Avatar billede olphert Nybegynder
25. maj 2010 - 12:29 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny PC, råd og vildledning.

Jeg står for at skulle skifte min gamle PC ud med noget nyere og helst hurtigere, Processoren i min nuværende PC hedder; Pentium 4 CPU, 2.60GHz, 2.61GHz, 1,00GB RAM (ved ikke hvorfor det står skrevet sådan?,)grafikkortet er et ASUS AH3450 som jeg selv har installeret for et par måneder siden. Den PC jeg har kigget på har en processor som hedder; Intel Celeron E3300 processor, 4GB DDR3 RAM. Grafikkort; Intel GMA X 4500 Grafik op til 1294 MB
Jeg skal bruge PC'en til at lave regneark og tekst, samt lidt videoredigering en sjælden gang, jeg bruger ikke maskinen til spil (ka' it' hit' u' a'et :o) ) Vil dette være en OK maskine til formålet?
Tips og idéer er velkomne!
Avatar billede poko1 Ekspert
25. maj 2010 - 13:20 #1
Pc må da have et navn
Grafikkort; Intel GMA X 4500 Grafik op til 1294 MB
tyder på det er en bærbar?
står der noget om flerkerner?
Avatar billede olphert Nybegynder
27. maj 2010 - 22:51 #2
Jeg ved ikke helt hvad der er gået galt her, jeg skrev et svar til poko1, men ser nu at mit indlæg mangler????
Nå men jeg prøver lige igen.
Jeg har søgt på Intels hjemmeside og synes at der står noget med 2 CPU'er, men det har min gamle maskine også.
Jeg ville bare finde ud af hvor stor forskellen er på CPU- kraften i min nuværende maskine og den jeg har kigget lidt på.
Min nuværende PC er ca. 5 år GAMMEL
Nuv. PC Pentium 4 CPU 2.60GHz
        2.61GHz, 1,00 GB RAM
Grafik  ASUS AH3450/500MB

Ny PC  Compaq Presario CQ5340SC
        Intel Celeron E3300 processor
        4096 MB DDR3 RAM
        Intel GMA X 4500 Grafik op til 1294 MB (hvad det så end betyder)
Ved ikke om dette er til nogen hjælp og nytte?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. maj 2010 - 23:17 #3
Det du har kig på er ikke en cpu der er meget nyere en den du har i forvejen da du ikke oplyser typen på pentium 4 er det svært at sammenligne dem  hvis din p4 er en dual core er den hurtigere det bedste er de 4 gb ram men også kun hvis du kører vista eller win7
Avatar billede olphert Nybegynder
28. maj 2010 - 09:09 #4
De oplysninger jeg har om CPU'en er fra 'Denne Computer' forsiden, hvor finder jeg de oplysninger du spørger efter?
Når jeg ser på ydeevnen i joblisten kan jeg se 2 CPU'er under 'oversigt over CPU-brug'.
Der er også vist et sidefil forbrug på > 1GB, hvilket jeg tror er lidt i overkanten af hvad der er godt, eller hva'?
Jeg var så naiv at tro at en ny maskine også måtte være det samme som en hurtigere maskine :-).
Min viden omkring HW i en PC er ikke den bedste, som det vist nok må fremgå af indslaget her.
Hvis du mener at en opgradering af RAM'en til 4 GB samt en ændring af styresystemet til W7 kan være lige så godt som indkøb af en ny PC, så er det jo også en god oplysning for mig.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. maj 2010 - 10:44 #5
Se her download denne
http://www.piriform.com/speccy
den fortæller dig alt om din PC så kan du se hvilken CPU du har og om den er en dual core så hvis den ellers kører godet så ville jeg opgradere RAMMENE men hvis du kører 32 bit kan det ikke betale sig med mere end 3 Gb
Avatar billede olphert Nybegynder
28. maj 2010 - 12:32 #6
Har nu inst. og kørt Speccy, det er jo et fint hjælpeværktøj.
Jeg kører med XPpro SP3 32bit.
CPU: Intel Pentium 4 Northwood 0.13um Technology (??)Cores=1, men hvorfor kan jeg så se 2 scopebilleder for CPU forbrug, som ikke er ens??? (
Motherboard: P4VT8 (FC-478)  (det er græsk for mig  :-) )
RAM 1.0GB DDR 200Mhz 2.5-2-2-5 (??)

