Avatar billede camillalouise Praktikant
06. april 2010 - 09:41 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Fuld skærm - hvordan?

Hej... Jeg har indsat mine billeder i dias med blå baggrund, men når det vises i show er der sort kant i højre og ventre side - kan man ikke få fuld skærm, så hele baggrund bliver blå??

Og har sat et film klip ind, som dias skal starte med, men lige inden flimklip starter viser den tom dias i 3 sekunder og derefter starter film - kan man ikke "bare" få film til at starte lige med det samme??

Håber nogle derude kan hjælpe mig...
06. april 2010 - 12:07 #1
Det lyder som om der er forvirring om forholdet mellem højde og bredde på din skærm/præsentation.

I Powerpoint skal du sætte højde og bredde under Filer->Sideopsætning. Det er vigtigt er forholdet mellem højde og bredde.

På en nyere skærm er forholdet 9:16, mens det på ældre skærme - og også i standardopsætniongen i Powerpoint - 4:3. De fleste billeder er også stadig i 4:3-format.

Så det du skal gøre for at løse dit problem er:
- Vælg Filer->Sideopsætning og indstil forholdet mellem højde og bredde til 16:9. Målet i cm er ikke så vigtigt, du kan f.eks. vælge bredde: 32 cm og højde: 18 cm.
- sørg for at de billder du indsætter passer i formatet 16:9. Beskær dem evt. så de passer til formatet.
- Indsæt herefter billeder påny, og kør din præsentation.
Avatar billede camillalouise Praktikant
06. april 2010 - 16:48 #2
Tak det virkede ;o)

Ved du evt. svar på mit andet spr. ?

Og har sat et film klip ind, som dias skal starte med, men lige inden flimklip starter viser den tom dias i 3 sekunder og derefter starter film - kan man ikke "bare" få film til at starte lige med det samme??