held. Kan ikke finde programmet Dell Accessories. Det ligger ikke i alle programmer og kan heller ikke findes ved en søgning på computeren. - men har dog CD'en "Drivers and Utilities"

Udfra programmet PlekterDK sendte, fik jeg dette resultat ved at gøre som du beskrev. Dette er hvad der står under skærmkort:

Skærmkort
Adapter #1
-----------------------------------
| Item                  | Value  |
-----------------------------------
| Adapter Number        | 1      |
| Name                  |        |
| Adapter RAM          | 0MB    |
| Colour Depth          | 32 bit  |
| Vertical Resolution  | 96dpi  |
| Current Refresh Rate  |        |
| Video Processor      |        |
| Adapter DAC Type      |        |
| Adapter ID            |        |
| BIOS                  |        |
-----------------------------------

Og forresten, omkring om skærmkortet skulle være fra Dell; det må det være, for jeg har aldrig skiftet det eller haft andet at gøre med det..
Avatar billede knuf Nybegynder
03. marts 2010 - 15:26 #17
Hej igen.

På min 5000 ser det tilsvarende dump således ud:
--------------------------------------------------------
| Item                | Value                        |
--------------------------------------------------------
| Adapter Number      | 1                            |
| Name                | ASUS EAH4350 series          |
| Adapter RAM          | 1024MB                        |
| Colour Depth        | 32 bit                        |
| Vertical Resolution  | 96dpi                        |
| Current Refresh Rate | 60hz                          |
| Video Processor      | ATI display adapter (0x954F)  |
| Adapter DAC Type    | Internal DAC(400MHz)          |
| Adapter ID          | ASUS EAH4350 series          |
| BIOS                | 113-AB78701-105              |
--------------------------------------------------------
Er der heller ikke noget navn ude til venstre under "Skærmkort" når du har kørt WinAudit?

Gad vide, om dig skærmkort er stået af, for det giver ingen oplysninger fra sig.
Dell har 4 kontrollamper foran på pc'en. De sidder lige over tænd-knappen.
De er mærket A, B, C og D. Er der nogen af dem der lyser gul under opstart eller derefter? Hvis ja, vil jeg gerne hjælpe dig med at tyde, hvad det betyder.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2010 - 15:43 #18
Sjovt. Dem har jeg aldrig lagt mærke til før!

Har lige genstarten computeren mens jeg efter dem.
Mellem C og D lyser en gul lampe. Den ligner nærmest en lille cylinder. Imens computeren starter op lyser den næsten hele tiden, men en ad vejen bliver den mere og mere uregelmæssig.
Nu hvor den bare står og kører blinker den engang imellem.
Avatar billede knuf Nybegynder
03. marts 2010 - 16:53 #19
Den lille cylinder lyser, fordi harddisken arbejder.
Men fint at bogstaverne ikke lyser gult.

I de Dell, jeg kender er der 2 skærmkort i:

1) indbygget i bundkortet og stik til skærm sidder lodret ved siden af USB-stik mm.

2) "Gamer-skærmkort" i bunden af maskinen. Her er stik til skærm vandret.

Hvilke stik sidder dit kabel til skærm i?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2010 - 17:05 #20
Haha. Jamen det er jo godt den lyser så! der kan man bare se hvir meget jeg ved om det! :)

Kablet fra min skærm sidder vandtret i bunden af maskinen
Avatar billede knuf Nybegynder
03. marts 2010 - 17:41 #21
Alt lyder jo fornuftigt, bare ikke de gule spørgsmålstegn.......

Det eneste jeg efterhånden kan foreslå er, at du sætter CD med Drivers and Utilities i pc'en. Den skulle indeholde de originale drivers til den hardware, som fulgte med pc'en, da den var ny.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2010 - 15:18 #22
Den vil desværre heller ikke installere noget computeren vil acceptere.. Virkelig irriterende.

Det kunne ikke være skærmkortet der ikke virker?
Avatar billede PlekterDK Nybegynder
06. marts 2010 - 12:02 #23
Når vi snakker Dell maskiner har de et Service Tag. Dette findes på stationære bagpå kabinettet og på bærbare under dem.

Så kan man på denne side: http://support.dell.com/support/downloads/index.aspx

Taste sit Service tag og få en liste over drivere der passer til sin maskine.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2010 - 17:17 #24
Har jeg forsøgt. Men ingen af dem virker til at passe alligevel...
Avatar billede haverslev Novice
06. marts 2010 - 17:41 #25
Nu skriver du ikke hvad dit styresýstem er, men har du installeret Chipsettet som det første, så skærmkort, så lyd, så Lan osv. osv.

Ps. nogle pc`ere med modem, har den mærkelig idè, at de ikke vil afspille lyd - før modem driveren er installeret også.

http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs&ServiceTag=&SystemID=DIM_PNT_P4_5000&os=WW1&osl=da&catid=&impid=
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 18:26 #26
Jeg har Windows 2007.

Jeg har prøvet at installerer driverne fra det link du skriver før før, men nu prøvede jeg igen, samme ting skete.
Jeg installerer driverne i angivne rækkefølge. System først, så chipset og så skræmkort osv. Men når jeg når til skærmkort vil den ikke længere. System og chipset virker til at gå fint.
Man kan vælge tre forksellige inden for skærmkort. Jeg har prøvet dem alle tre. Dette er hvad der popper op ved de forskellige når jeg forsøger at installere:

"One or more files that are required for installation are either missing or corrupt. Setup will exit."

"NVIDIA-installationsprogrammet kunne ikke finde nogen drivere, der er kompatible med din aktuelle hardware. Installationsprogrammet afslutter nu."

"This setup does not meet the minimum rewuirements for installing the software. Setup will exit."
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2010 - 19:12 #27
Prøv evt. at se om den vil installere denne:
http://justendeal.com/driver/855gm_vista_driver.zip

Det er muligt at du skal i Enhedshåndtering og opdatere grafikkort driveren.
Du skal blot udpakke vedlagte zip fil og når du er er i enhedshåndtering, så gå via opdater driver til den mappe du lige har pakket ud og vælg .inf filen
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 11:00 #28
Hej igen.
Jeg fandt en der kunne kigge på min pc. Han har installeret de manglende drivere nu. Jeg kunne desværre ikke selv være der til at se det, men jeg ved så meget at han sagde at de drivere dell havde lagt ud som passende til min computer, i virkeligheden slet ikke passede til. Han fandt nogle et andet sted og installerede dem.

Men uanset hvad tak til jer der har forsøgt at hjælpe mig. Det har om ikke andet givet mig lidt mere forstand på min computer! :)
Avatar billede haverslev Novice
14. marts 2010 - 17:49 #29