Avatar billede egernet Nybegynder
14. marts 2010 - 13:12 Der er 4 kommentarer

Hjælp til formel i excel

Hej,

Jeg har brug for hjælp til formler i excel.

Jeg skal bruge en skabelon i et program. Denne skabelon indeholder 3 niveauer:
1. Projekt
2. Interval
3. Tjekpunkt

Når man laver skabelonen, skal man på første niveau = projekt niveau angive:
længden på projektet, feks. 20 dage.

Herefter skal man på intervalniveau angive:
- Startdag nr = Antal dage efter projektstart, dvs. 0 = samme dag som projektstart
- antal dage = længde på intervallet

Herefter skal man på tjekpunktniveau angive:
Startdagsnummer (0 =intervalstart)
Antal dage = Længde på tjekpunktet

Hvert niveau er altså afhængigt af hinanden. I et projekt kan der forekomme 40 intervaller med omkring 6 tjekpunkter, så jeg har brug for en formel, der gør det let at have med at gøre.

Når man skal tage skabelonen i brug, angiver man en startdato og klikker 'opret'. Vedkommende der bruger skabelonen, sidder allerede med start og slutdatoer (i sit excel ark) for hhv intervaller og opgaver. Jeg skal derfor bruge formler der regner startdagnummer og længde på hhv intervaller og tjekpunkt.

jeg håber at dette var forståeligt, ellers uddyber jeg gerne :-)

Påforhånd mange tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. marts 2010 - 14:37 #1
Eks.:
B1: 14-03-10 Dato haves
C1: 20      Antal dage
D1: =B1+C1  resultat: 03-04-2010

C3: =D1-B1  resultat 20 (cellen formateres som tal)

Er det noget i den retning?
Avatar billede egernet Nybegynder
14. marts 2010 - 15:14 #2
Hej,

Du viser startdato + længde = slutdato og herefter

slutdato - startdato = længde

Min formel skal jo tage udgangspunkt i foregående interval og tjekpunkt, så det er ikke nok. kunsten er ikke at lave første interval der feks. kan være '0' og længde '7 dage'. Næste interval skal jo så være '7' og måske længede '5 dage'

Havde håbet på at der var en der kunne sætte det lidt lækkert op i excel.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. marts 2010 - 15:26 #3
Det var som sagt kun eksempler - og ikke en løsning.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 17:45 #4
Hvis du vil, kan du sende en Excel fil med eksempler på det du selv indtaster og de resultater du ønsker at opnå så kigger jeg på det. Adresse under profil.

Hans