Avatar billede lineriber Praktikant
06. april 2010 - 10:58 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Program til procedure-/dokumentations-/vejledningsdatabase

Hejsa

Jeg er på udkig efter et program, som man kan bruge som en slags proceduredatabase. Det skal fx bruges til at indskrive dokumentation om foretagede beregninger, vejledninger til brug af rapporter, procedurer for opdatering af regneark, og referater fra møder. Altså alt dokumentation ifm beslutninger taget i løbet af et projekt, som alle der har været involveret i projektet, skal have adgang til.

Man skal både kunne skrive og formatere tekst og indsætte billeder/skærmprint.

Det er vigtigt at programmet kan levere en overskuelig oversigt - i niveauer - over alle de oprettede procedurer, fx som følgende:

1 Standardrapporter
1.1 Omkostnings rapporter
1.1.1 Fragtomkostninger - ingående
1.1.2 Fragtomkostnigner - udgående
1.1.3 Toldomkostninger
1.1.3.1 Definition af toldomkostningstyper samt prissatser
1.1.4 Lageromkostninger
1.1.4.1 Definition af faste og variable lageromkostninger
1.2 Vareflows rapporter
1.2.1 Vareflow pr. måned
1.2.2 Vareflow pr. år
1.2.3 Vareflow pr. brand
1.2.3.1 Definition af brandopdeling
1.2.4 Vareflow pr. produkttype
1.3 Omsætnings rapporter
1.3.1 Omsætning pr. måned
1.3.2 Omsætning pr. år
1.3.3 Omsætning pr. brand
1.3.3.1 Definition af brandopdeling
1.3.4 Omsætning pr. produkttype
2 Enhedsomkostninger
2.1 Generelle beslutninger om opdatering af enhedsomkostnigner
2.2 Enhedsomkostningsgrupper
2.2.1 Lager xx
2.2.2 Lager xxx
2.2.3 Lager xxxx
2.3 Omkostningstyper
2.3.1 Variable omkostniger
2.3.2 Faste omkostninger
2.4 Vareflow
2.4.1 Rapporter til brug for lager xx
2.4.2 Rapporter til brug for lager xxx
2.4.3 Rapporter til brug for lager xxxx

osv. osv. osv.

Jeg har tidligere været vant til at bruge Lotus Notes, men har fået job ved en anden virksomhed, som ikke bruger Lotus Notes, og som ikke er vant til at lave procedurer/dokumentation!!

Er der nogen der har erfaring med nogle programmer der kan klare ovenstående. Eller forslag til hvordan man kan håndtere det med nogle af Microsoft Office programmerne?

Glæder mig til at høre fra jer :-)

mvh
Line Riber
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2010 - 11:03 #1
Ved programmeret (VBA) integration af applikationerne i Microsoft Office skulle det nok være muligt.
Avatar billede lineriber Praktikant
06. april 2010 - 13:28 #2
øøøhhh, hvad betyder det du skrev der supertekst?

integration af applikationerne...??
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2010 - 13:43 #3
Ok - klart sprog:

Har udarbejdet mange forskellige systemer, der anvender de forskellige værktøjer i Microsoft Office-pakken -f.eks. således at menusystemeter er et Word-dokument, basale data hentes fra Access-databasen, statistik beregnes i Excel og resultaterne sendes pr. e-mail via OutLook.

Hvordan ved hjælp af programmeringssproget i Office(Visual Basic for Applications). Via referencer kan de enkelte "tale" med hinanden.

