Avatar billede arnepedersen Forsker
11. juli 2010 - 10:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætte køkkenbord med lister og vask.

Hvilken lim/Silicone bruges til at lime hul-lister på bord/væg.
Hvor limer man. På bordpladen eller på fliserne?

Hvad er bedst til at fastgørre vasken på bordet?

Ps. Bordpladen er masiv bøg.Silicone.
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. juli 2010 - 11:01 #1
Ups.Prøver lige igen.

Opsætte køkkenbord med lister og vask.
Hvilken lim/Silicone bruges til at lime hul-lister på bord/væg.
Hvor limer man. På bordpladen eller på fliserne?

Hvad er bedst til at fastgørre vasken på bordet?

Ps. Bordpladen er masiv bøg.
Avatar billede minip Nybegynder
11. juli 2010 - 11:09 #2
Hvad er det for en vask (materiale)
Avatar billede noltus Novice
11. juli 2010 - 12:58 #3
gå herind http://www.lav-det-selv.dk/ opret dig som bruger,der tror jeg der er nemmere at få et svar
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. juli 2010 - 19:22 #4
Det er en ganske almindelig rund stålvask.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2010 - 19:45 #5
Normalt er der beslag til at fastgøre vask med.
Hvad man skal bruge til at tætne mellem vask og bordplade, afhænger af hvem man spørger. En ældre vvs montør ville nok sige den gamle type kit der blev brugt i gamle dage, og en anden ville sige klar silicone. Den sidste kategori hører jeg til. Men det allervigtigste i dit tilfælde er at du får behandlet bordpladen rigtig godt der hvor du har skåret hul til din vask, og også dit blandings batteri. Det er meget vigtigt det bliver forseglet, da fugtighed her vil, give sorte udtrækninger rundt om vasken. Dette tip gælder ved alle monteringer i bordplader der anbrydes.
En anden ting du skal være opmærksom på er at bordpladen er "levende"?? Det vil sige at den bevæger sig med luftens fugtighed. Derfor er det en god ide, at montere den med skruer med spændeskiver der er skruet i forborede huller langs forkanten. Dette gør at din bordplade kan arbejde frit her.Bagkanten af pladen skrues, så den fikseres fast, så den står stille. Selve hulkhelslisten monteres med klar silicone både på bord og fliser. Pas på med du ikke får for meget på. Overskydende silicone skæres forsigtigt væk, når det er hærdet.
Men inden du kommer til montering af lister skal du:
Færdigbehandle din bordplade før du monterer lister, så den olie der skal beskytte også kommer under der hvor listen dækker.
Vær opmærksom på spildte væsker, at de bliver fjernet da de kan give skjolder. Køb ikke en for billig sislicone, da den ikke kan arbejde nok. Dette bliver skrevet i procent, så find en med en bevægelsesfrihed på ca 25 % hvis det kan lade sig gøre.
Held og lykke.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2010 - 19:46 #6
Ps Du har et flot navn.
Det hed min far nemlig også.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2010 - 20:03 #7
Når du monterer skurelisterne, kan det være en god ide at have nogle lister til at holde den inde til væggen til siliconen er hærdet. Har du overskabe, kan du sætte dem på skrå op under disse, så listen holdes på plads ind til væggen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
12. juli 2010 - 07:30 #8
Tak 220661. Grunden til jeg taler lim/silicone er, at jeg gerne ville kunne skifte bordpladen ud. Sillicone kan være svær at få løsnet senere, ikke?
Tak for din omtale af mit, og din fars navn.
Vasken er monteret med en form for skruetvinge der strammes under vasken.
Det er det samme her med silicone, jeg vil gerne kunne udskifte vasken.
Arne.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2010 - 08:03 #9
Siliconen synes jeg ikke er sværere end kit at fjerne. Men siliconen limer da tingene mere sammen end kittet der tager lang tid at hærde op. Men har du planer om at skifte både vask og plade indenfor nogle få år skal du ikke lime det for hårdt sammen. Er man en type der kan arbejde i et køkken uden at det hele "sejler" betyder der jo heller ikke noget.
Jeg ved bare, at når jeg har lavet det (tømrer i 25 år) har jeg limet det godt sammen, da jeg ikke ved hvordan det skal bruges bagefter. Jeg vil jo godt have at det resultat jeg har afleveret holder så lang tid som muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2010 - 08:04 #10
Når jeg fjerner silicone bruger jeg typisk et skarpt stemmejern og skærer det af.
Avatar billede arnepedersen Forsker
12. juli 2010 - 11:10 #11
Nu har jeg købt silicone til listerne, og sanitetskit til vasken.
Mange tak for hjælpen.
/Arne