Avatar billede lineriber Praktikant
29. april 2010 - 08:38 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Hjemmeside til grundejerforening - hvordan?

Hej eksperter :-)

Til vores grundejerforening, vil vi gerne have en simpel hjemmeside, hvor vi kan lægge diverse information ind.

Der er ingen af os der har erfaring med at lave hjemmesider, så vi starter altså fra niveua o!
Det er meningen at det er os selv i grundejerforeningens bestyrelse der skal vedligeholde hjemmesiden.

Følgende vil vi gerne, at hjemmesiden skal kunne håndterer:
- Nyheder i form at tekst på forsiden
- Mulighed for at grundejerne kan tilmelde sig til en nyhedsmails-gruppe
- Uploade dokumenter med mødereferater og lignende.
- Uploade billeder, fx. fra arbejdsdage

Er der nogen der kan hjælpe os med at komme igang? Vi skal have hjælp til følgende:
- Køb af domæne (eller hvad det nu er et "navn" på en hjemmeside hedder)
- "Program" til oprettelse og vedligehold af hjemmesiden
- Kort vejledning i hvordan man kommer igang med at anvende "Programmet"

Det er selvfølgelig en meget billig løsning vi er ude efter (det skal kunne retfærdiggøres overfor vores grundejere at bruge penge på det), og jeg er derfor ikke interesseret fancy programmer til flere tusinde kroner.
Jeg vil skyde på at vi maks vil gå ind og lægge ny information på hjemmesiden én gang om måneden. Derfor skal det også være et system der er simpelt og nemt at bruge.

Glæder mig til at høre fra jer :-)

Mvh
Line
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
29. april 2010 - 09:07 #1
Jeg bruger selv Surftown til vores grundejerforening.
www.lindeparken6230.dk
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
29. april 2010 - 09:10 #2
Prøv at kigge derinde.
Der kan du søge på ledige domæner, købe det sammen med et abonnement til et online hjemmesideprogram.

Vejledning til at komme i gang med programmet....
Ja det må du selv klare :-) Det er meget let at finde ud af, syntes jeg.
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 09:11 #3
Hej Line

For at i får det bedste ud af det, vil jeg anbefale følgende side, til jeres kravspecifikation. Den kan hjælpe jer godt på vej :

http://kravspecifikation.com/

Jeg tror du har noget i stil med dette her i tankerne :

http://www.farmville.eu/

Selvfølgeligt med et andet layout, men den kan det du efterlyser og i kan selv redigere siderne.

Interesseret ?

Kontakt mig da på tlf.: 61 79 51 18

mvh

MOgens Jørgensen
Easy Webhost
http://www.easywebhost.dk/
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 09:16 #4
Man kan lave alt selv, men kvaliteten bliver også derefter elvstine.

Kig her f.eks. :

http://www.gentoftesognsgrundejerforening.dk/

Og nej man skal ikke selv gå igang med en sådan, hvis man ikke har prøvet det før.

Derimod har de den rigtige indfaldsvinkel til dette, når de vælger den profesionelle løsning fremfor at gøre det selv.

held og lykke med projektet...

mvh

Mogens Jørgensen
Easy Webhost
http://www.easywebhost.dk/
Avatar billede jps6kb Novice
29. april 2010 - 09:31 #5
Hej Line,

Du er meget velkommen til at skrive en mail til kim@b-web.dk - så kan vi sagtens finde en fornuftig løsning til jer - mod at vi må bruge jer som reference på vores hjemmeside. www.b-web.dk.

Jeg håber at høre fra dig. :)
Avatar billede delakuer Nybegynder
29. april 2010 - 09:53 #6
Mit forslag for en billig løsning. Gå ind på b-one, de udbyder det hele, hvor det er rigtig nemt at gå til.
Hent en eller anden form for free template. (Selve grundopbygningen på en hjemmeside) Og så arbejde videre ud fra den. Da jeg selv startede for mange år siden var det ren html, og så bruge frontpage, og så bare kopier forsiden til alle de sider man selv vil ha. Det er faktisk ret ligetil. B-one udbyder enda hjælp med hjemmesiden også hvis det er, og super simpelt email system m.m
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2010 - 10:05 #7
Jeg ville vælge en "blog" - fra et af de store blog-sites: blogger.com eller blogspot.com eller...
- hvor det er superlet at sætte op og modificere.
- og der er tænkt på at data kan integreres i div. portaler, nyhedslæsere (RSS) osv...

