Avatar billede fweber Nybegynder
14. juni 2010 - 22:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

instalation af nyt styresystem

har gammel hp bærbar med vista instaleret! vil gerne instalere ubunto!! har hentet ubunto på nettet og brændt til cd!flyttet alle filer jeg ville beholde til ext.harddisk! skal man formatere
harddisken før instalation?? søger en lille guide til hvordan
man gør!! skal ikke bruge pc til noget så det er i ren interesse
og nysgerighed (ja man kan vel også lære lidt af det!!)
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
14. juni 2010 - 23:01 #1
Forstår ikke helt hvad du siger, har du lagt alle dine data på en ekstern hardisk? eller på hardisken i din bærbar?
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2010 - 23:10 #2
http://ubuntu.linuxin.dk/

Måske står der noget du kan bruge i denne guide
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
14. juni 2010 - 23:11 #3
Ubuntu (9.10 / 10.04) er meget nemt at installere..

Boot fra cd'en og følg guide medmindre du har hentet alternative install cd

På et tidspunkt spørg dem og du vil benytte hele harddisken hvis ja formattere den

Eller du kan vælge at installere side om side med (windows) og så installere den GRUB loaderen som spørger dig ved opstart hvilket OS du vil starte..

Meget nemt :)
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2010 - 23:18 #4
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10424

Dette er vist sidst udkomne guide. På engelsk
Avatar billede ThomasGordonAA Nybegynder
15. juni 2010 - 00:23 #5
Avatar billede fweber Nybegynder
15. juni 2010 - 23:13 #6
til klausenbusk! skal intet bruge på gammel harddisk i gammel pc! den skal bare slettes for alt! har brug for guide til boote fra cd som klamhuggeren!?? skriver. Den vil jo gerne starte windows når jeg tænder den!!
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
17. juni 2010 - 16:17 #7
Du siger du ikke kan boote fra den, prøv at holde/klikke på f10, f11 eller f12 under opstart, for at åbne boot menuen, (kan være en anden tast, kan måske være den siger den tast som du skal klikke på, ved op start.)
Vælg CD/dvd drev
Installere ubuntu

Hvis du ikke kan finde boot menuen læs videre
Åben bios (f1, del de fleste computere siger tasten når computeren tændes) ændre boot sequence(boot rækkefølgen) så dvd/cd drevet bliver bootet først
Installere ubuntu

PS:Hvilken hp model er det?
Avatar billede fweber Nybegynder
22. juni 2010 - 20:31 #8
Hej klausenbusk. en gammel dv6000!Har fundet ud af det!! det var nu ganske nemt! bortset fra at trådløs lan. ikke virker! men har via. links fra eksperten fundet sider som jeg nok burde have læst
først! (instalations vejledning!!!)så nu prøver jeg mig lidt frem! ellers ved jeg jo hvor jeg kan søge hjælp!!! TAK for hjælpen!