Avatar billede dadko Nybegynder
28. marts 2010 - 23:16 Der er 13 kommentarer

Brug for jeres mening

Hej

Jeg håber at dette kategori passer til mit spørgsmål.

På de sidste par måneder har jeg tænkt på købe et nyt PC men er stadigt i tvivl om jeg kan stadigt d.v.s endnu 2 år til  bruge min gamle.

Eneste mit problem er at den kører lidt for langsomt når man åbner lidt tunge programmer og bruger enormt meget CPU.

Lige nu mit PC indeholder følgende:

Mærke : HP Pavilion 061
Systemtype:    X86-baseret PC
Processor:    x86 Family 15 Model 47 Stepping 2 AuthenticAMD ~2188 Mhz = (AMD Athlon(tm) 64 Processor 3400+ 2.19 GHz)

Memory: 2GB DDR Dual Ram

Fysisk hukommelse i alt:    2.048,00 MB
Tilgængelig fysisk hukommelse:    1,13 GB
Virtuel hukommelse i alt:    2,00 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse:    1,96 GB
Plads til sidefil:    3,85 GB

Grafik kort: NVIDIA GeForce 6200SE TurboCache(TM) 256 MB

Styre system: Windows XP Home Edition med Service Pack 3

Det er nogle af de informationer som jeg håber kan blive til hjælp.

jeg vil gerne bede jer om at give mig deres mening hvad i synes skal jeg give den mere ram eller er den for gammel til at bruge penge på?

Tak på forhånd
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
28. marts 2010 - 23:34 #1
Mht RAM spørgsmålet, så vil jeg sige ja den er for gammel at bruge penge på, har selv en stationær stående med 3GB DDR RAM PC3200, de er alt for dyre at købe lige pt, nu ved jeg ikke med processoren, om det bare er en ordinær Athlon 64, i så fald, er den ved at være noget outdated, at poste penge i den computer vil bare udsætte et eventuelt udskift med nogle måneder, måske 1 år - 1,5. Men det er jo selvfølgelig min helt egen subjektive holdning, så du skal endelig ikke føle dig trykket af min kommentar :)
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
28. marts 2010 - 23:35 #2
Desuden er det GeForce 6200 noget lille til "tunge programmer" hvis de også kræver grafik behandling.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2010 - 23:36 #3
Har selv en der næsten er magen til din. Bruger min til kontorbrug, og vil ikke købe noget nyt foreløbigt.
Men du kan få større hastighed på din pc, ved at rydde op i kørende opgaver som er indlæst når Windows starter op. Diskoprydning vil også give et hastighedsløft. Selv bruger jeg CCleaner til at rydde op på min pc. Både drev o ikke mindst registreringsdatabasen bliver der ryddet op i. Vil gætte på din pc er ca 4-5 år gammel, og der kommer til at ligge meget skrammel i denne som sløver.CCleaner:  http://www.ccleaner.com/
Harddisken skal også defragmenteres en gang i mellem, og her er denne rigtig god til:http://www.piriform.com/defraggler
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2010 - 23:39 #4
Er enig i at man  ikke skal ofre penge (mere ram) på den, men prøve at optimere det der er.
Avatar billede dadko Nybegynder
28. marts 2010 - 23:47 #5
Tusinn tak for jeres meninger od de 2 programmer til defragramantering og rydning af registreringsdatabasen er gode tak for det.

Jeg skal lige først teste dem på komp før jeg kan se resultat og synes selv ikke at det er værdi at kaste penge ud på RAM til den.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 07:54 #6
så er der lige denne her

der er sata3 + usb3 på de nye bundkort
asus er faktisk den første producent med det implamenteret.

det er jo fremtiden for større hastigheder på din pc

http://www.mydigitallife.info/2009/07/21/asus-p6x58-premium-motherboard-with-core-i7-usb-3-0-and-sata-3-0-specifications/

m.v.h
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
29. marts 2010 - 10:14 #7
5 Gbit/s for USB, det bliver sgu rart.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 10:37 #8
Avatar billede dadko Nybegynder
30. marts 2010 - 19:39 #9
Tusind tak det hjælp ;)
08. april 2010 - 15:52 #10
Den største flaskehals, er Hardisk'ens mekanik.

Det er bedøvende ligegyldigt, om du kører SATA 1,2,3 eller 99, så længe mekanikker er det samme gamle skidt.
Og mere RAM, hurtigere alt hjælper heller ikke på load tiden.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2010 - 16:15 #11
jamen så kan man jo ligeså godt lade være med at købe sata 3 bundkort hvis de er ligeså langsomme.

jeg har lige købt asus maximus 3 extreme intel p55 med sata 3 harddiske og usb 3
samt en sata 3 seegate barracuda harddisk

hurtigere får du ikke i øjeblikket

m.v.h
08. april 2010 - 20:55 #12
For så vidt ja.

Jeg vil formulerer det lidt på en anden måde.
Du skal ikke købe et nyt bundkort, bare for at få SATA 3 og eller USB 3.

Hvis du køber nyt bundkort af andre årsager, så køb da det hurtige. Med mindre det er meget dyere, så skal du lige overveje, hvad det er du vil.

Prøv at undersøge hvad den vedvarende overførelses hastighed (Sustained transfer rate) er på din disk.
08. april 2010 - 21:04 #13
Seagate Barrcuda 7200.12

http://www.seagate.com/staticfiles/docs/pdf/marketing/po_barracuda_7200_12.pdf

Delivers high performance:
- 125-MB/s maximum sustained data rate
- Up to 3-Gb/s instantaneous burst
- 32-MB cache on 1-TB and 750-GB drives, 16-MB cache on
500-GB and 320-GB drives, 8-MB cache on 250-GB and
160-GB drives

Sustained Transfer rate kan ikke mætte SATA 1.

Du kan jo selv regne lidt på hvor langtid det tager at mætte cachen ved SATA 1, 2 og 3.