Avatar billede kimdolleris Nybegynder
08. juli 2010 - 14:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Redigere radiobutton valg (php/mysql)

// FLYTTET FRA MySQL //

Hej!

Jeg sidder med et lille problem.

Jeg har en formular med noget input-felter og en enkelt radiobutton-gruppe. Disse info kan jeg snildt få i databasen.

Problemet er når jeg skal redigere i det indtastede i en ny formular. Formularen er i bund og grund den samme bortset fra infromationern i forvejen er indtastet og at den valgte radio button jo selvfølgelig skal være valgt.

Så hvordan omskriver jeg min "value" så det sætter en "checked" i din rigtige radiobutton når jeg returnerer mine data fra databasen.

pft.

=) Kim
Avatar billede jokkejensen Novice
08. juli 2010 - 14:28 #1
<input type="radio" checked="checked" />
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. juli 2010 - 14:33 #2
Nu ved vi jo ikke hvad du smider i basen, men i princip er det bare at checke hver radio om den er tom (1 eller 0 eller hvad du nu smider i basen) og så udskrive det i din radio tag.

Pseudo:
Hvis databasefelt ikke er lig med 0
Udskriv: checked=checked
Ellers gør ingenting
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
08. juli 2010 - 14:50 #3
Dette er hvad der står i formularen:

Farve: <input type="text" name="farve" value="<?=$row['farve'];?>" />

<input type="radio" name="type" value="gul" /> Gul
<input type="radio" name="type" value="lilla" /> Lilla

.. Det fiser så i DB'en med de givne values og det er helt fint.

Men jeg har en edit-php som henter det samme igen og input-felter er lavet på samme måde - men det kan radio'erne jo ikke være.

Jeg tænker at der skal en if-sætning ind omkring

<input type="radio" name="type" value="gul" /> Gul
<input type="radio" name="type" value="lilla" /> Lilla

men jeg aner ikke hvordan eller hvor.

Men kan iøvrigt nøjes med <input type="radio" name="type" value="gul" checked />

pft. Kim
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. juli 2010 - 14:55 #4
<input type="radio" name="type" value="gul" <?php if($row['ditFeltnavn']=="gul"){echo " checked=\"checked\"";} ?> /> Gul
<input type="radio" name="type" value="lilla" <?php if($row['ditFeltnavn']=="lilla"){echo " checked=\"checked\"";} ?> /> Lilla

OBS: ikke testet eller nærlæst.
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
08. juli 2010 - 15:08 #5
Fedest.. Det virker! Tak - du lægger bare et svar.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. juli 2010 - 15:15 #6
Ellers tak, samler ikke på point. Læg selv et svar og accepter.

Selv er jeg glad for funktioner, synes det er pænere:

[div]
<?php
function getColor($colorIn){
switch($colorIn){
  case "lilla":
  echo " checked=\"checked\"";
  break;
  case "gul":
  echo " checked=\"checked\"";
  break;
  default:
  "";
}
?>
<input type="radio" name="type" value="gul" <?php getColor(strtolower  ($row['farve'])); ?>/> Gul
<input type="radio" name="type" value="lilla" <?php getColor(strtolower  ($row['farve'])); ?> /> Lilla
[\div]

Obs: heller ikke testet.
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
08. juli 2010 - 15:22 #7
Jeg er ret ny i php, men ja, jeg er osse stor fan af kode-disciplin så funktioner er klart måden at gøre det på i min bog.