Avatar billede Regta500 Praktikant
14. juni 2010 - 18:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny Gaming computer

Hej alle sammen.

Jeg står over for at skulle investere i en ny computer.

Jeg vil gerne have en high end gameing computer, er ikke helt sikker på hvad jeg vil have.

Det skal enten være en pc omkring de 20k med mindst 12 gb ram, sli bundkort med 2 stk dubbelt gpu grafikkort og en ssd disk på 125 gb

Eller også skal det være en maskine omkring de 10-12k hvis i ikke mener der er fornuft i at bruge så mange penge på en pc i forhold til om man kan mærke det.

Tager meget gerne i modforslag, på forhånd tak
Avatar billede ghandipower Nybegynder
14. juni 2010 - 19:39 #2
jeg ville helt klart sige at det er spild af penge hvis du bevæger dig op i mod 12gb ram. Jeg tror slet ikke du kan udnytte dem på nogen som helst måde, når du nu siger det er en gaming computer går jeg ikke ud fra du skal rendere billeder el. lign.
Jeg ville helt klart spare lidt, også når udviklingen af computer spil når en størrelse din computer ikke kan følge med til køber du en ny.

EX.
Du køber en med 12gb ram nu som ikke kan udnyttes og så om 3 år findes der en ny type ram som kører 20gange så hurtigt så du alligevel ender med at skifte dem ud..

Jeg har også læst et sted at man kan få nogle "falske" SSD harddiske der kører næsten lige så hurtigt som en normal SSD men til en tredjedel af prisen. og det er nok kun 5-10 sekunder længere boot tid..
Avatar billede haverslev Novice
14. juni 2010 - 20:19 #3
Alle gamer pc`ere kører med minimum 8gb ram og hard core systemerne kører med 12Gb ram, så jo der er brug for dem - også i spil. :-)
Men i 3D / rendering, så er det altid godt at have så mange ram som muligt installeret - der kan man faktisk ikke få ram nok :-)

Man kan dog "snyde lidt, ved at køre med f.eks 6 Gb ram installeret og så køre med et flash / usb stik i, som køre med ready boost på f.eks Vista og W7 systemer.
http://www.readyboost.dk/
Avatar billede Regta500 Praktikant
15. juni 2010 - 20:14 #4
Mange tak for jeres forslag og kommentarer, jeg kan umiddelbart bedst lide haverslev forslag nr 1.

man hvad syndes i om http://www.topdata.dk/product.asp?product=6606 ? i forholdet til det ?
Avatar billede haverslev Novice
15. juni 2010 - 20:51 #5
De minder en del om hinanden i hardware, dog er Føniks nr.1 med 2 x grafikkort (sli), 6gb ram mere, men kun i 1333 Mhz i horhold til1600 Mhz i topdata maskinen.
Grafikkortet i topdata maskinen er rigtig godt, selom det er et "single" kort, så er det med 2gb ram i ddr5.
Tillige har topdata maskinen en bedre og støøre strømforsyning (psu) som nemt kan trække et gfx mere i crossfire.
Bundkortet på topdata maskinen er tillige med USB 3.0 OG SATA3

Så alt ialt en fornuftig maskine, til en billigere pris.
Avatar billede Regta500 Praktikant
15. juni 2010 - 22:50 #6
hvor stor er forskellen på topdats grafik kort vs fønisk 2 på sli ?

og kan bundkortet fra topdata køre med 2 grafikkort ?
Avatar billede haverslev Novice
16. juni 2010 - 10:13 #7
Der er en del forskel på at køre i SLI og ikke. - men du vil nog ikke fysisk se den store forskel under f.eks spil som er fremme idag.
For at opleve forskellen, så skal du nok ud i at køre nogel benchmark programmer for at måle den helt reelle forskel.

Ja der er følgende slots til grafikkort:
2 x PCI Express x16 slot, running at x8
2 x PCI Express x16 slots, running at x16
http://www.gigabyte.dk/products/mb/specs/ga-x58a-ud3r_10.html
Avatar billede Regta500 Praktikant
17. juni 2010 - 13:22 #8
Ok så det bedste bud ville være den fra topdate med 2 grafikkort og 12 gb ram ?
Avatar billede haverslev Novice
17. juni 2010 - 14:21 #9
Både ja og nej :-)

Der er IKKE den store forskel på de maskiner, men hvis du putter 1 grafikkort mere i topdata maskinen, samt 6gb ram mere, så ej jeg næsten sikker på at prisen ryger over de 16Kg. som føniks maskinen koster.

Med 2 grafikkort i topdata maskinen og de 6Gb ram mere, så er det hip som hap - hvilken en du vælger.
Men Topdata maskinen kan jo sagtens klare de spil som den er pt. og du sparer derved en 3Kg. i forhold til føniks maskinen.
Avatar billede Regta500 Praktikant
21. juni 2010 - 19:35 #10
Hej igen

har lige set at topdata har lavet et nyt tilbud

http://www.topdata.dk/product.asp?product=7014

hvad siger du til den ?
Avatar billede haverslev Novice
21. juni 2010 - 19:58 #11
Ganske fin maskine, minder utrolig meget om Føniks maskinen, dog med 6Gb ram mindre, men med en 1000W strømforsyning.