Kan jeg umiddelbart opgradere til 3GB og få glæde af det? Set i forhold til at sidefil forbruget ligger højere end 1 GB

Kunne jeg med større fordel køre W7 med 4 GB, det er jo da billigere end at købe en anden PC (Compaq Presario CQ5340SC/ kr.3000)

Ja en tosse kan spørge om mere end 10 vise kan svare på.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. maj 2010 - 12:54 #7
Til det brug du beskriver ville det være en god ide du skal bare vide at du kun kan udnytte 3Gb i win7 32Bit og som du kan se her er der ingen grund til at køre 64 Bit
http://www.pcworld.dk/art/11233?a=search&i=0
Avatar billede olphert Nybegynder
28. maj 2010 - 15:03 #8
Har kigget på linket, meget informativt. Jeg så også at der var et par antivirusprogrammer, hvoraf Norton's så ud til at være bedst. Jeg bruger BullGuard V9 og jeg sad lige og legede lidt med virusbeskyttelsen i BG, hvis jeg slår den fra stopper den 'svchost.exe' som fylder 200MB (ligger tilsyneladende som en sidefil, da sidefil forbruget falder med 200MB) Kan det være en kilde til min sommetider meget irriterende langsomme PC? Skulle man også sætte ind her med noget nyt måske?
Når der i 'Speccy' står at BUS speed er 200,5 Mhz og Rated BUS speed er 80x,y Mhz hvad menes der så med det? her tænker jeg på RAM hastigheden hvis jeg skal købe nye RAM blokke, hvis det har noget med hinanden at gøre.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. maj 2010 - 09:25 #9
Hej igen har desværre været ude af huset.
Med hensyn til antivirusprogrammer læg lige mærke til
http://www.microsoft.com/security_essentials/
det er gratis og vurderet på højde med de bedste.
Til dine spørgsmål om bushastighed og speed så er det noget man ændrer på i bios f.eks 80X yMhz så er der en multiplikator der bestemmer hvor hurtigt din PCU kører f.eks 80X10Mhz = 800Mhz.
Hvis du skal have hele Computer beskrevet må vi nok sætte resten af sommeren af til det!men fælg trådene her på experten det bliver du sikkert klogere af.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. maj 2010 - 13:19 #10
rettelse
hvor hurtigt din CPU kører f.eks 80X10Mhz = 800Mhz.
Avatar billede olphert Nybegynder
29. maj 2010 - 15:37 #11
Ja et lille kursus i PC HW ville nok ikke være helt spildt , så jeg kunne finde ud af hvad der er op og ned i sådan en æske. Men jeg kan nok ikke forvente at du afsætter en sommerferie til det formål  :-).

Men hvis jeg kan summere op på det du har oplyst mig ind til nu, så må det vel være at min PC har 1 kerne, som afvikler 2 tråde, hvor den PC jeg har kigget på har 2 kerner, med ca. samme clockfrekvens og 4 x så meget RAM, skulle det alt i alt give en hurtigere maskine. Hvis jeg derimod beholder min nuværende PC med XPpro og installere yderligere 2 GB så får jeg en maskine, som er lidt hurtigere end det jeg har, hvis det er ret forstået så kan vi slutte nu og jeg siger mange tak for hjælpen.??
Har lige installeret en trial af NOrton, vil også lige prøve MS Security Essentials.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. maj 2010 - 16:23 #12
jeg tror vi er rimeligt enige du får en brugbar maskine og hvis du beslutter dig for at installerer Win7 får du en absolut god og hurtig maskine jeg er selv imponeret over at det er lykkedes for Microsoft at lave noget godt.
sådant kan det komme til at køre.
http://img193.imageshack.us/f/screenshotpoko.jpg/
min opskrift kan fås ved at sende intern mail med din mail adresse.
Avatar billede olphert Nybegynder
30. maj 2010 - 17:39 #13
Tak for svaret, jeg har fået lov til at købe en ny PC, af fruen :-), den vil vær inst. med WIN7, glæder mig allerede til at hente den.

vh ole
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2010 - 17:42 #14
Held og lkke :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2010 - 17:43 #15
LYKKE
Avatar billede olphert Nybegynder
30. juni 2010 - 20:47 #16
UPS, der er gået en måned nu . . .  Nå men den nye maskine er indkæbt og WIN7 er absolut 'seværdig'. så tak for hjælp, så må den tråd vist være klippet.

vh
Avatar billede olphert Nybegynder
30. juni 2010 - 20:51 #17
Ved ikke helt hvordan man afslutter en tråd, så jeg prøver lige denne mulighed :-)
Avatar billede olphert Nybegynder
09. august 2010 - 18:44 #18
Hvordan lukker jeg og giver points? Ka´it´hit u´ a´'et

Den er vist ved at være gammel denne tråd!