Avatar billede stigmeyer Nybegynder
22. juli 2010 - 17:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Specificer UNC sti til printer i C5 rapport? (4.0SP0)

Hej alle sammen.

Første spørgsmål, så undskyld venligst eventuelle tekniske fejl.

Vi er en lille virksomhed nogen enkelte brugere på C5, men dog nok brugere til at det er ganske generende hvis vi skifter en printer og udskrifternes indstillinger skal stilles i optionbox pr. bruger hver gang.

Jeg har nu på vores server installeret printerene som de skal printe (med papirvalg osv) så det eneste vi egentlig skal lave i C5 er valget af printeren.

Jeg har forsøgt at oprette en brugerprinter, så rapporten kunne have den printer som standard, og så blot slette alle brugertilrettelser, men det ser ikke ud til at virke korrekt, for selvom jeg sætter "Output enhed" op til UNC stien, er den tilbage ved Windows standardprinter når jeg åbner brugerprinteren igen.

Har talt med min normale C5 konsulent, som ikke har erfaringer i den retning, så nu er jeg ude og lede efter en løsning på egen hånd....

Så kan man ...

A) Få brugerprinteren til at virke, så jeg kan løse det via ovenstående
B) "Blot" hardcode en UNC sti i hver rapport, så jeg er helt ude over problemet.

pft.
Avatar billede mariaf Juniormester
22. juli 2010 - 19:11 #1
Hvis du har gjort det fikst, så har alle brugere nu adgang fra deres pc til de printere, der er oprettet på serveren og med korrekte bakker. Forhåbentlig endda med sigende navne som "hvid", "Faktura" sov.
Disse printere skal brugerne kunne udskrive til fra f.eks. Word.

Slet alle brugerprintere i C5.

Herefter vil du fra C5 kunne udskrive på rette printer uden at gøre yderligere.

Har du behov for at en bestemt rapport udskrives til en bestemt printer, så sæt det op som aktionsliste og fjern optionboksen, når der er udskrevet første gang.
Avatar billede stigmeyer Nybegynder
22. juli 2010 - 20:12 #2
Netop sådan det er sat op.

Men hvis jeg så introducerer en ny rapport, skal jeg logge på som hver bruger, stille printer, og først derefter fjerne optionboksen?

... og hvis vores hovedprinter med 3 typer papir skal skiftes, skal jeg på alle de rapporter der bruger den ind pr. bruger og fjerne brugeropsætning samt vælge nu printer pr. bruger? - eller er det ok at skifte printeren på UNC stien, hvis ikke der er noget brugeropsat?

Det er mest alt hvad der "skal sættes op pr. bruger" jeg er imod - det er i mine øjne meget lidt skalerbart og ikke særligt praktisk :)

Hvis det er vejen, så er det vejen, men jeg håbede på at nogen her havde en lettere vej ud...
Avatar billede mariaf Juniormester
22. juli 2010 - 23:40 #3
Jeg må erkende at jeg ikke fatter problemet. Hvorfor må brugerne ikke selv vælge om de udskriver til skærm eller printer samt hvilken printer de ønsker at udskrive til?
Avatar billede stigmeyer Nybegynder
23. juli 2010 - 09:31 #4
Så er jeg bare dårlig til at forklare mig :)

Det er ønsket at der skal være nogen rapporter (fx. faktura, følgeseddel og nogen labelrapporter), hvor brugeren ikke har mulighed for at påvirke printervalget, da det er essentielt for driften at de kommer ud på det rigtige papir / den rigtige placering.
Avatar billede mariaf Juniormester
23. juli 2010 - 09:54 #5
Min erfaring er at det i praksis ikke er et problem. Brugerne gider nemlig ikke skrive ud til den forkerte printer, for så skal arbejdet laves om. En anden ting er at man ofte - igen i praksis - har brug for at se en rapport, men ikke nødvendigvis på papir. Op til 50 brguere fungerer fint efter det princip.

Du kan så lave en brugerprinter for de meget få rapporter, hvor det er nødvendigt. Her vælges som output-enhed den printer, du vil bruge. Ingen port. Men du skal stadig igennem processen hver gang I skifter printer.
Avatar billede stigmeyer Nybegynder
23. juli 2010 - 10:00 #6
Det virker lidt som om det bare er den måde C5 fungerer på - det betyder så at hver gang vi får en ny bruger, så skal vi også have optionbox på og indstille printerene for den bruger og så af med optionbox igen.

Oh well - tak for svarene - du har jo nok ret, og nogen gange skal man vælge sine kampe... :)
Avatar billede mariaf Juniormester
23. juli 2010 - 11:28 #7
Du undervurderer dine brugere :-)