Avatar billede tokai Nybegynder
21. marts 2010 - 13:58 Der er 12 kommentarer

problemer med jsp:usebean

<jsp:useBean id="links" class="java.util.ArrayList<java.lang.String>" scope="session"></jsp:useBean> får følgende fejlbesked

org.apache.jasper.JasperException: /front.jsp(14,0) The value for the useBean class attribute java.util.ArrayList<java.lang.String> is invalid.
    org.apache.jasper.compiler.DefaultErrorHandler.jspError(DefaultErrorHandler.java:40)
    org.apache.jasper.compiler.ErrorDispatcher.dispatch(ErrorDispatcher.java:407)
    org.apache.jasper.compiler.ErrorDispatcher.jspError(ErrorDispatcher.java:148)
    org.apache.jasper.compiler.Generator$GenerateVisitor.visit(Generator.java:1217)
    org.apache.jasper.compiler.Node$UseBean.accept(Node.java:1178)
    org.apache.jasper.compiler.Node$Nodes.visit(Node.java:2361)
    org.apache.jasper.compiler.Node$Visitor.visitBody(Node.java:2411)
    org.apache.jasper.compiler.Node$Visitor.visit(Node.java:2417)
    org.apache.jasper.compiler.Node$Root.accept(Node.java:495)
    org.apache.jasper.compiler.Node$Nodes.visit(Node.java:2361)
    org.apache.jasper.compiler.Generator.generate(Generator.java:3383)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.generateJava(Compiler.java:216)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:332)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:312)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:299)
    org.apache.jasper.JspCompilationContext.compile(JspCompilationContext.java:589)
    org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:317)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:313)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:16 #1
Brug den raw version:

<jsp:useBean id="links" class="java.util.ArrayList" scope="session"></jsp:useBean>
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:16 #2
Og det er ikke så slemt, fordi EL er alligevel ikke type safe.
Avatar billede tokai Nybegynder
21. marts 2010 - 14:23 #3
hvad pokker er el ? nysgerrig
tokai
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:31 #4
EL er når du f.eks. udskriver med ${noget}
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:36 #5
Eksempel:

<%@ taglib prefix="c" uri="http://java.sun.com/jsp/jstl/core" %>
<%@ page import="java.util.*" %>
<%
// just for test
List data = new ArrayList();
data.add("A");
data.add("BB");
data.add("CCC");
request.setAttribute("data", data);
%>
<c:forEach var="o" items="${data}">
${o}<br>
</c:forEach>
<hr>
<c:forEach var="i" begin="0" end="2">
${data[i]}<br>
</c:forEach>
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:38 #6
Jeg undrer mig iøvrigt lidt over at du bruger ArrayList i en useBean - normalt bruger man useBean og setProperty med custum bean klasser.
Avatar billede tokai Nybegynder
21. marts 2010 - 14:40 #7
Jeg undrer mig iøvrigt lidt over at du bruger ArrayList i en useBean - normalt bruger man useBean og setProperty med custum bean klasser.

please lad mig se et kode eksempel
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:41 #8
Enmed en lidt pænere udgave af #2 som en ny #3:

<%@ taglib prefix="c" uri="http://java.sun.com/jsp/jstl/core" %>
<%@ taglib uri="http://java.sun.com/jsp/jstl/functions" prefix="fn" %>
<%@ page import="java.util.*" %>
<%
// just for test
List data = new ArrayList();
data.add("A");
data.add("BB");
data.add("CCC");
request.setAttribute("data", data);
%>
<c:forEach var="o" items="${data}">
${o}<br>
</c:forEach>
<hr>
<c:forEach var="i" begin="0" end="2">
${data[i]}<br>
</c:forEach>
<hr>
<c:forEach var="i" begin="0" end="${fn:length(data)-1}">
${data[i]}<br>
</c:forEach>
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:41 #9
Jeg prøver ligt at lave et eksempl med en custom bean.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:58 #10
Bean klasse:

package test;

public class Data {
    private int a;
    private String b;
    public int getA() {
        return a;
    }
    public void setA(int a) {
        this.a = a;
    }
    public String getB() {
        return b;
    }
    public void setB(String b) {
        this.b = b;
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2010 - 14:58 #11
JSP side:

<%@ taglib prefix="c" uri="http://java.sun.com/jsp/jstl/core" %>
<jsp:useBean id="data" class="test.Data" scope="request"/>
<jsp:setProperty name="data" property="*"/>
<c:if test='${data.b != null}' >
<p>Du indtastede ${data.a} og ${data.b} !</p>
</c:if>
<form>
A: <input type="text" name="a"/>
<br/>
B: <input type="text" name="b"/>
<br/>
<input type="submit" value="Send"/>
</form>
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2010 - 03:19 #12
all set ?