Avatar billede craft Nybegynder
19. juli 2010 - 21:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Har skiftet kabinet - problemer med opstart

Jeg har lige skiftet mit kabinet - dvs. sådan set bare flyttet alt mit hardware over i et nyt kabinet, Cooler Master Sileo 500.

Jeg har dog et ret stort problem: Konfigurationen af harddiskene.

Jeg har to harddiske: 1 på 400 GB, hvor Windows 7 ligger, og 1 på 500 GB hvor musik, dokumenter osv. ligger.

Mit motherboard er Asus Commando of the Gamers Republic. Der er 6 SATA-stik på det. I mit forrige kabinet (hvor alting altså virkede) sad system-disken i SATA 1, og den anden disk sad i SATA 2. Sådan startede jeg også med at sætte det op i det nye kabinet.

Da jeg gjorde det, startede computeren godt nok fint op med ét bip som den skal, og der kom noget BIOS-logo frem, men så skete der ikke meget mere. I BIOS stod den store harddisk som primary eller master eller sådan noget (kan ikke helt huske det).

Så prøvede jeg at skifte, så sytem-disken stadig sad i SATA 1, men så den store disk nu sidder i SATA 3.
Med denne opsætning står flg. i BIOS:

Primary IDE Master: Not detected
Secondary IDE Master: System-disken
Primary IDE Slave: Not detected
Secondary IDE Slave: 500 GB-disken

Når jeg starter computeren i denne konfiguration kommer der igen et fint bip, og den begynder lige på at starte Windows ("Starting Winodws" og lidt logo), men så genstarter den.

Hvordan skal jeg sætte mine harddiske op så det virker?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
19. juli 2010 - 21:59 #1
Hvis jeg læser din tekst rigtig så har du ikke kun skiftet kabinettet, men flyttet dine diske over i et ny kabinet med et andet motherboard - det er jo ikke helt det samme.
Der vil jo være en del drivere der ikke passer til det nye system!

//Tommy
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2010 - 01:19 #2
Er det samme bundkort? og hvilket styresystem har du?
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 11:21 #3
Det er det samme motherboard som det hele tiden har været. Det er PRÆCIS den samme hardware, der sidder i det nye kabinet.

Jeg har Windows 7 Ultimate 64 bit.
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. juli 2010 - 11:31 #4
#3 Hvis du ellers har dit Windows 7 Medie, så boot up på det og lige efter sprog valg, kan du klikke på reparer maskine. Det burde løse alle opstarts problemer du har dig automatisk.

Eftersom at du ser den starte med load af windows og ikke bare skriver at du skal isætte noget bootable, så lyder det ikke som om at den nuværende harddisk opsætning er et problem.

Hvis det ikke løses automatisk, så må du lige give lyd fra dig, så guider jeg dig igennem den manuelle procedure.
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 11:32 #5
Men er det korrekt opfattet, at problemet nok er at system-disken står som secondary IDE master? Og den burde stå som primary IDE master?
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 11:33 #6
Hej CCodam.

Jeg prøver dit forslag og vender tilbage!
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 11:40 #7
Når jeg booter op på Win 7-cd'en, så kommer den igennem "Windows is loading files" (eller noget lignende), og så kommer der et baggrundsbillede fra Windows frem, og musen kommer frem, men så sker der ikke mere. Så står den bare der. Jeg får ikke mulighed for at vælge sprog eller noget andet.
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 11:43 #8
Undskyld! jEg var for hurtig. Den skulle bare lige have lov at stå i 5 min. Nu sker der noget.
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 11:47 #9
Så har den tygget lidt på det, og den siger, at den ikke kan reparere computeren automatisk.

Kan du guide mig igennem den manuelle metode?
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. juli 2010 - 11:47 #10
#7 Prøv at lade den stå lidt, min egen maskine er flere minutter om at komme frem med næste billede, den indlæser diske m.m. Det er der nogen der oplevere.

Det undre mig også at de står som IDE, og det kan da godt være din BIOS har smidt konfigurationen under flytningen. Harddisk Controlleren skal være sat op til det samme (IDE / AHCI / RAID) som da OS blev installeret, ellers vil det ikke virke.
Så du kan godt forsøge at ændre det til AHCI, der vil ikke ske noget skade ved det, det kan altid ændres tilbage.
Avatar billede craft Nybegynder
20. juli 2010 - 12:05 #11
Der var den!!

Det skulle bare ændres til AHCI, så virker det!

Tusind tak for hjælpen. Smid et svar og der er point.
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. juli 2010 - 12:10 #12
Glad for at vi fandt løsningen, der er intet værre end at sidde og stirre ind i en sort skærm :)

Svar -> #10