Man anvender således det enkelte værktøjs "styrker" og binder det sammen..
Avatar billede lineriber Praktikant
06. april 2010 - 14:06 #4
Men egentlig er det ikke nødvendigt at programmerne kan snakke sammen.
Jeg har bare brug et sted at lagre den her dokumentation (tekstbehandling), og samtidig få en oversigt over alle de oprettede procedurer.
Reelt kunne det bare være et stort worddokument med en automatisk genereret indholdsfortegnelse. Meeeeen, det syntes jeg bare ikke så godt om det, da man så ingen log eller lignende har på hvem og hvornår de enkelte procedurer er blevet ændret.....
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2010 - 14:20 #5
Måske er det så hoved- & underdokumenter, der kunne være interessante evt. suppleret med VBA vedr. sidste afsnit?
Avatar billede lineriber Praktikant
06. april 2010 - 14:58 #6
Jeg har aldrig arbejdet med hoved- og underdokumenter, så jeg prøvede lige at søge på http://office.microsoft.com/da, og der er er kun noget beskrivelse der vedrører word 2003.
Ved du om det også kan bruges i word 2007?
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2010 - 15:12 #7
Det kunne godt tænkes at være ændret. Arbejder primært i 2003, men har 2007 på en anden pc.
Avatar billede lineriber Praktikant
07. april 2010 - 09:54 #8
Hmm, har kigget lidt mere på det med hoved- og underdokumenter, og har nogle kollegaer der har gjort mig opmærksom på at man skal være meget påpasselige med ikke at få lavet rod i det, og komme til at omdøbe eller slette nogle af dokumenterne. Så i betragtning af at vi er flere der skal anvende disse dokumenter, er jeg ikke helt tryg ved det!!

Er der nogen der har nogen andre forslag??
Jeg har hørt at der er nogen der bruger OneNote til lignende formål, men kender ikke selv programmet.....
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2010 - 10:27 #9
Kunne du forstille dig en samling af individuelle Word-dokumenter (evt. skabelon baseret), der knyttes sammen af et projektNr.
Ved oprettelsen knyttes dokumentet til projektet.

Projektdata kunne lagres i en AccessDB - herunder tilknyttede brugere, klassification af det enkelte Word-dokument m.v.
Avatar billede lineriber Praktikant
07. april 2010 - 13:17 #10
Umiddelbart lyder det mig noget kompliceret......
Det skal være et system der er meget simpelt at anvende, alle skal kunne bruge det og have adgang til det, så der skal ikke være nogen brugerstyring.

Men det kan godt være at jeg forlanger formeget...
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2010 - 13:34 #11
Det kan også være, at det er mig, der ikke har forstået dine ønsker.

Taler vi om et eller flere dokumenter?
Avatar billede lineriber Praktikant
07. april 2010 - 15:59 #12
Det ER flere dokumenter vi taler om, altså ét dokument pr. de linier/niveauer som jeg har oplistet i mit første indlæg i dette spørgsmål.

Jeg syntes jo bare at der måtte findes nogle programmer der netop var lavet til sådan noget her.....
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2010 - 16:04 #13
Ja - det mente jeg også - men tvivlen kan jo opstå.

Hvad om vi prøvede at opbygge en lille model?
Avatar billede lineriber Praktikant
07. april 2010 - 21:21 #14
Det kan vel ikke skade ;-)
Hvordan gør vi?
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2010 - 22:47 #15
Vender tilbage torsdag
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2010 - 09:52 #16
...fortsættelse

Prøv kort at beskrive hvordan "systemet skal opleves" af brugerne og ikke om det kan lade sig gøre.

Evt. send det direkte - @-adr. under min profil.
Avatar billede lineriber Praktikant
09. april 2010 - 08:33 #17
Godmorgen Supertekst.

Mail sendt til dign @-adr. her til morgen.
Avatar billede lineriber Praktikant
29. april 2010 - 08:12 #18
Smider du ikke lige et svar supertekst?
Avatar billede supertekst Ekspert
29. april 2010 - 09:10 #19
Iflg. reglerne - tager du selv point, når der er indgået en forretningsmæssig aftale.
Avatar billede lineriber Praktikant
29. april 2010 - 15:04 #20
aha, det vidste jeg ikke. Så æder jeg dem selv igen :-)
Avatar billede lineriber Praktikant
29. april 2010 - 15:05 #21
Prøver lige igen....
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester