Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 11:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PDF udskriftsvenlig fejler

Hejsa

Jeg har programmeret et online fakturasystem, og enkelte kunder ringer ind indimellem når de klikker udskriftsvenlig - og ikke kan se den udskriftsvenlige PDF.

Deres beskrivelse af problemet er at der ikke kommer noget frem - skærmen bare er hvid og at de ikke kan se deres faktura udskrift.

Problemet er ret nyt eftersom siden blev lanceret den 1. juli i år, men jeg tager det naturligvis rimelig seriøst - jeg har testet det nu efterhånden på MANGE computere, men ingen fejl.

Siden er https://fakturaservice.dk/ hvor vi nu også har lavet så vi gør det muligt at lave gratis PDF2mail fakturaer, print fakturaer for en beskeden pris og EAN OIOXML fakturaer.

Er der nogen der har noget reelt input til denne, har i nogensinde oplevet at en PDF bare viser hvid når den bliver vist i browseren eller?

*Mange tak!*
04. juli 2010 - 11:32 #1
Hvilken (hvis noget ?) PDF læser har 'kunderne' instaleret ?
Hvilket OS / Styresystem har 'kunderne' instaleret ?
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 11:36 #2
Personligt har jeg kun snakket med en kunde der havde problemet

Han kunne ikke finde ud af at finde sin version på Adobe Reader, så den fik jeg ikke - men han brugte Windows XP og havde Internet Explorer 8

Jeg kunne mistænke at han sidder på en gammel langsom maskine og ikke har ladet den loade færdig.

Vi er lige skiftet fra en HTML baseret udskriftsvenlig til PDF baseret - så der vil være nogle kunder der ikke har en Adobe Reader installeret - men det kan ikke være ret mange. Desuden har vi/jeg lavet en guide til dem om hvordan de får deres software op i gear. Men har dog aldrig oplevet den bare giver en blank skærm og stopper der...
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 11:41 #3
Det er muligvis bare et client side problem, vi har over 6000 brugere, og der er 2-3 der har haft ringet ind...
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. juli 2010 - 11:50 #4
Det kan også være sikkerheden i IE der forhindrer dannelsen af PDF'en. De data der skal populere din side bliver blokeret.

Løsningen kunne være:
Uanset om OS er XP eller Vista/Win7, kan det være en fordel, at have siden defineret som et sted man har tillid til (Internetinstillinger/Sikkerhed). Derefter er det forholdsvis nemt for kunden at sætte sikkerheden for "websteder du har tillid til" til mellem, UDEN "Aktiver beskyttet tilstand".

Er der stadig problemer, skal Brugerdefineret niveau > Overførsler > Automatisk forespørgsel for filhentning, aktiveres, Men kun for den betroede zone som er dannet ovenover.

Du skriver ikke om PDF vinduet er et pop-up vindue ?
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 11:52 #5
Tak Dragonknight

Men PDF sendes ikke som Filoverførsel - men vises direkte i browseren.

Den med Sikkerhed / definere en side man har tillid til - burde vel ikke være nødvendigt når alt sendes over en https?
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 11:52 #6
Og nej de kommer ikke i popup window.
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 11:54 #7
Og egentlig - både ja og nej...

Den åbner med target="_blank" på form submit på pdf preview - og inde fra sendte fakturaer med en a href med target="_blank" - men de siger jo ikke at der er noget der bliver blokeret i deres browser. Men at det bare er en hvid side.
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. juli 2010 - 14:09 #8
Hvis PDF'en sendes som en komplet fil der blot skal vises på den hvide side, uden at den også bliver lagt i en midlertidig mappe på maskinen, er det underordnet.
Er resultatet derimod, at der bliver placeret en fil i en midlertidig mappe, som først fjernes når siden lukkes ned, så kan mit forslag være løsningen. Det er jo netop denne midlertidige fil, skal vises på den hvide side.

IE 7 og 8 er nemlig ikke glade for at man direkte fra browseren skriver direkte på disken, med mindre man har defineret stedet "Websted du har tillid til".

Du skal derfor have nøjagtig styr på, hvad der vitterlig sker på client-maskinen.
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 14:30 #9
$handle = fopen($pdffinal, "rb");
$pdfcontents = stream_get_contents($handle);
fclose($handle);

header('Content-type: application/pdf');

echo $pdfcontents;

Hvad vil denne gøre? Den vil streame PDF til client, det vises jo ikke som en side - men som en PDF inde i browseren. ikke som en download, ikke indlejret i noget HTML - men direkte i browseren som en pdf du ville downloade - altså ligesom f.eks:
https://fakturaservice.dk/css/PDF2MAIL_Eksempel.pdf

Hvis man klikker den får man vel heller ikke nogen download prompt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. juli 2010 - 14:36 #10
Så er der ingen midlertidig fil, og min pointe er underordnet.
Avatar billede The_Buzz Novice
04. juli 2010 - 14:39 #11
Tak for dine kommentarer - det var dejligt nok lige at få det forklaret lidt bedre :)
Avatar billede The_Buzz Novice
15. juli 2010 - 21:06 #12
Hvis nogen vil have point så smid et svar :)
Deadline imorgen.
Avatar billede The_Buzz Novice
31. juli 2010 - 09:03 #13
Lukker denne