Avatar billede Dan-Mark Nybegynder
16. maj 2010 - 12:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FAT eller NTFS, hastighed

Jeg vil, for sjov, prøve at installere Windows XP på en gammel bærbar med 597 MHZ + 188 MB Ram.

Hvad er så mest "hurtigt" FAT eller NTFS filsystem?

Det er, som sagt kun et forsøg, da det sikkert bliver en langsom affære. Uanset hvilket filsystem man bruger.

MvH
Dan-Mark
Avatar billede Jensen DK Novice
16. maj 2010 - 12:44 #1
Du kan sikkert ikke mærke forskeld på hastigheden.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. maj 2010 - 12:46 #2
Forskelden ligger på størelsen af Harddisk som kan registreres og den størelse af filer som kan behandles.
Avatar billede Dan-Mark Nybegynder
16. maj 2010 - 12:47 #3
Nåh.
Ville lige spørge, inden "eksperimentet"
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 13:10 #4
Altså på en måde så kan man vel godt i teorien sige, at FAT er hurtigere og jo større allocation units er jo mere data henter disken også, men der er jo et stadig større spild jo større units bliver.

Når man brugte FAT (16) til store partitioner i gamle dage, så blev hver allocation unit op til 64KB. For alle de små ini filer på 537 bytes var der jo så et spild på mindst 63KB, men for alle filer under 64KB er det jo bare en læsning fra disken.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
16. maj 2010 - 13:15 #5
Jo større partitionen bliver, jo flere filer og biblioteker man laver, jo mere effektivt er ntfs i forhold til fat.
Avatar billede Dan-Mark Nybegynder
16. maj 2010 - 17:51 #6
Takker. Kom med et svar, så I kan få points
Avatar billede Jensen DK Novice
17. maj 2010 - 06:41 #7
ok