Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 09:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

optimering af access db

ey guruer :)

jeg sider med en lille tekst database, (i alt 1500 tekst karakter ca.) Men når man går ind på siden der kalder db´en så går det sindsyg langsomt (det er ikke clienterne og ikke serverens hardware hellere ikke LAN´et) det går langsomt det er bare min dårlige access 2k db der går MEGA langsomt er det noget jeg kan gøre for at optimere dens hastighed?

/maxweb
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. juli 2001 - 09:34 #1
Du er sikker på det ikke er dit antivirus software der sløver den? - står den og scanner din db ved alle opslag, tager det tid.

NanoQ
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 09:37 #2
nopes det var ikke det :( men ellers ok tanke der :)
Avatar billede mugs Novice
20. juli 2001 - 09:41 #3
Jeg kender intet til access2K, men i acces97 skal en db der ofte redigeres komprimeres med jævne mellemrum. Det kan reducere størrelsen ganske betydeligt. Jeg vil antage det også gælder i access2K.

MEN HUSK, AT DB IKKE MÅ VÆRE I BRUG HVIS DU PRØVER AT  KOMPRIMERE.

/ Mugs
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 09:43 #4
mugs:
jeg er total access 2k nubi hvordan gør jeg ?
Avatar billede mugs Novice
20. juli 2001 - 09:48 #5
Jeg er også nubi i access2K, i access97 gør du flg:

Åbn db i databasevinduet, klik på:

Funktioner > Databasefunktioner > komprimer database.

Inden du gør det, kan du evt. se størrelsen af db i stifinderen, det samme efter komprimeringen og checke forskellen.

MEN IGEN: DB MÅ IKKE VÆRE I BRUG

/ Mugs
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 10:18 #6
ok det har jeg gjordt men det giver ikke noget hastighed :( ellers tak :) andre forslag ?
Avatar billede mugs Novice
20. juli 2001 - 10:35 #7
Så er jeg blank - bortset fra, at fejlen sandsynligvis ligger i den måde, hvorpå db ligger på netværket.
Beklager

/ Mugs
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. juli 2001 - 10:38 #8
Der kan jo også være det simple svar, at du ikke kan gøre det store.

Access er absolut ikke en hurtig database. Skal man have hastighed, skal du over i SQL eller andre \"tungere\" databasser :)
Avatar billede ij Nybegynder
20. juli 2001 - 11:01 #9
Kan vi eventuelt se noget kode der laver databaseopslag?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 13:15 #10
<%
Dim objRec
Dim objConn

    Set objConn = Server.CreateObject (\"ADODB.Connection\")
    Set objRec = Server.CreateObject (\"ADODB.Recordset\")

    objConn.Open \"DSN=Contact\"

    objRec.Open \"Tabel\", objConn, 0, 1, 2

Response.Write \"<TABLE CELLSPACING=0>\"

While Not objRec.EOF
    if varBgColor=1 Then
        varBgColor=0
    else
        Response.Write \"<TR BGCOLOR=#FFFFFF>\"
        varBgColor=1
    end if

    Response.Write \"<TD><font face=verdana size=2>\" & objRec(\"produkt\") & \"&nbsp\" & \"</TD>\"
    Response.Write \"<TD align=left>\" & \"<font face=verdana size=2>\" & objRec(\"pris\") & \"&nbsp\" & \"</TD>\"
    Response.Write \"<TD align=left>\" & \"<font face=verdana size=2>\" & objRec(\"notat\") & \"&nbsp\" & \"</TD>\"
    Response.Write \"<TD>\" & \"<font face=verdana size=2>\" & objRec(\"tekst\") & \"&nbsp\" & \"</TD></TR>\"
    objRec.MoveNext
Wend

Response.Write \"</TABLE>\"

objRec.Close
objConn.Close
Set objRec = Nothing
Set objConn = Nothing
%>

den er bare sløj det er grimt med access! Men det eneste jeg kan som mega nubi :)

/maxweb.dk
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 13:17 #11
access er jo ærlig talt noget lort så fordi vi snakker ca. 1200 tekst karakter det jo ik mejet hva? men microblød laver jo så meget ... :)
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 13:27 #12
mugs:
ang. test af hardware osv. så har jeg også prøvet at kalde den fra serveren selv af. vi snakker samme langsomme hastighed her :( serv. hardware specs:
500mzh pII
512 ram
8 gb hardisk

så nej det er ikke måden den ligger på netværket på eller lignende da netværket ikke har spillet nogle rolle i den givende test :( og selv om du kalder den så snakker vi jo minimum 10mbit pds forbindelse så det er ikke det,
men ellers tak for hjælpen.
Avatar billede ij Nybegynder
20. juli 2001 - 14:49 #13
Jeg udfører aldrig min sql sådan.
Måske er det værd at prøve det her:
Udkommenter:

objRec.Open \"Tabel\", objConn, 0, 1, 2

sæt det her ind i stedet:

SQL =\"Select * from tabel\"
set objRec = objConn.execute(SQL)
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. juli 2001 - 17:29 #14
jeg er ikke nogen haj overhovedet men... begge kalder jo databasen!?! og forskellen er den ene definere, hvor den anden siger hent alt!
men jeg kan desværre ikke teste dette før om en uge pga. FERIE !!! :)))

ps:
jeg har prøvet at kalde db´en på 4 forskellige måder og der har været ingen ændringer intill nu i forhold til hastigheden af den skod access base :)

pps:
andre med forslag så skal de være velkommen :)

regardz:
maxweb.dk
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. august 2001 - 03:17 #15
fejlen var at den lavede en log fil ! (rimlig stor) fandt den selv så sorry i ikke fik nogle latterlige fem point, men ellers tak for de gode forslag :)

maxweb.dk