Når det er sagt, så FINDES der faktisk et danskudviklet system netop til sådan nogle som jer: http://www.jeresforening.dk

ATT: elvstine
Er du sikker på at det er skidesmart at lægge alle de person-data ud til offentligt konsumption:
- Navn, adresse, køn, email og adskillige telefonnumre... (hint: Nej, det er det ikke!)
Avatar billede louisek Mester
29. april 2010 - 10:02 #8
www.bricksite.dk

her kan du oprette en hjemmeside ud fra design de har liggende. Så skal det bare fyldes ud ---- DET er da nemt :o)
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:10 #9
delakuer...

Helt ærligt....
Pris og kvalitet hænger ofte sammen, der er ingen der siger det skal koste en bondegård.
Men at anbefale redigering i HTML og andre editorer, når de direkte skriver, at de i forvejen ingen kendskaber har til hjemmesider ?
Og se på deres krav :

upload af billeder...
nyhedsbrev
m.m

Løsningen er et CMS system, der er nemt og gå til og som de kan komme igang med indenfor kort tid.
Desuden kan et CMs tilpasses til deres hjemmeside, så hvis de skal udvide, skal de ikke ud og opfinde den dybe tallerken en gang til.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
29. april 2010 - 10:12 #10
Hvis jeg var dig ville jeg ikke tage B-One.

Jeg er ret ferm til hjemmesider, men jeg kan ikke finde ud af b-one, eller det vil sige, jeg gider ikke bruger 20 timer på at manipulere med deres system for at få det til at se ud som jeg vil.

På surftowns hjemmeside program vælger du først dit design, der er selvfølgelig nogle der er bedre end andre. Du kan skifte farven på designet, topbanneren og knapperne. Derefter opretter du stukturen på hjemmesiden, derefter fylder du sidernme med tekst og til sidst offentliggører du dine valg. 5 sek efter vil hjemmesiden være at se på dit domæne.

Hvis du lige som vores grundejerforening ikke har budgetteret med store udgifter til vedligholdelses af hjemmeside, er dette en god middel løsning. Det koster ca 350 kr om året. Jeg selv har tilføjet andre gratis ting så som Google blog og vil gerne hjælpe dig med dette hvis du har lyst:

http://order.surftown.dk/HostingAccount.aspx?utm_source=reseller&reseller=cust97300
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
29. april 2010 - 10:14 #11
ATT: T4NK3R

Nu er det ens eget valg hvad man putter på en hjemmeside...
Og det har været et ønske fra beboerne at have denne liste offentlig tilgængelig. Om det er SMART, ja det er så en anden sag.
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:19 #12
Line

Jeg må desværre meddele dig, at der kommer en del skrammel i denne her tråd.
Det ene er mere værdiløst end det andet.
Og skal du have noget der ser ordentligt ud og fungerer, som forventet...så gør som jeg tidligere skrev.
Lav en grundig kravspecifikation udfra denne her hjemmeside :

http://kravspecifikation.com/

Lad være med de der hovedløse forslag som louisek, dealkuer, b-web.dk og andre anbefaler dig. Du fortryder det senere og skal bruge en masse tid på ingenting.

Men selvfølgelig, hvis du vil have en hjemmeside, som bare er en i mængden og som ligner alt det andet fabrikfremstillede, som nogle anbefaler, bør du fortsætte i samme tråd.

mvh

Mogens
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:22 #13
elvstine...

Hvorfor er du ikke ærlig.
Du sidder som reseller for surftown, det fremgår jo helt klart af din link....
Ønsker hun at anvende dem og IKKE støtte dig er linken :

http://www.surftown.dk/

SKAM DIG
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2010 - 10:27 #14
Mon ikke det var et ønske fra nogle beboere, og at det er af nyere dato.
- så i endnu ikke er blevet "optaget" på alt for mange gangster/spam-lister.

Hvis du synes at viagra-spam pr. Email er OK, så glæd dig til porno-spam på mobilen..
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:25 #15
elvstine...

Helt ærlig.
Se hvad du har fået ud af din hjemmeside, den ligner noget jeg ikke engang ville fremstille for min familie.
Det er simpelthen for dårligt og ligner en hjemmeside fra 1980'erne.
Hvis du ikke kan se kvalitetsforskel på det link jeg lagde først og så det du lige på 2 sekunder har bakset sammen, vil jeg sige tak for kaffe.
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:28 #16
b-web.dk

Hvordan er det lige med hjemmesider og priser inkl/eksl moms ?
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:36 #17
t4NK3R

Hvor har du ret.
Elvstine er en af dem, som med årene får nogle dyre lærepenge.
Det er da fuldstændig idioti at lægge private telefonnumre og emails ud på en hjemmeside.
Derudover er den såkaldte "webmaster" med til at dem som har derrs adresser liggende får phishing mails og det der er værre, når der kommer en spambot, forbi deres hjemmeside.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
29. april 2010 - 10:40 #18
Øhh... Jeg ved ikke lige hvorfor du blev så fjendtlig og så vidt jeg ved er dette forum for at hjælpe folk. Du er jo ikke lige frem neutral selv - http://www.easywebhost.dk/ Hvis det er fordi du ser mig som en konkurrent, så føler jeg mig da beæret 

Jeg tilbyder Line det hun beder om; HJÆLP! At du har et andet forslag - det er da godt for Line, så har hun noget at vælge imellem.

