Avatar billede vuffe Nybegynder
23. august 2010 - 20:59 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Windows 7 og to Samsung hard diske

Hej Gutter,

Jeg står overfor et meget mærkeligt problem,

Jeg kan fint starte mit windows 7 ultimate op med den ene Samsung Spinpoint 750GB, men når jeg tilslutter den anden så bliver den ultra ultra langsom og det tager 10 min at starte op, og så lagger den også helt vildt meget i windows. Da jeg installerede windows7 for to dage siden gik det fint med begge diske tilsluttet, men så begyndte den at opføre sig underligt.

Hvis jeg tilslutter dem en af gangen virker de fint...og jeg starter op i løbet af ingen tid...men begge på samtid...NOT GOOD.

Jeg har testet den ene for fejl med WD's program og den fandt ikke noget...mangler lige at teste den anden også, men tror ikke der er noget, den bestod i hvert fald den korte test. De er også sprit nye...og det er Raptoren også og den består også både den korte og lange test.

System:
Raptor 74GB 16M Cache, 10000 rpm som systemdisk
2x Samsung Spinpoint F1 750GB (kører ikke raid)
Gigabyte bundkort
2,8GHZ Intel core2duo
Radeon 5770HD gfx kort

Er lidt på herrens mark her...nogen der tror de ved hvorfor?

venlig hilsen

Henrik Klavsen
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 21:24 #1
Nu siger "gigabyte bundkort" ikke så meget om hvad det kan, men hvis du har 2 controllere så prøv at dele harddiskene ud på disse, hvis det stadig hænder kunne jeg forstille mig at din strømforsyning ikke er kraftig nok.  :)
Men det kan ikke afvises at være en defekt på hdd selv om den ikke fejler i test.
Avatar billede vuffe Nybegynder
23. august 2010 - 21:28 #2
ja ved ikk lige hvad det gigabyte bundkort hedder, kan godt finde navnet hvis det kan sige dig noget. Der er 4 Sata stik på det. Jeg har en 520Watt PSU, troede det var rigeligt..?
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 21:33 #3
Det går nok, sidder der ikke sata stik andre steder? evt øverst til venstre?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2010 - 21:37 #4
520 watt er ikke rigeligt.
Radeon kortet skriver som mindste forsyning mindst 450 watt eller bedre. Og er det en model der ikke helt kan holde det der er skrevet kan det knibe.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-5000/hd-5770/Pages/ati-radeon-hd-5770-system-requirements.aspx
23. august 2010 - 21:41 #5
Set i en anden tråd:
Sæt HD #2 i et andet SATA stik...
23. august 2010 - 21:43 #6
Ref #4: Går det også 'galt' UDEN at have HD #2 sat til SATA, men MED PowerOn ???
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 21:50 #7
Hmm hvad er mærket på PSU? Det lyder egentlig ikke som så meget til det gfx og så mange hdd, og hvis det er et ringe mærke så er det næsten helt sikert det.
Prøv evt. at sprede strømstikkene ud på forskellige ledninger inde i computeren. Det burde dog kun give noget hvis du har flere rails.

#6 det tænkte jeg også på, men ville vente med det da den går i standby mode når der ingen aktivitet er, og er så ikke sikker på hvor meget man kan bruge det til..
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 21:53 #8
Men det skader selvfølgelig ikke at prøve, og hvis det hænder med sata stikket fra kan vi konstaterer det er mangel af power.. ja.  :)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2010 - 22:04 #9
Har haft billig psu i en computer der skulle yde 580 watt. Men den var ringere end en god psu på 460 watt. Den blev simpelthen ustabil og lukkede pc ned når den blev varm.
Avatar billede theman1234 Nybegynder
23. august 2010 - 22:08 #10
opdater evt. sata drivere
Avatar billede vuffe Nybegynder
23. august 2010 - 22:11 #11
Når jeg nu kører med kun en af diskene tilsluttet, så er det kun sata stikket jeg har taget ud...strøm stikket har siddet i hele tiden, men som #8 siger, så bruger den nok ikk rigtig noget strøm når sata stikket ikke er sat i...

