Avatar billede scavenger Nybegynder
01. september 2010 - 19:58 Der er 4 kommentarer

Omgå firewall? Ssh? Proxy? What?

Mit arbejde har købt et eller andet syret security-filter til firewall'en som opdateres konstant, så samtlige sider der har noget som helst med debat, games eller lignende at gøre er blokeret.

Jeg kører ofte store database-scripts når jeg arbejder som tager alt mellem 5 minutter og 1 time, og det er sgu meget rart at kunne tage en kop kaffe og læse lidt spil-nyheder mens skidtet arbejder.

Jeg har fået at vide at det skulle være til at fixe at omgå firewall'en ved at sætte en server op hjemme på min egen pc. Jeg har fået kastet ord som http-tunnel, ssh, proxy osv. i hovedet, og jeg ved hvad alle tingene er, men at få det til at spille sammen er en anden sag.

Systemerne er som følgende..

Arbejde: Windows XP med Internet Explorer 8. Vi har absolut INGEN admin-beføjelser, så kan ikke installere nogen klient-programmer, så skal helst køre gennem IExplore.

Hjemme: Windows 7 og fast IP-adresse, og kan installere hvad jeg vil.

Hvis nogen kunne smide en hurtig forklaring op om hvilke programmer der er gode at anvende ville det være nice. Eller smide et link til en guide de ved fungerer i windows 7.

At bedømme efter min tid brugt på google for at finde en løsning, er det ret komplekst, og derfor smider jeg en god gang points ud.
Avatar billede Hamselv1337 Nybegynder
01. september 2010 - 21:08 #1
Hvis du har adgang til en computer uden for virksomheden (eks. hjemme), så kan du benytte logmein (som er gratis. Med logmein (www.logmein.com) kan du tilgå din computer fra en anden netopkoblet computer via en simpel browser eks. IExplore 8. Man kan sige at Logmein kan bruges som en slags "fjernstyring" af en anden computer. Så belaster du heller ikke dit arbejdes netværk og virksomheden kan ikke se hvilke sider du har tilgået (da trafikken er krypteret og du i virkeligheden benytter dit eget netværk)
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2010 - 21:45 #2
Hmm, tænk dig godt om, inden du begynder at bryde regler/politikker !

Kan sige, at vi har en pc politik i firmaet, der i et tilfælde af uautoriseret installering af 3.parts programmer / omgåelse div. sikkerhedspolitikker osv. giver en skriftlig advarsel første gang dette bliver brugt på firmaets pc`ere - anden gang er direkte fyringsgrund og 10 minutter til at forlade sin arb. plads.
Avatar billede scavenger Nybegynder
02. september 2010 - 17:50 #3
#1 - LogMeIn funker ikke, der er bare sort skærm. Vi har sandsynligvis ikke det nyeste .net eller flash eller hvad end der kræves for det på min arbejdsplads, for det var nemlig det første jeg forsøgte mig med :)

#2 - Har arbejdet her i 5 år, og der har aldrig været problemer med de her sider. De ville blot lukke facebook pga. trafikken dertil var crazy, hvilket er forståeligt nok, men samtlige sider der bare har noget som helst med noget interessant at gøre er blocked.

Kan ikke installere 3. parts software, og at tunnelle trafikken gennem en ekstern server belaster dem ikke.

Men tak for advarslen, mit spørgsmål gik dog på en løsning.
Avatar billede haverslev Novice
02. september 2010 - 18:51 #4
. De ville blot lukke facebook pga. trafikken dertil var crazy, hvilket er forståeligt nok, men samtlige sider der bare har noget som helst med noget interessant at gøre er blocked

Så har de sat den firewall forkert op, hvis det KUN er for at stoppe trafik på FB.
Så tag fat i netværksadmin. og sig at der er lukket for mere en FB. De kan så så let som ingenting ændre dette, så du har lovligt adgang.

Men tak for advarslen, mit spørgsmål gik dog på en løsning
tag f.eks et kig på:
http://da.wikipedia.org/wiki/OpenVPN