Avatar billede Slettet bruger
13. august 2010 - 22:17 Der er 13 kommentarer

Computere med Linux Ubuntu

Jeg overvejer en Bærbar med Ubuntu. Problemet er bare at jeg ikk er så computer klog at jeg kan installere det så jeg ville købe en med Ubuntu installeret men kan man det? Hvis ja hvor?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2010 - 22:57 #1
http://www.linuxshoppen.dk/

Det er blevet meget svært at købe en PC uden Windows preinstalleret.

Vil dog gætte på at Linuxshoppen kan hjælpe dig, hvis du kontakter dem. Også selvom de fleste af deres maskiner idag også er med Windows.

Du skal efter min mening have gejsten til det. Man skifter ikke til Linux fra dag til dag. Det kræver en vis indsats. Og evt mulighed for hjælp.

Du kan vist stadig købe en PC uden styresystem, og så undgå Windows og deres beskidte markedsføring og monopolstyring.

Det kræver igen at du selv installere Linux.

Ellers er der også gode muligheder for hjælp på
http://www.linuxin.dk/node
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2010 - 23:08 #2
Altså jeg havde tænkt mig at prøve at lære det (Er mega lærenem) Men jeg kunne ikk få den til at 'Boot'e' igår via USB så tænkte jeg på at købe en bærbar med Linux for at se om det var noget.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2010 - 23:09 #3
Hvis det er Ubuntu du ønsker kan du også stille spørgsmål her på eksperten på

http://ubuntudanmark.dk/forum/
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2010 - 23:17 #4
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#28

Du kan læse lidt om installation også fra usb-stik her.( hentet fra Ubuntu-forum)

Vil ikke gøre mig klog på Ubuntu, da jeg selv bruger en anden Linux-distribution -(

Så vent til de mere erfarne Ubuntu folk evt kommer på banen eller prøve at stille dit spørgsmål i et et af de andre forums jeg har henvist til
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
14. august 2010 - 00:07 #5
Det er jo ligetil at installere selv. Bare brug guiden på ubuntu's hjemmeside. Hvis det ikke virker med usb, så brug en skive i stedet. Hvis du ikke gider at brænde den selv, så kan du vidst bestille den gratis på deres hjemmeside.

Jeg ved ikke helt, hvad samsonjens snakker om, når han siger man ikke skifter til Linux fra dag til dag. Jeg skiftede lige før ferien, og der har ikke været noget der. Bortset fra at det lige tog mig lidt google-søgning at finde ud af, at jeg skulle installere en masse for at kunne afspille dvd.

Ubuntu er nemt at gå til. Ca. ligesom windows i min mening. Den måde man henter programmer på gør også den proces nem. (Nemmere end windows).

Dog vil jeg til sidst sige, at jeg nu savner mit Windows 7. Jeg tror ærlig talt, at jeg installere Windows 7 igen i den nærmeste fremtid.

Inden du vælger linux skal du gøre dig klart, at der måske er programmer du ikke kan køre. Du kan gøre forskellige ting for at køre nogen, men medmindre du kører windows virtuelt, så vil der være enkelte ting, der bare ikke virker.

En af grundende til at jeg skifter tilbage er også, at de programmer jeg bruger mest er Microsoft programmer. F.eks. Office.  Open Office minder mig virkelig mere om de meget, meget gamle office programmer, og de er for mig bare ikke et ordentligt alternativ. Det er også værd at have med i sine overvejelser.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2010 - 00:29 #6
En af grundende til at jeg skifter tilbage er også, at de piv]rogrammer jeg bruger mest er Microsoft programmer. F.eks. Office.

Så forstår jeg virkelig ikke du skifter  til Win igen. MS Office kan du jo også installere med lidt øvelse med wine eller meget let med crossover i Linux.  Så det er der vist ikke mange linuxbrugere, der vil give dig ret i, er en gyldig grund.

