Avatar billede trinehg Nybegynder
21. juli 2010 - 10:58 Der er 9 kommentarer

Hvad siger loven ang. back-up?

Hvis man tænker sig et site - det være sig et debatforum (som f.eks. her) eller et blogforum - hvor der oprettes indlæg med efterfølgende mulighed for debat via kommentarer, hvordan er lovgivningen så med hensyn til sikkerhedskopiering/back-up fra "udbyders" side?

Eksempel: Jeg har en personlig blog, som jeg principielt administrerer. Jeg har selv mulighed for at sortere - og dermed slette - indkomne kommentarer. På samme måde, kan den overordnede administrator af sitet vælge at slette både MINE indlæg samt evt. indkomne kommentarer.

I så tilfælde, har udbyderen/administratoren så PLIGT til at sørge for en fuldstændig back-up af det slettede, så enhver fil (indenfor en vis tidsramme) kan GENDANNES???

Jeg tænker her på, at hvis en administrator går ind og sletter noget, uden varsel, og det senere kommer til en retslig tvist, så er alt bevismateriale jo sådan set forduftet. Medmindre udbyderen har en forpligtelse til at have et opdateret back-up-system!
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. juli 2010 - 11:31 #1
Tror jeg ikke du skal regne med. Det er stadig dem der er ejeren af servicen. Står der i kontrakten at der tages backup, er det en anden sag, men stadig ikke enbetydende med at du kan få adgang til din data. Der kan jo ske "uheld".
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2010 - 12:29 #2
helt enig - sådanne former for backup er ingen udbydere forpligtet til medmindre man specifikt får det flettet ind i en special-aftale, de backups man kan forvente er, alt afhængig af udbyder, fx daglige eller ugentlige backups så sites kan genskabes ved efter fx nedbrud.

Mange udbydere gemmer backups for en vis periode så kommer man ud i en tvist kan man med en vis sandsynlighed, og hvis det er inden for den tid en backup-cyklus kører, formentlig godt betale sig fra at få genskabt data.

Bedste løsning på sådan en udfordring er nok at sørge for at applikationen aldrig fysisk sletter data men bare slettemarkerer data, altså så "slettede" data ikke længere bliver vist, men kan findes frem via database-administrationen.
Avatar billede trinehg Nybegynder
21. juli 2010 - 12:36 #3
Vil det sige, at det er "lovløst" område?

Jeg må indrømme, jeg var så "naiv" at tænke i retning af forældelsesfrister etc. I særdeleshed, vis vi snakker fora, hvor man ikke ulejliger sig med at meddele folk, at nu bliver der altså slettet!
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. juli 2010 - 12:49 #4
Du kan "bare" købe" en dedikeret server og installere din egen blog/forum, så er du sikker på at have din data. Men lovløst område er det ikke. Man må f ex ikke hacke dit password, manipulere data osv.

Men kan ikke rigtigt forstå dit problem. Du er admin på et site. Så er der en anden admin. Er det dem der hoster dit site? Hvorfor skulle de gå ind og slette kommentarer og indlæg? Hvis det er mod deres policy (porno, børneporno, dyresex osv), kan jeg forstå det, men ikke ellers. Kan ikke forstille mig de har interesse i at gå ind på din blog/forum og blande sig.
Avatar billede trinehg Nybegynder
21. juli 2010 - 12:55 #5
Michael, når jeg nævner "lovløst område", tænkte jeg her isoleret set på det med at tage back-up. Jeg er godt klar over, at der findes et hav af lovgivning iøvrigt på området :-)

Det er en stor medievirksomhed, der stiller blogredskaber til rådighed, og hvor man jo så kan oprette sig og dermed administrere sin egen blog.

MEN, der er et moderatorteam tilknyttet kundeservice, og deres funktion bygger alene på "anmeldervirksomhed". Problemet, der får mig til at spørge, som jeg gør, er, at en moderator (efter anmeldelse) har slettet en række kommentarer i et af mine indlæg, som værende upassende (kommentarerne altså). Det viser sig nu, at disse er slettet med urette, og jeg har bedt om at få dem gendannet, hvorefter jeg får svaret: "det lader sig ikke gøre".
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. juli 2010 - 12:58 #6
Så havde jeg nok bare sagt farvel og tak. Der er masser af sådanne sider på nettet.
Avatar billede trinehg Nybegynder
21. juli 2010 - 13:09 #7
Det har du ret i - men det løser så ikke det aktuelle problem.
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2010 - 13:30 #8
umiddelbart lyder det - desværre - fair nok, men det er svært at komme med et korrekt svar uden at kende betingelserne til bunds så dem mener jeg du må i gang med at gennemlæse.
Avatar billede trinehg Nybegynder
21. juli 2010 - 13:36 #9
Soze, du kan stole på, de bliver nærlæst - men deri ligger jo også en masse jura.

Jeg afventer lige i dagens løb, om der skulle komme yderligere input, ellers skal jeg nok uddele points :-)

Foreløbigt tak til jer to i hvert fald.