Avatar billede kingjean Juniormester
24. juni 2010 - 19:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

"Beskadiget" harddisk...

Hej!

En bekendt har en bærbar, som ikke kan starte. Der kommer bare blå skærm og så genstartes PC'en.

Jeg har taget disken ud, da han har noget han gerne vil redde.

Jeg kobler derefter til en anden PC via et kabel, jeg har... den finder også fint recovery-partitionen og selve Windows partitionen på harddisken... men Windows-partionen kan jeg ikke åbne...

Den skriver bare "K:\ er ikke tilgængelig". Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses".

Så det tyder på at der er nogle beskadiget sectorer på harddisken.

Nogen idéer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2010 - 20:22 #1
1) kør chkdsk /r /f på partitionen

eller

2)måske er filtabellen beskadidiget, gendan den med TESTDISK
Avatar billede kingjean Juniormester
24. juni 2010 - 20:36 #2
Jeg fandt et program, som måske kan hjælpe. Det er igang, så det prøver jeg lige først.

Kan jeg køre ovenstående kommandoer direkte fra en Windows-XP?

Altså k:chkdisk /r/f  ?

TESTDISK, hvordan kører jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2010 - 20:51 #3
chkdisk d: /r/f

Ieksemplet forudsættes at det syge drev har fået tildelt bogstavet d: ellers skal du ændre bogstavet www.helgec.dk/chkdsk.html

Vedr. TESTDISK det ser vi på hvis det bliver aktuelt
Avatar billede valbyly Nybegynder
24. juni 2010 - 20:53 #4
#1 er altid sikkert at prøve, men eller er det nok en god ide at hente de vigtige data ud før der eksperimenteres for meget. En Live CD som kører direkte fra cd-drevet skulle kunne klare det. F.eks Poppy Linux: http://www.puppylinux.org/main/index.php?file=Download%20Latest%20Release.htm
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2010 - 20:59 #5
Tak for din belæring "valbyly"
Avatar billede valbyly Nybegynder
24. juni 2010 - 21:08 #6
Det var nu spørgeren jeg henvendte mig til. Han skriver:

"Jeg fandt et program, som måske kan hjælpe. Det er igang, så det prøver jeg lige først."

Jeg ved selvfølgelig ikke noget om det program, men når der ligger vigtige data, er det da betryggende at hente dem ud før man går igang med et eller flere ukendte programmer. Det er du vel ikke uenig i helgec?
Avatar billede kingjean Juniormester
24. juni 2010 - 22:55 #7
Jeg er igang med en chkdsk, og det kører fint og roligt.

#6 -->  Du kom til at skrive #1, og dermed tror helgec du svarer ham....  :)

Jeg håber ikke mit forsøg har ødelagt noget, men nu må vi se. Jeg arbejder videre så længe jeg kan holde øjnene åbne...  :)

Tak for forslagene begge 2, jeg prøver det hele.
Avatar billede valbyly Nybegynder
24. juni 2010 - 23:11 #8
Ja ok, men når jeg skrev :"#1 er altid sikkert at prøve" mente jeg såmænd bare, at med CHKDSK gør man aldrig noget galt. Og med Poppy Linux kan man se hvad der ligger på en windows disk og har derfor mulighed for at kopiere data til f.eks. en USB pen.
Avatar billede kingjean Juniormester
24. juni 2010 - 23:19 #9
Okay, tak for jeres råd... den er nået 7 procent af trin 5 af 5...  :)
Avatar billede kingjean Juniormester
25. juni 2010 - 19:42 #10
chkdisk d: /r/f  virkede fint. Harddisken virker nu helt normal, og filerne er reddet.. derefter kører jeg lige en recovery, så bør det køre igen, og så får han lige besked på at bruge noget backup fremover.

Endnu en gang har du gjort en mand meget glad, helgec.... :)

MANGE TAK!

Du må gerne smide et svar! :)
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2010 - 21:12 #11
Samler ikke point, snup dem selv
Avatar billede kingjean Juniormester
25. juni 2010 - 21:52 #12
Jeg takker endnu en gang! :)