Jeg tilbyder en let tilgængelig løsning. Jeg skal gerne indrømme at hjemmesiden ikke er noget jeg ville tilbyde som professionelt firma, men ud fra de få krav en grundejerforening ofte stiller, er det vigtigste tit at det er let tilgængelig og billigt. Konsulentbistand som du reelt set tilbyder er oftest hel unødvendig.

- - - - - - - Til LINE - - - - - - -
Jeg vil foreslå du gennemser ALLE de forslag vi er kommet med og danner dig din egen mening. Det kan være du helst vil have megen hjælp, da du ikke føler dig utryg ved at skulle lave det hele selv, så vælger du en lidt dyrere, men mere brugervenlig løsning. Hvis det er prisen der betyder noget, så findes der rigtig mange online hjemmeside programmer. Et andet eksempel er http://www.123hjemmeside.dk/ (Det er gratis). Held og lykke med at finde det der passer jer bedst.
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 10:52 #19
elvstine..

Jeg forholder mig til det de skal bruge.
Du sidder gentagne gange og anbefaler noget, som er forkert og det synes jeg ikke Line kan være tjent med.
Derudover bør du nok kigge på datatilsynets hjemmeside, da I muligvis har problemer med jeres hjemmeside.
Du/I har lavet det der hedder et elektronisk register og dette er direkte ulovligt, så kan du sige at jeg ikke ved hvad jeg snakker om, men det er forsent når du står med en offentlig påtale fra myndighederne p.g.a. dit register.
Alle registre skal anmeldes til myndighederne lige meget hvor småt det måtte være.
Avatar billede lineriber Praktikant
29. april 2010 - 10:56 #20
Hej alle samme

Først tak for de mange hutige svar, anbefalinger, forslag - og mudderkastning!!

Jeg forsøgte i mit oplæg at skrive, at det skulle være en meget simpel og billig løsning, som altså ikke skal kunne noget fancy - men måske lykkedes jeg ikke så godt med det, i betragtning af de mange indlæg der foreslår løsninger til flere tusinde kroner.

Det er jo ikke ligefrem fordi at en grundejerforening skal sælge noget vel, og derfor er vi ærlig talt ligeglade med om vores hjemmeside forsvinder i mængde. Den skal bare være enkel og let tilgængelig!

Formålet med hjemmesiden er alene at kunne give grundejerne vigtige oplysninger, uden at skulle omdele sedler til postkasserne, fx.
- hvornår afholdes arbejdsdag
- næste uge blive der ikke tømt skraldespande pga sne
- kommunen har accepteret at anlægge fortov, og starter arbejde i juni
- osv. osv.
Avatar billede dunkeren Nybegynder
29. april 2010 - 11:59 #21
Hvem sagde flere tusinde kroner ?
Jeg har udmærket forstået det du skal bruge.
Men de anbefalinger der er kommet lugter bare så langt væk af dårlig kvalitet.
Fordi det er billigt kan man godt lave det ordentligt.
De værktøjer der anbefales af diverse firmaer, er ikke anvendelige, hvis du vil have noget som du senere måske gerne vil flytte væk, hvis du bliver utilfreds med hvor du er.
Det skal man også tage med i overvejelserne.
I risikerer at sidde med en hjemmeside, som i bliver trætte af og som i længden koster en formue, det er jo ikke ligefrem det der er meningen med det vel ?
Der er mange muligheder, pt. ender du ud med en dårlig rådgivning, hvis du følger de billigste discount løsninger, som er anbefalet i denne her tråd.
Men Line, valget er dit.
Avatar billede lineriber Praktikant
29. april 2010 - 12:12 #22
Hej dunkeren

Så må jeg have misforstået dit indlæg.....
Jeg gik ind på din hjemmeside http://www.easywebhost.dk/ for at se hvad priserne var:

Webhotel - Privat (1 GB): 300 kr. inkl. moms
Webhotel - Erhverv (1 GB) : 600 kr. inkl. moms
Webhotel - Erhverv (10 GB) : 1200 kr. inkl. moms
Design : ca. 2.000 inkl. moms (kun template)
Hjemmeside : fra 5.000 inkl. moms (denne pris er inkl. webhotel)
Timepris : 500 kroner inkl. moms.