Mener selv OOo er et glimrende alternativ, men også det kræver tilvænning og tid.  Det er det jeg mener med at du ikke skifter bare fra dag til dag.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
14. august 2010 - 00:43 #7
Nu sagde jeg "osv". Det er ikke alt du kan få til at virke med wine. For at være mere specifik, så er mit største problem Livescribe deskop, som ikke virker med wine.

"Så det er der vist ikke mange linuxbrugere, der vil give dig ret i, er en gyldig grund."

Det er sådan set linux-brugere, som har fået mig overbevist om at skifte tilbage. Mange linux-brugere anser det som åndsvagt at skulle bruge programmer for at kunne køre programmer. Så hellere bruge open source alternativer som open office eller gå tilbage til windows.
Avatar billede bmpi Nybegynder
16. august 2010 - 13:21 #8
Som Ubuntu-leverandør (www.o-biz.dk) kan jeg sige med sikkerhed, at du ikke kan købe en computer i Danmark med Ubuntu præinstalleret. Det er muligt, at en lille biks et eller andet sted sælger det, men der er ikke nogen større leverandør, som har det.

Vi har selv for nyligt haft en netbook med Ubuntu til salg på vores egen Ubuntu-shop: http://www.o-biz.dk/shop samt på Linuxshoppen.dk, men den model er udgået. Vi overvejer sammen med Linuxshoppen. at sætte endnu en model på banen med Ubuntu præinstalleret. Hvis du ønsker at vide mere, hvis vi får en computer med Ubuntu til salg, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev: http://www.o-biz.dk/nyhedsbrev
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2010 - 16:07 #9
http://www.mm-vision.dk/

Her kan du stadig købe en bærbar uden styresystem. Der er ikke det store arbejde i at installere hverken Ubuntu el openSUSE, men nogle måneder, vil jeg mene du mindst skal afsætte til at lære det meste af det.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2010 - 16:38 #10
http://www.hsdata.dk/index.asp?subsite=abook

Disse A-Book computere kan ligeledes købes uden styresystem
Avatar billede rikard Nybegynder
29. august 2010 - 11:31 #11
Jeg læste i AltOmData at en af jurnalisterne haved prøvet at få sin søn på vist nok 10 år til at installere Ubuntu, det gik uden problemer.
Vil man gerne i gang med Ubuntu kan man prøve deres Live funktion det er het ufarligt, man skal dog bare acceptere at det ikke køre særlig hurtigt når det skal afvikles fra CD.

Man kan ogå lave en WUBII installation på en Windows maskine, det har jeg dog ikke prøvet.

Jeg skiftede til Ubuntu i 2005 uden nogen forkundskab til Linux og der er altså sket rigtig meget siden da.
I dag kunne jeg ikke drømme op at køre Windows, det er livet simpelt hen for kort til...

Hjemm bruger jeg MAC OSX 10.6 og Linux Ubuntu.
På arbejde bruger jeg Linux Ubuntu og har en anden maskine til Windows, derfor ved jeg at jeg ikke friviligt vil vende tilbage til Windows hjemme..

Jeg har et Windows program som jeg ikke kan leve uden, det køre jeg på min Ubuntu i WINE og på min MAC i CrossOver.
Det virker perfekt, det eneste man ikke kan få til at virke er IE 6/7/8 under WINE og CrossOver..
Det er ikke lykkedes for mig..

MVH
Rikard.
Avatar billede delartransfer Nybegynder
05. marts 2011 - 22:15 #12
"Dog vil jeg til sidst sige, at jeg nu savner mit Windows 7. Jeg tror ærlig talt, at jeg installere Windows 7 igen i den nærmeste fremtid."

- og hvordan gøres det på en ubuntu? (windows 7 haves)
Avatar billede rikard Nybegynder
07. marts 2011 - 08:40 #13
Med Windows er det alt eller intet, Microsoft forestiller sig ikke en verden hvor man ønsker sig andre muligheder end at bruger deres produkter.
Når du har "ødelagt" din computer med Windows igen, så kan du installere Ubuntu og herefter dual boote. :-)