Avatar billede mohnsen Praktikant
14. marts 2010 - 11:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Konvertere måneder i tal til tekst

Hej Eksperter

Jeg har en database hvor jeg finder måneden i et datofelt ved hjælp af funktionen month(). Denne funktion giver mig måneden som et tal mellem 1 og 12.

Nu vil jeg gerne konvertere dette tal til månedens navn, uden at skulle oprette en ny forespørgsel.

Den gang jeg arbejdede med Cognos kunne man lave tricket meget enkelt med en funktion der hed WHEN 1 then januar WHEN 2 THEN februar osv.

hvad er tricket i access?

på forhånd tak
mohnsen
Avatar billede kabbak Professor
14. marts 2010 - 11:47 #1
Måned: Format([Dato];"mmmm")
Avatar billede supertekst Ekspert
14. marts 2010 - 11:49 #2
MånedsNavn = MonthName(MånedsNr, True/False)

True/False: Ja/Nej t/forkort månedsnavn
Avatar billede mohnsen Praktikant
14. marts 2010 - 19:56 #3
Tak for hjælpen

Jeg fik Supertekst´s hjælp til at virke, så kan du ikke lave et svar så kan jeg give point.

Den fra kabbak gjorde at alle måneder enten blev januar eller december, jeg ved ikke om det var mig der gjorde noget galt.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
14. marts 2010 - 19:58 #4
Og hvis du insisterer på at skrive en funktion til det selv, og ikke bruge en af de to ovennævnte, så hedder den konstruktion i Access Case:

Fra Acces hjælp:
Dim Number
Number = 8    ' Initialize variable.
Select Case Number    ' Evaluate Number.
Case 1 To 5    ' Number between 1 and 5, inclusive.
    Debug.Print "Between 1 and 5"
' The following is the only Case clause that evaluates to True.
Case 6, 7, 8    ' Number between 6 and 8.
    Debug.Print "Between 6 and 8"
Case 9 To 10    ' Number is 9 or 10.
Debug.Print "Greater than 8"
Case Else    ' Other values.
    Debug.Print "Not between 1 and 10"
End Select
Avatar billede supertekst Ekspert
14. marts 2010 - 22:59 #5
Selv tak - et svar...