Som jeg forstod din anbefaling, så mener du IKKE at man selv skal gå igang med sådan noget, hvorfor jeg konkluderede at du mente at jeg istedet kunne få easywebhost til at lave hjemmesiden. Derfor tjekkede jeg jeres priser, som nok er lige i overkanten til vores budget.

Har jeg misforstået noget??
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
29. april 2010 - 23:34 #23
nu er jeg super nederen mod jer allesammen herinde.
Sorry

Efter min mening skal du ikke "købe" noget.
Cms systemer er gratis.
Cms er det der styre alt det grafiske/inholdsmæssige på en side.
Cms direkte oversat betyder "Content Management System" og i kan læse om dem her http://da.wikipedia.org/wiki/Content_Management_System

Deruover skal i selvfølgelig bruge grafisk layout.
Som jeg nok ville betale en for at lave.

cms'en skal tilpasses jeres behov som også vile kræve en person til at "modificere" ikke "lave" til jer.

Og selvfølgelig skal i købe webhost til siden og domæne osv.
som jeg er 100% sikker på at en vil hjælpe jer med at gøre uden selv at skulle tjene på det.
Dette er trods alt en side der burde hjælpe os med ting og ikke tjene på os.

men i bund og grund skal du kun "købe" billeder i form af farver og design.

Cms'en er gratis men skal modificeres lidt nok, men det er noget i betaler en for hvis det skal gøre nemt.

og webhost burde i nok selv ordne for at finde best pris osv.
Læs lidt på det så kommer det hele :)

Ps: det hele her ville jeg sige svare til at biler i dk er gratis.
Alle kan hente dem.
de ligner l*rt og køre dårligt.
MEN, man burde kun betale en mekaniker for at indstille motoren rigtigt og male bilen.
Fordi man selv kan hente bilen

Selvom han nok ville prøve at sælge dig en bil han "selv" har lavet, men i bund og grund er hentet samme sted gratis.

håber i forstår min metafor.

Selvfølgelig skal jeg lige slutte af med at sige at dette kun er mine tanker, ikke andet og jeg self ikke er ekspert, så er noget forkert i følge andres meninger så sig det uden at snerre ;)
Prøver bare at hjælpe med det jeg kan
Avatar billede lineriber Praktikant
01. maj 2010 - 23:04 #24
Spørgsmål til elvstine:

Det hjemmesideprogram som surftown har, kan man ikke se en demo af det et sted? Eller på en eller anden måde få lov at se de mulige skabeloner?

Kan det håndtere en form for "tilmeld nyhedsbrev", så grundejerne har mulighed for at tilmelde sig med emailadresse, hvorefter vi kan sende en nyhedsmail ud til alle tilmeldte mailadresser?
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
02. maj 2010 - 13:53 #25
Du kan prøve at skrive til deres support afdeling, både ang. demo af site builder og ang nyhedsbrevet. Da jeg ikke kan give dig et 100% sikkert svar desangående.

Jeg kan dog give dig linket til en ny version af sitebuilder som de har meldt de snart vil lancere (http://sitebuilder4.demo.parallels.com/Wizard ).

Se følgende tråd for mere info: http://www.eksperten.dk/spm/884524
Der har jeg kommunikeret med en Surftown supporter. Jeg har givet lidt konstruktiv kritik af det nuværende system.
Avatar billede zagger Juniormester
02. maj 2010 - 15:33 #26
Måske www.bricksite.com eller www.da.wordpress.com var noget. Det er webbaseret og med gratis webhosting, men kan også lægges på eget domæne hvis det er.

Kender et par stykker som bruger det uden at de har ikke den store erfaring i at lave hjemmesider. Og de er sluppet forholdsvis godt fra det.
Avatar billede lineriber Praktikant
09. juni 2010 - 11:37 #27
Hej alle sammen

Tak for alle jeres indlæg. Det har været lærerigt og godt med mange forskellige holdninger, hvilket nok er det der har hjulpet mig hen mod løsningen.
Jeg har givet point til elvstine og dunkeren, der begge har været ret aktive og kommet med gode forslag - i hver deres ende af skalaen :-)

Til orientering er heg er endt med at lave aftale med B-web om at de laver en hjemmeside til vores grundejerforening.
Avatar billede Anders Praktikant
01. juni 2016 - 10:15 #28
Hej lineriber, du kan oprette din grundejerforening på http://ejer.co hvor du får en hjemmeside og administration af din grundejerforening med i købet :)

Held og lykke med foreningen.
(PS. Jeg er selv involveret i udviklingen af ejer.co)