Angående den strømforsyning så skal det nok passe at det ikke er et specielt godt mærke....meeen vil da gerne lige vide at det med sikkerhed inden jeg farer ud og køber en større en til en plovmand... jeg vil jo mene at 520w burde være nok når kortet kun skal bruge 450...og jeg har ikke rigtig andre enheder tilsluttet end de 3 hard diske jeg skriver om...og så et cdrom drev..
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 22:20 #12
Ja! Prøv uden cdrom drev! Og hvis du har en ekstra psu liggende kan du tvinge den til at være tændt og kun føde hdd, ved at sætte en papirsklips imellem den grønne pin og et af de sorte nede i det brede 24 pin stik man sætter på bundkortet.
Hvis ik det er det grønne er det det grå...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2010 - 22:27 #13
Grøn til sort skal kortsluttes for at psu kører.
Avatar billede vuffe Nybegynder
23. august 2010 - 22:35 #14
hmm GOOD SHOT SO FAR Selas!

tog strømmet til cdrom drevet og pillede et gammelt tv kort ud af bundkortet som jeg alligevel ikke brugte....nu har jeg startet op to gange i træk med begge hard diske tilsluttet...det kunne godt se ud som om det er strømmen....vil nu lige teste det lidt tid i lidt spil og daglig brug. Jeg vender tilbage når jeg har nyt.

Fortsat tak.. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2010 - 22:43 #15
#4 og #9 ????
Avatar billede Selas Nybegynder
23. august 2010 - 23:05 #16
OK held og lykke med det videre forløb, du får lige et svar til hvis du ender med at købe ny psu og vil lukke tråden, men 220661 har også været til hjælp. :)
Og hvis du kan få det til at virke kun ved at skippe tv kortet, og computeren er stabil derefter ville jeg også bare lade den ligge der.  :-)

#15 se #1  ;o)

"hvis du har 2 controllere så prøv at dele harddiskene ud på disse, hvis det stadig hænder kunne jeg forstille mig at din strømforsyning ikke er kraftig nok."
Med "det går nok" i #3 refererede jeg til at han ikke lige havde bundkortets navn (det står typisk omkring PCI/PCI-E portene eller CPU).
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2010 - 23:21 #17
#16 Enig.
Hvis du henter SIW kan du finde ud af hvad boardet hedder.
http://www.gtopala.com/
Står under motherboard.
Avatar billede vuffe Nybegynder
24. august 2010 - 08:22 #18
Jeg prøvede igår aftes at sætte cdrom drevet til igen, men stadig med tv kortet ude, og det virkede skam også...

Kan et tv kort virkelig sluge så meget strøm? Det er æld gammelt.

Ja hvis lortet virker så lad være med at pil ved det...det er os mit motto...
Avatar billede Selas Nybegynder
24. august 2010 - 12:08 #19
Tja, måske det bare er noget indkompatabilitet IRQ adresse konflikt eller sådan noget.
Avatar billede vuffe Nybegynder
29. august 2010 - 22:46 #20
Opdatering på sagen:

Det viste sig at selvom jeg frakoblede stort set alt, undtagen min Raptor 74GB, så havde jeg stadig store problemer med at få pcen til at starte. Jeg har kigget på volt'ene i bios og det ser ikke lovende ud synes jeg. 12V ligger på 11,6. 3,3V ligger på 3,2.

Det har resulteret i at jeg har bestilt en ny 750W strømforsyning fra CoolerMaster (eftersom det er et velrespekteret mærke) som jeg modtager idag ed posten. Håber på det kommer til at virke med den, da det ellers kun kan være bundkortet som den i så fald må være gal med (efter min mening).

Jeg smider en update ind når der er nyt fra fronten.
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. september 2010 - 09:46 #21
Min PC har kørt fint siden jeg fik ny strømforsyning i, så jeg antager at det var det der var problemet. Tak for hjælpen.

En lille ting jeg har undret mig over er, at jeg indenfor det sidste halve år har fået bad sectors på 3 helt nye 1,5 TB diske fra henholdsvis WD og Seagate og har måtte returnere dem alle.
Kan strømforsyningen have været medvirkende til dette? Synes jeg har læst noget om at harddiske er beskyttede mod pludselig strømafbrydelse.